M. Kulldorff je epidemiolog z Harvardu, který se dvěma kolegy z amerických univerzit podepsal v říjnu roku 2020 takzvanou Barringtonskou deklaraci, která obhajovala odlišný přístup k řešení pandemie, než je stávající kurz. Soukromě také zveřejnil dvanáct pravidel ochrany veřejného zdraví.
Barringtonská deklarace obhajuje přístup k řešení pandemie, který by se dal popsat dvěma slovy jako „Cílená ochrana”. M. Kulldorff jako jeden z jejích signatářů ji na sociálních sítích rozvedl pod 12 jednoduchými body.
Pravidlo číslo 1
Veřejné zdraví je o komplexním pohledu na výsledky, nejen na výsledky léčení jedné choroby, například Covid-19. Je důležité posoudit veškeré důsledky veřejných opatření na ochranu zdraví.
Pravidlo 2
Veřejné zdraví je spíše záležitostí dlouhodobou než krátkodobou. První kompletní uzávěry společnosti, takzvané lockdowny, pouze odložily a prodloužily pandemii.
Pravidlo 3
Veřejné zdraví je o každém jedinci. Nemělo by být využíváno k tomu, aby se zátěž, kterou choroba představuje, přesouvala od bohatých k méně bohatým, jako se to stalo v případě Covid-19.
Jeho kolega k tomu uvedl, že nemožné zcela uzavřít společnost. Takzvané lockdowny chránily většinou mladší, nízko rizikové a bohatší skupiny zaměstanců, kteří mohli jednoduše pracovat z domova. Starším ročníkům v manuálních zaměstnáních se takové ochrany nedostalo.
Pravidlo 4
Veřejné zdraví je globální. Odborníci v oblasti veřejného zdraví by měli posoudit globální dopady jejich doporučení.
Autor zmiňuje například zprávu OSN2, podle které vedlo narušení zdravotnických a dalších služeb způsobené reakcí na Covid-19 ke smrti více než 200 tisíc dětí mladších 5 let v jižní Asii. Obecně byly ženy a děti nejhůře zasaženou skupinou.
Pravidlo 5
Rizika a škody nemohou být kompletně eliminovány, ale mohou být sníženy. Snaha o kompletní eliminaci rizik, strategie nulové tolerance vůči nemoci Covid-19, má opačný účinek a situaci zhorší.
Pravidlo 6
Ochrana veřejného zdraví by se měla soustředit na rizikovou populaci. V případě nemoci Covid-19 nebylo využito mnoho standardních metod na ochranu zdraví rizikových osob ve vyšším věku, což vedlo ke zbytečným ztrátám.
Pravidlo 7
Jakkoli je trasování kontaktů a izolace nesmírně důležitá pro některé infekční nemoci, je zbytečná a kontraproduktivní pro běžné nemoci, jako je chřipka a Covid-19.
Pravidlo 8
Případem nemoci je pouze situace, kdy je daná osoba nemocná. Masové testování osob bez příznaků nemoci je škodlivé pro veřejné zdraví.
Pravidlo 9
Ochrana veřejného zdraví je závislá na důvěře veřejnosti. Pro získání důvěry veřejnosti musí být veřejní činitelé otevření a veřejnosti důvěřovat. Obviňování a vyvolávání strachu by nemělo být nikdy během pandemie použito.
Pravidlo 10
Oficiální instituce pověřené ochranou veřejného zdraví musí být upřímné a přiznat, že něco není známo. Například epidemiologické modely by měly být připravovány za použití široké škály možných vstupních parametrů.
Pravidlo 11
V případě veřejného zdraví je otevřená a civilizovaná debata kriticky důležitá. Cenzura, umlčování jiných názorů a pomlouvání oponentů vede ke strachu vyjádřit názor, stádovému myšlení a nedůvěře.
Pravidlo 12
Je důležité, aby odborníci pověření ochranou veřejného zdraví, naslouchali veřejnosti, která na svých bedrech nese důsledky přijatých opatření. Pandemie Covid-19 prokázala, že mnozí laici rozumí záležitostem ochrany veřejného zdraví lépe než někteří epidemiologové.
Be the first to comment