Výroba elektromobilů nezlevní, přiznal smutně šéf Mercedesu




Sdílet článek:

PETR PROKOPEC

Je to jeden z největších bludů posledních let – elektromobily se prý měly stát postupně levnějšími, až budou stát stejně jako spalovací vozy. Realitou ale je, že jsou stále dražší a benziny s diesely jsou zdražovány jen uměle skrze věci jako „emisní povolenky”. Výhledově se na tom nezmění nic, už i šéf Mercedesu to ví.

 

Touha Mercedesu po sebezničení je až zarážející. Třícípá hvězda totiž sází na elektromobilitu jako zběsilá, a to přesto, že zákazníci tato auta z valné většiny jasně odmítají. V loňském roce Němci celkově prodali 2 040 719 nových vozů, bateriový pohon ale mělo pouze 149 227 z nich. V to jsou navíc započítány i vozy Smartu, tedy značky, která již nic jiného než malé elektromobily nevyrábí a dnes ji z poloviny ovládá čínské Geely. Bez ní by Mercedes byl pouze na 117 800 registracích, což je na mnohačlenné portfolio čítající modely EQA, EQB, EQC, EQE, EQS, EQE SUV a EQS SUV docela fiasko. I samotné třídy A, kterou se Mercedes rozhodl zaříznout, se loni prodalo o 60 tisíc kusů víc.

Pro letošní rok si Němci dali za cíl překročení mety 200 tisíc prodaných elektromobilů. Takového výsledku s největší pravděpodobností i dosáhnou, bude ale co slavit? Tím si opravdu nejsme jisti, však Tesla letos zřejmě překoná hranici dvou milionů aut. Přitom třícípá hvězda je spojena s daleko vyšší kvalitou. Jenže něco takového není v případě bateriového pohonu rozhodující. Ostatně i Tesla boduje hlavně proto, že není vnímána jako klasická automobilka.

Opravdu se tedy nezdá, že by Mercedes zasáhl střed terče. O to překvapivější je, že daný směr nehodlá změnit, i když vidí, že věci nejdou podle plánu. Sám šéf automobilky Ola Källenius přiznává, že Němcům bude stát v cestě více překážek, než očekával. Tou hlavní se stanou neklesající výrobní náklady.

„Variabilní náklady jsou u elektrických aut vyšší (než u spalovacích modelů – pozn. red.). A bude tomu tak i v jakkoli dohledné budoucnosti,“ uvedl na IAA v Mnichově. Zároveň dodal, že vyšší cenu vzácných kovů, elektrické energie či náklady na vývoj softwaru nelze přenést na zákazníky, takže na některých elektrických autech bude Mercedes klidně dál prodělávat, hlavně aby je dokázal prodávat.

Automobilka chce svou bilanci napravit tím, že bude optimalizovat fixní náklady, to je ale ošidné nejen pro samotnou firmu, nýbrž také pro evropskou ekonomiku jako takovou. Källenius připouští přesun výroby do míst s nižšími mzdovými apod. náklady, což výkonu německé a potažmo evropské ekonomiky stěží pomůže. Nic z toho vlastně nepřichází jako překvapení, tedy ne pro ty, kteří na elektromobilitu hledí střízlivě. Mezi takové Mercedes a jeho současný šéf nikdy nepatřili, bohužel.

 

Petr Prokopec

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (14 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

4 Comments

  1. Takže se budou vyrábět neprodejná auta, vyráběná v Číně nebo Indii? Automobilový průmysl se nechal obelhat vedením EU a nebo se chtěl zalíbit EU v domění, že čím víc elektro aut, tím víc dotací. Dotace nebudou a drahé auta se nebudou prodávat. “Skvělý” výsledek. V Rusku, Číně a Indii budou lidé normálně jezdit autama a v EU budeme jezdit na kolech jak v Bangladéši.

    • Navíc budeme mít drahé energie, většina způsobů vytápění bude zakázaná a ještě chtějí zdražit maso. Takže nakonec budeme závidět i tomu Bangladéši.

      Jedinou alternativou je czexit a postavení zelené a klimatické ideologie mimo zákon.

    • Automobilový průmysl se nenechal obelhat, ale sám se stal lhářem, tedy kráčí ve šlépějích našich bývalých socialistických podniků. Tak jako to bylo kdysi před r.89. Do vedení evropských automobilek se postupně dostávali lidé na základě ideologického souhlasu s klimaalarmismem, greendealismem, genderismem, apod. Tedy NE na základě kvalit a schopností, ale na ideologicko – stranických předpokladech. Dostali se do stejné pasti jako komunisti, schopné vyházeli neschopné patolízaly a oportunisty si ponechali.
      Ztráta soudnosti a kontaktu s realitou je nakonec dostihne nepřipravené, zmatené a naprosto nekompetentní cokoli řešit.

  2. R.Moc to prozivate tak jak s tim plynem.A vidite dneska si na neho ani nevzpomenete.Dejte tomu cas a uvidite,ze Vase nenavist byla zbytečná.Pokrok na zachranu planety pro pristi generace je treba odnekud začít.Jenomze zase nejsou lidi.No a surovinove staty Vas budou za tento komentař nosit na ramenou.(pokud teda neplnite jejich sny na zakázku).

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*