Jak zajistit bezpečnost na kole? Tipy




Sdílet článek:

Jízda na kole může být prospěšná, ale za určitých okolností také ne úplně bezpečná. Rizikům se ale naštěstí dá účinně předcházet. Jaké bezpečnostní zásady bychom měli při tomto sportu dodržovat?

Proč je důležitá bezpečnost na kole

Obliba cyklistiky v posledních letech narůstá, spolu s tím však zároveň statistiky evidují i narůstající množství úrazů. Jednat se může v méně závažných případech o tržné rány, oděrky či poranění obličeje. K vážnějším poraněním už patří zlomeniny.

Vůbec nejtěžšími úrazy, které mohou cyklisty postihnout, jsou zranění hlavy. Ty přitom mohou být dokonce fatálního charakteru. Jak vyplývá ze statistických dat, až 75 % smrtelných úrazů je způsobeno právě zraněním hlavy. Toto nebezpečí se tak jednoznačně vyplatí nepodcenit.

Jízdní kola však nedisponují žádnými bezpečnostními vylepšeními, jako jsou airbagy, ochranné zóny proti nárazu a další prvky. Cyklisté se tedy musejí před těmito fatálními následky umět ochránit sami. Jak?

Jak by měly vypadat základní bezpečnostní prvky ve vaší cyklovýbavě

    • cyklistická přilba
    • cyklistické rukavice
    • cyklistická obuv
    • cyklistické brýle

Nezapomeňte také, že na kole za všech okolností platí známá zásada „vidět a být viděn“. Vztahuje se jednak na výběr oblečení, které by mělo být barevné a odrážející světlo. Na oděv lze přidat také reflexní prvky, případně stejnou funkci splní i odrazky na výpletu či pedálech.

Zejména v případě snížené viditelnost se kriticky důležitým bezpečnostním prvkem stává i přední a zadní světlo. To přední by mělo být bílé a zadní červené. Zadní světlo se pak pro zvýraznění zpravidla spouští v režimu blikání.

Cyklistická přilba

Cyklistické helmy jsou důležité právě z hlediska ochrany hlavy. Je nutné je vybírat jednak s ohledem na jejich typ. Na trhu jsou dostupné modely silniční, dále MTB, případně i BMX nebo integrální helmy na sjezd a freeride.

Běžný cyklista si může vystačit i se silničními modely, jejichž kladem je hlavně nízká hmotnost a dobré odvětrávání, ale také stylové provedení. MTB modely se vyznačují robustnější konstrukcí a ochranným kšiltem proti slunci. Najdete přilby MTB na Sportano.cz.

Aby helma plnila svou funkci, musí především být v adekvátní velikosti. Nesmí tlačit a pásky by vás neměly škrtit, ale nemůže být ani příliš volná. Správně se měří v nejširší části hlavy. Budete-li při měření přesní, helmu zvládnete koupit i bez zkoušení.

Cyklistické rukavice

Cyklistické rukavice dokáží ruce chránit proti oděrkám a otlakům. Oceníte je ale také v horším počasí, kdy vám díky nim jednoduše nebude zima. Materiál rukavic ale také pohlcuje pot, což zaručí, že vám mokré ruce nebudou klouzat. To je problém zejména tehdy, pokud zpocenými prsty mačkáte brzdu.

S tím souvisí také výběr rukavic pro konkrétní období. V létě pochopitelně usilujeme o to, aby nám k pocení ruku nepřispívaly. Ve vrchní části bývá proto odvětrávání, zatímco zimní model může být i zateplený. Druhým důležitým aspektem nákupu je velikost. I zde platí jednoduché pravidlo, že rukavice musejí být „tak akorát“.

Cyklistická obuv

Na kolo se stejně musíte obout, má tedy nějaký význam nákup bot speciálních? Cyklistické tretry rozhodně svoje opodstatnění mají, a to i z hlediska bezpečnosti. Oceníte je zejména při pohybu v náročném terénu, kde zacvaknutí nohy do nášlapných pedálů zabrání jejímu sesmeknutí.

I tretry se primárně vyrábějí v různých kategoriích podle účelu využití. Kategorie jsou obdobné, seženete tedy verze silniční, MTB na horská kola, ale i turistické nebo speciální na triatlon a další disciplíny. Najdete pánské MTB cyklistické boty Giro Gritter na Sportano. Nejdůležitějším atributem je tuhost podrážky a její vzorek. Tvrdší a méně ohebná podrážka znamená sportovnější botu a hrubší vzorek značí určení do náročnějšího terénu.

