Liberální cesta ke štěstí




Sdílet článek:

LIBOR ČÍHAL

Západní politické telenovely nás omamují fikcí individua a jeho nezadatelných práv, přitom nikdy v minulosti nebyl člověk tak vykleštěn nebo vzdálen od skutečné individuality, která prochází dějinami. I v stalinské epoše nebo v Asýrii osmého století před Kristem mohl mít člověk oprávněnější pocit, že je tvůrcem dějin, než v dnešní Evropské unii, která unifikovala úplně vše a plánuje další. Žijeme v tragické době, která nasadila vrcholnou technologii a všemocná média k potlačení lidské podstaty. Člověk dnešní EU doby se stal konzumentem bez individuality, totalizující svět EU degradoval samotný pojem člověka, podobně jako nacistická epocha.

Pojem individua byl od počátku liberální epochy v osmnáctém století idealizací, která se občas s realitou setkávala. Robinson je prototypem buržoazního ideálu liberálního hrdiny, člověk ztroskotal na pustém ostrově a bez prostředků, jen vlastním přičiněním, dokázal zvítězit nad nepřízní osudu. Mýtus individuálního hrdiny doprovázely i jiné liberální bajky, jako neviditelná ruka trhu a cesta trhem k lidskému štěstí. Racionální nezávislý velikán bez historie, ničím nespoutaný, bez kořenů a plný abstraktních vizí, dobrým prototypem těchto liberálních ideálů mohl být i kapitán Nemo. Tito hrdinové jsou totemickými předky dnešního evropskounijního konzumenta bez národní příslušnosti a dokonale zaměnitelné spotřební jednotky. Mýtus liberálních hrdinů měl slabiny, např. jak Robinson, tak Nemo nebyli až tak úplně bez historie, Robinson formoval Pátka a ne opačně, křesťanské hodnoty o něž se opíral Robinson byly prioritní a přitažlivé a Pátka svedly, nebyly to žádné liberální hodnoty. Nevíme, kam by se osud těch dvou ubíral, kdyby formoval podle své kultury Pátek Robinsona.

Neviditelná ruka globální struktury ztotožňuje konzumní jednotku s výrobní jednotkou, výrobní jednotka v Bangladéši svoje liberální tažení za štěstím najde v dvou dolarech za den u mechanizované lopaty, výrobní jednotku v Praze pronásleduje vize štěstí v ofisu v Karlíně nebo polopenzijní letargie státního úřadu. Liberalismus je velký tím, že ani Bangladéš, ani Praha si nezávidí.

Společnost sedmnáctého a osmnáctého století byla systémem s ještě staršími kořeny, kde se kódovala závislost mezi elitou a lidem, byl to organický, vitální a životu přející systém. Německý filozof Hans Mayer píše, že v těchto stoletích ve vládnoucí sféře panovala rovnoprávnost pohlaví, sodomie byla normální a židé akceptováni. Buržoazní liberální společnost 19. a 20. století zastavila tento vývoj, a dnes běžné kvality předliberální epochy se vydávají za velký pokrok liberální doby. Liberalismus nahradil přirozenou hierarchii feudální společnosti buržoazní nerovností, liberální buržoazie postavila v devatenáctém století hráz židovské emancipaci a vyvinula nesmyslné rasové teorie. Vědecký racionalismus liberálního osvícení konstituoval jeden ze zdrojů rasismu nacistů (Léon Poliakov). Tradiční společnost byla téměř biologickou bytostí, v níž se střetával duch země a mrtvých.

Individualističtí hrdinové to byl idealizovaný obraz, který o sobě buržoazie devatenáctého století měla, pár lidí se dostalo nahoru a miliony ostatních byly nemilosrdně vykořisťovány. Americké woke university místo pominutosti černými, utiskovanými pohlavími atd., by se měly poklonit milionům vykořisťovaných bílých, na nichž staví jejich blahobyt. Z historie liberalismu nelze vymazat průmyslové peklo v Manchesteru nebo Birminghamu, tvrdou práci dětí ve fabrikách, která podle liberálních teoretiků byla výchovným prostředkem. Až antiliberální křesťanský francouzský syndikalista Albert de Mun prosadil pracovní volno v neděli, zákaz práce dětí, mateřskou dovolenou atd. V Anglii chtěla buržoazní oligarchie limitovat chudobu limitováním biologické reprodukce, dnes naopak ta samá liberální oligarchie ve stejné logice proměnila Británii v zemí civilizačně odlišných imigrantů.

Velký neoklasický pruský architekt Schinkel, který byl mužem předliberální epochy, když navštívil anglická průmyslová centra, propukl v pláč. Vrcholem liberální hanebnosti byla opiová válka, kterou anglosaská oligarchie prosazovala svobodu obchodu, dnešní anglosaské přístupy se moc neliší. Liberalismus ve formě neo je pilířem kapitálu a maskou politiky, liberalismus vylučuje velkou většinu lidí z politického procesu, demokracie je v liberalismu vždy formální záležitostí. Liberalismus je anglosaskou doktrínou, není nezbytnou premisou moderního pojetí života, ještě do nedávna dokázalo Německo spojit tradiční s moderním, Japonsko, Čína, nebo dnes i Rusko jsou dalším příkladem.

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (2 votes, average: 3,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*