Konec známkovací tyranie




Sdílet článek:

VOJTĚCH LIBICKÝ

Česká média obletěla přelomová zpráva o konci známkování v Čechách. Sice jen v prvních dvou ročnících základní školy a až od roku 2027, ale i tak je co slavit. Křehká psychika dětí je známkováním léta drcena jak španělské olivy. A to ani nemluvíme o tom, kolik talentů se nerozvinulo jen proto, že je jak požár savanu strávila necitlivá trojka.

Teď se zdá, že se blýská na lepší časy, a to nejen dětem, ale i rodičům. Ti se mnohdy s nasazením všeho svého intelektu marně snaží pochopit, co znamená řekněme dvojka. Za všechny to vyjádřil uživatel sociální sítě X Michal: „Hugo bez problému sčítá, problémy mu dělá odčítání“ vs. „Matematika – chvalitebný“. Pro mne jako rodiče je to slovní hodnocení mnohem užitečnější.

Samozřejmě je možné se ptát, zda tuto informaci není možné vyabstrahovat z matematické písemky, v níž Hugo spočítal všechny příklady na sčítání a ani jeden na odčítání, ale takové otázky nás jen odvádějí od merita věci. To bychom za chvíli mohli chtít, aby se rodiče o učení svých dětí zajímali nebo se jich dokonce zeptali, co jim jde a co jim nejde. Proč – když jim to učitel může napsat?

A současně je třeba si říct, že není napsat jako napsat. Necitlivý zeměpisář, který zkonstatuje, že Zuzanka má nulovou znalost geografie evropských zemí, ji může způsobit trauma a navždy ji odradit od teritoriálních studií. K tomu ovšem slovní hodnocení nezřizujeme a taky Michal by tomu nemusel rozumět. Zásadně proto platí, že slovní hodnocení musí být vlídné, vstřícné a motivační. Zuzanka se možná domnívá, že Slovensko je skandinávský sultanát s hlavním městem Vladivostok, ale to ji v žádném případě nečiní nekompetentní v zeměpise. Je totiž zřejmé, že zohlednila chladné klima slovenských velehor, které si velmi správně spojila se severními oblastmi Evropy, a že pozorně sleduje vnitropolitický vývoj u našich sousedů.

Aktuálně je ovšem zrušení známek především otázkou záchrany nejmladších dětí. Právě u nich totiž vedla honba za známkami k nezdravé ambicióznosti, takže mnohé z nich se pro jedničku neváhaly ani učit. Nadto nejeden učitel dokonce známkoval různé děti ve třídě různě! Důsledky si jistě umíme všichni představit: srovnávání a soutěživost místo kooperace a vzájemné podpory. Všichni přitom víme, že jestli děti v mladším školním věku něco skutečně nenávidí, je to soutěžení. Za možnost počkat dva metry před cílem na ty nejpomalejší a protrhnou drobnými hrudníčky pásku všichni společně, by prodaly vlastní babičku. Kompetitivní duch vzdělávání založeného na známkách jde tak zcela proti jejich přirozenosti.

Bohužel někteří rodiče stále zpozdile trvají na informaci o pokroku svého dítěte v oblasti znalostí a dovedností stanovených pro příslušný ročník a sdělení Zbynďa je hodný kluk, ale někdy se zapomene přezout je jen málo uspokojí. Naštěstí i to má své řešení. Děti totiž mohou místo známek dostávat např. jablíčka. Kdo umí látku zcela bez chyby, dostane jedno jablíčko. Kdo ji umí tak napůl, dostane tři jablíčka. A kdo neumí vůbec nic a ještě k tomu se nepřezul, dostane pět jablíček. Děti jsou šťastné, že je nikdo neznámkuje, rodiče si víceméně odvodí, jestli je dítě dvojkař nebo trojkař, a Michal se může celý večer radovat, že z kluka roste zahradník.

Konzervativní noviny

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (4 votes, average: 4,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*