Cyklistické brýle

Brýle v první řadě zaručují ochranu zraku před slunečními paprsky. Z tohoto důvodu by měly disponovat alespoň UV filtrem 400. Kromě toho tento doplněk chrání váš zrak před mechanickým poškozením v podobě poletujícího prachu nebo hmyzu.

Navíc nabízí i řadu dalších praktických vlastností a může tak disponovat i vyměnitelnými skly, samozabarvovacími nebo polarizačními čočkami. Opatřeny mohou být cyklobrýle i filtrem proti zamlžování průzorů nebo hydrofobním povlakem na odpuzování vody. Vyzkoušejte cyklistické brýle dostupné v nabídce Sportano.cz.

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (7 votes, average: 3,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

2 Comments

  1. V článku chybí ta podstatná část bezpečnosti – jízda na kole. Ochranné pomůcky řeší až následky pádu, jejich praktické “použití” znamená, že vše ostatní už selhalo. Boty/rukavice/brýle pomáhají, ale bezpečnost spíš jen doplňují. Dobrý jezdec bez chráničů je ve větším bezpečí, než ochráničovaný blb, který bez rozhlídnutí vjede na křižovatce pod rozjetý kamion.

    To, co zajišťuje bezpečnost na kole, je způsob jízdy. Správná technika jízdy, znát své možnosti a možnosti kola (hlavně brzd), správná pozice na kole při brždění a zatáčení, udržovat si přehled o okolí, aktivně vyhledávat riziková místa a už předem mít připravený plán B, nejezdit za roh kam nevidím, pokud si nejsem jistý že zvládnu zastavit, atd… Chrániče jsou jen na eliminaci škod, když vše zmíněné selže. To neznamená, že je rozumné jezdit “nahatý”.

    Rukavice – doporučuji, pokud jezdíte na vyšší úrovni než stréc ze vsi. Už jen kvůli spolehlivému držení řídítek i se spocenými dlaněmi to za to stojí.
    Brýle – Pokud jezdíte rychleji než chodec. Vítr a slzy v očích jsou otrava, bahno a prach taky, a už 2x jsem jebnul při pádu brýlema do šutru. Pro běžnou městskou a příměstskou jízdu to jde i bez nich.
    Boty – záleží na kombinaci botů a pedálů. Přímý vliv na bezpečnost jízdy je ale až když sebou kolo hází jako býk na ródeu. Při jízdě v technicky náročném terénu je ale kombinace bot se správnou tuhostí v kombinaci s platformovými pedály s piny (šrouby) opravdu znát.
    Helma – Na 100%. Pokud moc nejezdíte, je zvýšené riziko pádu kvůli nedostatečným zkušenostem. Pokud jste “profík”, je zvýšené riziko a následky kvůli vaší rychlosti a způsobu jízdy, který je víc na hraně. Pokud se nacházíte mezi těmito skupinami, tak se učíte nové věci a posouváte své hranice – to je rizkantní samo o sobě. Prostě “shit happens” a zrovna hlava a obličej jsou snadno zranitelné a viditelné části těla. Ostrouhat si obličej je jednodušší než se zdá.
    Ostatní chrániče – dle uvážení. Pokud jezdíte na sněhu a na bahně hlavou napřed, jsou drobné pády otázkou četnosti, nikoli pravdněpodobnosti (a vždy to chytá minimálně jedno koleno a loket). Pokud jezdíte do práce na kole lehkým terénem nebo po té dotačně-podvodné cosi-stezce, a z práce domů jedete enduro, je sjezdová helma s odnímatelným chráničem brady dobrá volba. Zvlášť spolu baťohem, který je speciálně dělaný na nošení přilby a chráničů. Sjezdová přilba doma ve skříni je k stejně ničemu, jako pistole v trezoru.

  2. Moc by mě zajímalo, jaké pomůcky si mají pořídit obyčejní pěší turisté plácajicí i v hlubokém lese pangejtem z obav, aby je náhodou nesrazil někdo z těch nadlidí, co mají sice deset budíků na řidítkách, ale zvonek je pro ně ponižující? Dle jejich slov jsou všichni krásní a ohleduplní, zatimco zbytek jsou debilové, co nerozumí krásam cyklotoulek po lesních cestách. Opravdově-ohleduplné nutno hledat špendlíčkem…

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*