Poručíme slunci, větru, ale radši v silném svetru




Sdílet článek:

SYRZDARMA

Dotace nestačí, baterie to nezachrání a rozvodná síť na to není stavěná. Přechod na zelenou energii má svá úskalí, o kterých se příliš nemluví.

Zcela subjektivní výběr ze světového tisku. Kompletní zdroj na konci článku.

(1) Ani dotace nepomohly

BBC: V lednu tohoto rok skončila britská společnost na výrobu baterií jménem Britishvolt v reorganizaci. V minulém roce přitom tehdejší premiér Boris Johnson prohlásil, že „plány společnosti Britishvolt postavit novou gigatovárnu jsou silným důkazem, že Velká Británie je v čele globální zelené průmyslové revoluce”. Britská vláda se závazala podpořit projekt částkou 100 milionů liber.

Firma Britishvolt uvedla v prohlášení, že rychle rostoucí ceny energií byly příčinou jejího pádu.

Pozn. redakce: Jak rostoucí ceny energií? Vždyť transformovaná energetika je na nich postavená.

(2) Záložní zdroje chybí

Bloomberg: Náklady na řízení německé energetické sítě dosáhly podle jejího největšího operátora v roce 2022 rekordních hodnot, když byly 2,5 krát vyšší než před dvěma lety. Náklady stouply z důvodu nutnosti častých intervencí v podobě vypínání a zapínání záložních zdrojů na vybalancování nestabilních větrných a solárních elektráren.

Ředitel distribuční společnosti řekl, že má-li stoupnout podíl energie ze slunečních a větrných elektráren, musí Německo postavit další plynové elektrárny, aby síť zůstala stabilní. „Potřebujeme, aby investoři financovali plynové elektrárny, to se neděje”, řekl.

Přitom pro dosažení klimatických cílů do roku 2030 by Německo podle něj potřebovalo 30 nových plynových elektráren.

Pozn. redakce: Pomýlený člověk. Asi nečetl, že právě soláry a vítr mají snížit závislost na fosilních palivech.

(3) Tepelný komfort nežádoucí

Die Welt: Prezident německého regulačního úřadu varoval, že stoupající počet nabíjecích stanic pro elektroauta a tepelných čerpadel na elektriku může přetížit přenosovou síť. Citlivá je zejména lokální síť o nízkém napětí. V případě nutnosti by podle agentury musely být omezovány lokálně dodávky již od roku 2024.

Pozn. redakce: Ideologie se pozná podle toho, že nikomu nevadí, že to nedává smysl. To, že se blíží diktatura, se zase pozná podle toho, že se nikdo neodváží říci, že to je nesmysl.

(4) Větrné elektrárny požadují další úlevy

Financial Times: Dánský stavitel a provozovatel větrných elektráren Orsted, který patří mezi největší firmy v oboru, požaduje po britské vládě další daňové úlevy pro svoje projekty mořských větrných elektráren nad rámec již dohodnuté vládny podpory. V konečném důsledku to bude dále zdražovat takto vyráběnou elektřinu.

Pozn. redakce: Dotace vyřeší všechno. To je ekonomický axiom, tedy věta, která se nedokazuje.

(5) Náročná výroba

CNBC: Ředitel divize Siemensu Christian Brunch uvedl v rozhovoru pro televizi, že výroba větrných elektráren vyžaduje zhruba desetkrát více vstupních zdrojů na jednotku produkce než klasické elektrárny .

Pozn. redakce: Do výpočtu udržitelnosti prosím nezahrnovat.

(6) Netopýří masakr

AP: Větrné elektrárny zabijí v USA kromě ptáků také půl milionu netopýrů, kteří nepřežijí srážku s větrnými lopatkami.

Pozn. redakce: Když se kácí les, létají třísky, říkal soudruh Lenin. A o třískách se ve slušné společnosti nemluví.

(7) Afrika se do investic nehrne

Bloomberg: Investice do obnovitelných zdrojů energie klesly v Africe v roce 2021 na nejnižší hodnotu za posledních 11 let. Afrika tak zůstává závislá na fosilních palivech, které generují 75% elektrické energie v roce 2021.

Pozn. redakce: A potichu se připravuje na migrační vlnu z Evropy.

(8) Pracovní místa nebudou

Herald: Skotsko se chtělo stát se svými větrnými elektrárnami v moři zeleným centrem Evropy, které zaměstnává desetitisíce lidí. Realita je taková, že bylo vytvořeno pouze deset procent slibovaných pracovních míst.

Pozn. redakce: Slibem neurazíš funguje vždy!

(9) Toyota má nového šéfa

Na konci minulého roku měl podle Wall Street Journal ředitel Toyoty prohlásit, že lidé v autoprůmyslu se bojí zpochybňovat strategii elektromobility. V lednu byl po 14 letech nahrazen novým ředitelem Koji Satem, jehož úkolem je urychlit přechod na elektroauta. Podle analytika Bloomberg bylo odvolání ředitele překvapením.

Jedním z důvodů odvolání je podle některých médií přesvědčení bývalého ředitele, že hybridy jsou lepší než elektroauta.

Pozn. redakce: V roce 1968 museli všichni vedoucí pracovníci odpovědět na otázku, zda souhlasí se vstupem spřátelených vojsk. O 55 let se touto manažerskou metodou zřejmě inspiroval autoprůmysl.

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (16 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*