G. SITAŘ
Kdyby vlády cenzurovaly nepohodlná média, nevypadalo by to dobře. Proto platí různé nevládní organizace, aby to dělaly za ní. Posledním důkazem je činnost organizace s názvem „Globální dezinformační index”.
Globální dezinformační index, ve zkratce GDI, je britská nezisková organizace založená v roce 2018, která je podle vlastních slov postavena na třech pilířích: neutralita, nezávislosta a transparentnost. Její ředitelkou je Clare Melford, bývalá manažerka hudební televize MTV.
Nebezpečné weby bez příjmů z reklamy
GDI o sobě říká, že jejím cílem je narušit „perverzní obchodní model”, na kterém stojí dezinformace. Předává proto „neutrální a transparentní” informace politikům a korporacím, aby na jejich základě mohli bojovat proti tvůrcům dezinformací.
Přeloženo do srozumitelnější řeči to znamená, že GDI dostává peníze od různých vlád a levicových nadací a říká velkým korporacím, kterým pravicovým médiím nemají zadávat reklamu. Tyto informace vyšly najevo v průběhu minulých týdnů.
Washington Examiner zjistil, že americká a britská vláda dotovala GDI z peněz daňových poplatníků v řádu statisíců dolarů. GDI následně vytvářela seznam dezinformačních médií poskytovaný pod názvem „Dynamický vylučovací seznam”. Na jeho základě se například platforma Xandr vlastněná Microsoftem rozhodovala, kam umístí reklamy.
Pravicové weby na seznamu
Na seznamu deseti nejnebezpečnějších šiřitelů dezinformací je většina populárních pravicových médií počínaje Daily Wire a konče New York Post, jenž před volbami v roce 2020 uveřejnil informace o počítači prezidentova syna Huntera Bidena, jejichž šíření bylo obratem zablokováno na všech sociálních sítích. Naopak nejbezpečnější média jsou podle GDI New York Times, Washington post, AP News nebo USA Today.
Výkonná ředitelka GDI měla podle novinářů prohlásit, že jejich aktivity měly „významný dopad na příjmy z reklamy” u webů, které organizace GDI označila jako nebezpečné. Přitom sama ředitelka v roce 2019 řekla, že problémem vždy není, že by informace byly nepravdivé. Uvedla příklad informací o zločinech, které v USA páchají nelegální imigranti a o nichž informuje web Breitbart ze seznamu nebezpečných webů. Doslova řekla: „Tyto příběhy o zločinech páchaných imigranty v USA jsou pravděpodobně zcela pravdivé, ale problémem je dojem, který vytváří.”
Moderně se tomu říká outsourcing
GDI není jediná organizace, která dostává peníze na boj s dezinformacemi. „Institut pro strategický dialog” je další nezisková organizace, která dostávala peníze amerických daňových poplatníků. V roce 2021 dostala grant na „vývoj inovativních technologií na boj proti dezinformacím”.
Nebezpečí podobného jednání je podle komentátorů postižených médií v tom, že vláda v podstatě zadává cenzuru externím organizací, protože sama to podle prvního dodatku americké Ústavy činit nemůže.
Na zveřejnění informací o globálním dezinformační indexu reagovala nevládní organizace „National Endowment for Democracy”, když oznámila, že ukončuje financování GDI. Microsoft pozastavil spolupráci s GDI, podle vlastních slov do vyšetření okolností případu.
Cenzurovat je opravdu oblíbená
Globální dezinformační index je dalším dílkem do mozaiky příběhu o tom, jak si vlády najímají externí cenzurní subdodavatele, protože kdyby prováděly cenzuru samy, vypadalo by to blbě. Příkladů z poslední doby je více:
Americké státy žalují federální vládu, že jí řízené organizace včetně FBI dávaly pokyny sociálním sítím, které účty zablokovat nebo omezit.
Během soudního procesu vyšlo najevo, že i Facebook věděl, že blokuje pravdivý obsah.
Twitter zveřejnil interní dokumenty, ze kterých vyplývá, že nezisková Aliance na obranu demokracie, která měla sledovat ruské troly a jejich aktivity na sociálních sítích, ve skutečnosti sledovala běžné americké občany s pravicovými názory. Údaje od aliance přitom používala řada médií hlavního proudu pro rozhodování o tom, co je, nebo není ruská dezinformace.
Média hlavního proudu vytvořila v roce 2020 takzvanou „Iniciativu důvěryhodných médíí”. Jednou z jejích činností bylo blokování jakýchkoli informací nezávislých webů, které například tvrdily, že vakcína nezabrání infekci. Tady je role vlády zanedbatelná. Rozhodující jsou náklady na marketing. Podle oficiálních údajů utratily farmaceutické firmy v roce 2021 téměř 7 miliard dolarů za reklamu v různých médiích. Média, která nepodporovala vakcíny, z nich asi mnoho nedostala.
Pozn. autora: V minulosti to bylo jednodušší. Říkalo se tomu rušičky. To byla elektronická zařízení, která rušila radiový signál dezinformačních vysílačů Svobodná Evropa a Hlas Ameriky. Vláda se k tomu hlásila, protože demokratický socialismus není možné rozvracet názory imperialistických pašeráků mandelinky bramborové. Kdo to nepochopil, šel k lopatě a jeho dítě ze školy. Mimochodem vyhazování dětí ze školy je extrémně účinné proti šiřitelům dezinformací. To zlomí každého.
Buďte první kdo přidá komentář