VLADIMÍR PIKORA
Český statistický úřad dnes zveřejnil indikátor důvěry spotřebitelů a podnikatelů v ekonomiku. Zatímco indikátor důvěry podnikatelů poklesl o 1,3 bodu na hodnotu 92,5, důvěra spotřebitelů naopak podruhé v řadě vzrostla.
Důvěra podnikatelů v ekonomiku je aktuálně nejnižší od června 2020. Nálada ve společnosti přitom v mnoha ohledech připomíná právě dobu před dvěma lety. Podnikatelé vidí, jak výroba brzdí svůj růst a zároveň s tím vidí i růst nezaměstnanosti. Zatímco za covidu byl největší problém v tom, že si nikdo neuměl představit, co přinese budoucnost a jak dlouho potrvají omezení ekonomiky, teď podnikatelé zase nevědí, jak dlouho bude trvat válka na Ukrajině či jak dlouho potrvá energetická krize a s tím související vysoké ceny energií.
Nálada spotřebitelů se zlepšuje
Zajímavé je, že zatímco podnikatelé jsou pesimističtí a nevidí světlo na konci tunelu, spotřebitelé ho už vidí. Jejich důvěra v ekonomiku roste o 4,8 bodu na hodnotu 87,7. Důvěra spotřebitelů v ekonomiku je sice stále mizerná, ale už tu vidíme obrat trendu. Mezi lidmi například postupně mizí strach z větších nákupů. Zdá se, že zde velmi dobře působí zprávy o tom, že energie už zlevňují, že inflace bude brzdit a že nezaměstnanost poroste jen málo.
Rozdíl ve vidění světa mezi spotřebiteli a podnikateli je zajímavý, protože obvykle se jejich nálada vyvíjí podobně. Já si ho vysvětluji tím, že spotřebitelé mají méně informací než podnikatelé. Proto během minulého roku svůj pesimismus neracionálně přestřelili a nyní ho korigují a jen se blíží do stavu, kde jsou podnikatelé už několik měsíců.
Vzhledem k tomu, že se makroekonomické indikátory vyvíjejí lépe, než se ještě na podzim očekávalo, očekávám časem zlepšení sentimentu i u podnikatelů. Výrazné zlepšení ale nečekám. To přijde, až skončí válka.
Vladimír Pikora
Buďte první kdo přidá komentář