Papež František se údajně odmítl setkat s tehdejším ministrem zahraničí Mikem Pompeem v září 2020 poté, co Pompeo před svou účastí na konferenci o náboženské svobodě, kterou sponzorovalo americké velvyslanectví při Svatém stolci, vyslovil sžíravou kritiku politiky Vatikánu vůči Číně.
Nedávné výsledky Vatikánu v oblasti lidských práv v Číně mohou souviset s jednáním s Pekingem o postavení katolické církve. Zprávy týkající se probíhající a utajované čínsko-vatikánské dohody – včetně prohlášení předních odborníků na tuto problematiku, jako je hongkongský kardinál Joseph Zen – obsahují tvrzení, že dohoda zahrnuje mlčení Vatikánu o čínském náboženském a společensko-politickém pronásledování.
Nedávné Kerryho svědectví před výborem pro zahraniční vztahy Sněmovny reprezentantů silně kontrastuje s postojem Trumpovy administrativy. Kerry například uvedl, že zatímco Bidenova administrativa uznává znepokojivé souvislosti mezi výrobou solárních panelů a čínskou otrockou prací pronásledovaných skupin – například Ujgurů –, její politika je taková, že „klima je existenční“ záležitost a „Čína musí být součástí řešení“.
V rozhovoru pro Vatican News, který následoval po setkání s papežem Františkem, Kerry vysvětlil, proč je pro něj setkání s papežem důležité, a uvedl: ,,Papež je jedním z velkých hlasů rozumu a přesvědčivých morálních autorit v otázce klimatické krize.“
„Je mimořádně výmluvný ve své výzvě lidem, aby se vzchopili, byli rozumní a žili svou odpovědnost coby lidské bytosti při péči o Boží stvoření. Protože stojí nad politikou a mimo každodenní shon, národnostní konflikty atd., myslím, že dokáže lidmi trochu otřást a přivést je k jednacímu stolu s lepším smyslem pro naši společnou povinnost.“
Konference, které se Kerry zúčastnil, zahrnovala vysoce postavené světové hospodářské představitele, ale byla uzavřena pro veřejnost a tisk.
Témata diskuse podle brožurky vydané sponzorující vatikánskou Papežskou akademií věd a Papežskou akademií sociálních věd zahrnovala „odpuštění dluhů rozvojovým zemím a mezinárodní a fiskální architekturu“ a „změnu klimatu a udržitelnou a spravedlivou transformaci energetického a potravinového systému“.
Buďte první kdo přidá komentář