Pohádka o levném dobíjení elektromobilů končí poněkud předčasně, ceny elektřiny míří do stratosféry




Sdílet článek:

Skloňuje se to jako jedna z výhod elektromobilů, jakkoli bylo vždy jasné, že jednoho padne se zdaněním. Fór je, že na některých místech na něj ani nebylo třeba čekat, i v Kalifornii s extra drahým benzinem je dnes tankování levnější než rychlé dobíjení přes den.

Pokud jste někdy zavítali na stránky Tesly a dostali se k cenám jejích modelů (či Modelů…), pak nejspíše víte, že ta nejviditelnější částka není tou, kterou za vůz zaplatíte. Americká automobilka od ceny vozů uvádí s odečtenou předpokládanou úsporou za palivo. Svého času to tak bylo, spotřebními daněmi nezatížená elektrická energie činila provoz elektromobilů z tohoto pohledu levnějším než spalovacích aut, která u nás tankují bez přehánění brutálně zdaněný benzin či naftu. Jenže časy se mění.

Jednak je jasné, že politici nedovolí, aby státní kasa přišla o takové příjmy, ročně se jen v Česku vybírají na všech spotřebních daních řádově stovky miliard a daně z paliv na nich mají zásadní podíl. Nemluvě o DPH a DPH ze spotřební daně (skutečně), která se ztratí ve spoustě jiných výběrů daně z přidané hodnoty. Elektřina tedy jednou bude zatížena podobnými daněmi a provoz elektroaut levnější nevyhnutelně nebude v žádném případě, vtipné ale je, že na takový moment někde ani nemusejí čekat.

I když ceny benzinu a nafty rostou, ceny elektřiny též. U nás jde o velmi regulované odvětví a bude trvat ještě hodně dlouho, než budeme za elektřinu platit její skutečnou aktuální cenu, v USA jdou věci rychleji. A protože nejdražší dobíjení je to nejrychlejší, u Superchargerů dnes lidé v dražších částech USA platí až 0,58 USD za 1 kWh, což je více jak dvojnásobek ceny z roku 2018, která se v následujících letech měnila jen pozvolna.

Rychlé zdražování překvapilo i fanoušky elektromobilů, přičemž jeden z nich vystupující pod přezdívkou Tesla Joy ukázal na Twitteru účet z Los Angeles. Během špičky, tedy mezi jedenáctou dopolední a devátou večerní, totiž 1 kilowatthodina v této lokalitě vychází na zmíněných 0,58 USD (13,70 Kč). Nejlepší Tesly Model 3 pracují se 76kWh použitelnou kapacitou akumulátorů a teoretické plné dobití by tedy přišlo na 44,08 USD, pokud by bylo stoprocentně účinné. Pochybujeme, že půjde aspoň o 80 %, v takovém případě bychom byli na 55,10 USD. Ale klidně se držme obecně akceptovatelnější 90 % pak jsme na 49 dolarech.

To by byla „plná nádrž” za asi 1 150 Kč, to nezní zase tak zle, problém je v tom, že tahle nádrž je hodně malá. Oněch 76 kWh odpovídá asi 19,5litrové nádrži na naftu a i když v Kalifornii nakoupíte naftu za nejvyšší cenu v USA (6,60 USD za galon), vyšlo by vás takové tankování na 34,10 USD. Dobíjení elektromobilů je tak zřetelně už teď zásadně dražší než tankování i v tak drahém státě, a to samozřejmě kalkulujeme se zcela odlišnou efektivitou naftového motoru (40 %) vedle elektrického (idealizovaně 100 %, ani to není pravda).

Znovu navíc musíme zopakovat, že elektřina stále není zatížena takovými daněmi a poplatky, jako je tomu u konvenčních paliv, ani v Kalifornii. Jakmile tedy počet bateriových vozů začne narůstat a souběžně s tím budou klesat i vládní příjmy z prodeje pohonných hmot, došlápnou si politici rovněž na elektřinu. Ceny tedy půjdou ještě více nahoru, zvláště ve chvíli, kdy by měly být odstavené jaderné, uhelné či plynové elektrárny a energii budou dodávat pouze ty větrné, solární či vodní.

Zas a znovu se tedy jen potvrzuje, že elektrifikace je velmi drahou revolucí, která rozhodně nebude pro každého a životní prostředí stejně nespasí. Pochybujeme však, že by to s politiky jakkoliv hnulo. Na papíře totiž bude nebe stále modřejší, díky svým platům pak zákonodárci nezaznamenají jediný problém ani u dobíjecího stojanu, ani u čerpací stanice. Nic jiného je pak nezajímá, kontakt s realitou totiž ztratili již dávno.

 

Petr Prokopec

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (12 votes, average: 4,92 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

2 Comments

  1. Nabíjení elektromobilů ještě více rozkolísá rozvodné sítě. Fotovoltaika jede ve dne, nabíjení bude většinou v noci. Jedině povinnost nabíjet auta jen ve slunečný den a na rychlonabíječce, za příslušnou cenu.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*