Průmysl prudce brzdí
Průmyslová výroba v listopadu meziročně reálně vzrostla o 0,5 %. To znamená, že průmysl zpomaluje, protože v říjnu rostl ještě o 3,1 %. Není se čemu divit, všude se projevují dražší ceny energií, které vedou k poklesu poptávky. Propouštění je za daných okolností jen otázkou času.
Struktura tuzemské výroby říká, že nad vodou nás drží automobilová výroba. Je ale otázkou jak dlouho, protože vývoj ve světě je negativní. To ukazuje například fakt, že reálná hodnota nových zakázek klesá mnohem rychleji u zahraničních než domácích zakázek. Jinými slovy, nákaza přichází ze zahraničí.
Vzhledem k tomu, že září a srpen výrazně vybočovaly z letošního trendu, nebudou výsledky za celý rok nijak tragické. Ačkoliv reálná data ještě nejsou k dispozici, očekávám, že v roce 2022 rostl průmysl
o 1,5 %.
V roce 2023 se situace v průmyslu dále zhorší. Myslím, že můžeme čekat mírný pokles kolem jednoho procenta. Drahé energie, růst mezd a slabší zahraniční poptávka budou totiž pro tuzemský průmysl stále představovat vážný problém.
Stavebnictví se nedaří
Stavební produkce v listopadu meziročně reálně klesla o 0,8 %. Stavební úřady vydaly o 6,2 % stavebních povolení méně a orientační hodnota těchto povolení klesla o 22,6 %. Ani tento výhled
do budoucna tedy není dobrý. Bude se stavět méně a za méně peněz.
I když ani zde ještě nejsou konkrétní data, očekávám, že stavebnictví loni rostlo kolem 2 %. Příští rok však bude horší – hypotéky nebudou dostupnější než letos a trh nemovitostí zůstane po většinu roku zamrzlý. Ačkoliv ceny nemovitostí jako celek budou klesat, ceny nových bytů kvůli drahým vstupům klesnout nemohou. Logicky se proto bude stavět méně. Odhaduji pokles kolem 2 %.
Zahraniční obchod má hluboký deficit
Podle předběžných údajů skončila v listopadu bilance zahraničního obchodu se zbožím v běžných cenách schodkem 25,5 mld. Kč, což je šílené číslo. Ještě loni v listopadu jsme měli přebytek 3,9 mld. Kč.
Důvod je prostý. Na vině jsou především válka na Ukrajině a drahé energie z dovozu. Deficit s ropou a zemním plynem nám vzrostl o 11,1 mld. Kč. Deficit by byl ještě větší, kdyby obchodu nepomohl vyšší vývoz aut vyrobených v tuzemsku.
Z pohledu dynamiky zahraničního obchodu je zajímavé, že i přes zhoršující se sentiment ve světě roste vývoz meziročně o 10,8 %, což je uspokojivé číslo. Bohužel dovozy rostou ještě rychleji, když si připsaly 18,7 %.
I zde zatím chybí konkrétní data za celý rok 2022, ale očekávám deficit obchodní bilance kolem 220 mld. Kč. V roce 2021 přitom byla tato bilance v přebytku ve výši 7,3 mld. Kč. Pro budoucnost bude důležité, jak se budou vyvíjet ceny energií, jež, jak očekávám, budou v létě opět drahé. Předpokládáme tedy, že za celý rok 2023 bude deficit jen o něco málo nižší než v roce 2022.
Vladimír Pikora, hlavní ekonom skupiny Comfort Finance Group
Be the first to comment