Novinky

Bin Ládin, influencer




Sdílet článek:

Téma náhlé virality, se kterou manifest dávno mrtvého teroristy zasáhl sociální síť TikTok, mezitím pokryli i další novináři, a například Matouš Hrdina argumentuje, že to jen staří nerozumějí TikToku(Upřímně, ta informace, že TikToku stačí 1 sekunda běhu videa, aby jej považoval za “shlédnuté”, ta je zajímavá; to jsem nevěděl.) Jak už to na sociálních sítích bývá, aféra je pomalu zapomenuta a dávno se řeší jiná témata, například to, že sněží.

Nicméně asi by stejně stálo za to se na chvíli vrátit k bin Ládinovi a jeho manifestu.


Máme tendenci si představovat teroristy a jejich spolupracovníky jako magory urvané z řetězu, ale “brutální sadista, čistý psychopat” je jen jeden podtyp celého spektra. V nacistické říši by jej reprezentoval Oskar Dirlewanger, zločinec z povolání, který oblékl uniformu SS a pustil se do řezničení. Roztomilý pán už od pohledu, že?

Oskar Paul Dirlewanger (1944), Bundesarchiv, Bild 183-S73495 / Anton Ahrens / CC BY-SA 3.0 de

Jenže i mezi těmi nacisty existoval ještě nejméně jeden další extrémní typ: “zmutovaný moralista”. Do této škatulky patřil například Rudolf Höss, kterého jeho otec vychoval v přísné katolické víře, plné sebeobětování a povinnosti, a zamýšlel z něj mít kněze. Höss po první světové válce vystoupil z církve, ale extrémní loajalita, pořádkumilovnost a píle mu zůstaly; bohužel jich využil hlavně při řízení koncentračního tábora v Osvětimi, kde zahynul více než milion lidí. Po válce jej vítězní Spojenci vydali do Polska, kde dostal provaz. Až do samotného konce přitom prý nechápal, co jako udělal špatně a za co jej vůbec soudí.

(Vůbec, přečte-li si člověk soudobé ideologické materiály nacistické říše, moralizováním se to v nich jen hemží a nacistická justice také tvrdě potlačovala “Rassenschande“, sexuální styk mimo povolené kategorie. Židé byli obviňováni hlavně z toho, že korumpují společnost.)

Bin Ládin patří právě do kategorie “zmutovaných moralistů”, lidí, kteří – zdá se, aspoň podle jejich vlastních slov – jsou hnáni hlavně touhou “napravit škody a zavést konečně Pořádek”. Podíváme-li se ještě jednou na jeho manifest v PDF, má jednoznačně morální a moralizující tón. Hned na jeho začátku se deklaruje “mír těm, kdo kráčejí po stezce spravedlivých”, a odhadem dvě třetiny stížností vznesených směrem k Americe se týkají její nemorálnosti.

(Do té kategorie nekompromisních moralistů asi můžeme zařadit i letos zesnulého Teda Kaczyńského. Vydá-li jedinec tohoto typu nějaký “manifest”, asi tam patří z principu.)

Umím si představit, že právě ten nekompromisní moralizující tón může být pro určité čtenáře přitažlivý. Prozrazuje velkou sebejistotu a sebevědomí. Podívejte se na různé dnešní populární “influencery”: sebevědomí, sebejistota a nekompromisnost zjevně táhnou početné publikum, zejména to mladší, které ještě nemá dost zkušeností.

Pak ale není zas tolik divu, že na chvíli zarezonoval i bin Ládin. V trochu jiném světě by třeba dnes nebyl mrtvolou, ale influencerem. A jeho kanál by se mohl jmenovat třeba OnlyFatwas.

V podstatě máme kliku, že to nestihl.

 

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (9 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

2 Comments

  1. Proč jsou islámské země tak chudé? Tedy vyjma těch s ropou. Je potřeba číst článek celý, jinak by reakce typu, ptž reakce, ŽE — zlej bílej měl v historií kolonie a vyžíráme jejich bohatství by bylo fest vytrženo z kontextu…
    nu?
    viz https://1url.cz/SuDid

    • Období tanzimatu – takové té,jakto nazvat, no westernizace islámských zemí, kterou se fundamentalistickým muslimům jménem Mohameda a jeho boha nelíbilo.
      Muhammad Ali (1769-1849) byl Albánec, který se stal zakladatelem moderního Egypta, který se nakonec stal skutečnou hrozbou pro osmanského sultána a jeho říši. Ali byl nějakou dobu v Evropě a pak byl v Egyptě odkud poslal ve 20. letech 19. století studenty do Evropy, aby přinesli zpět znalosti o medicíně, průmyslu a vojenské technologii. To vedlo ke kulturní renesanci v arabsko-muslimském světě, na krátkou chvíli, malý okamžik v historii. Osmanský sultán totiž musel ustoupit reformám a v roce 1876 byla vyhlášena ústava, která pak vedla k období Tanzimatu s parlamentní vládou s monarchou (sultánem) na vrcholu. Bylo to politické vedení, které to ve větší politické hře v impériu považovalo za příliš dobré, zatímco „většina lidí“ si toho tolik ani nevšímala. Evropa se přiblížila arabsko-muslimským zemím, jak kulturně, tak tím, co dnes nazýváme intervencemi ( měly se postupně starat o „vlastní“ menšiny v arabsko-muslimských zemích). Tento přístup a vliv evropské kultury znamenal, že náboženské autority byli povzbuzen k:
      – praktikovat pravý islám (Islám proroka)
      a Výzva k islámské jednotě: Jamal al-Din al-Afghani (1839–1897).
      – praktikovat pravý islám (prorokův islám): Mohamed
      Abduh (1849–1905). Ideologické teze a rady o bratrství mezi všemi
      Islámské ideologické školy (školy práva) položily základ dnešního Muslimského bratrstva.
      V islámském světě se mocným dařilo tisknout až do roku 1729 v osmanském Istanbulu. Až v roce 1798 přišly do Káhiry tiskárny (se vstupem Napoleona, jedním z několika „západních“ velkých politických sporů, které se odehrály o , jak to tenkrát bylo označeno, že „země jiného muže“). Pak islámští učenci v Alexandrii rychle zničili tiskové desky. Báli se totiž ztráty své moci, pokud by se islámské texty rozšířily a staly se předmětem zkoumání, polemiky no prostě logické kritiky.
      Wahhábismus/salafismus se stal politickou sektou na Arabském poloostrově v roce 1744, kdy Muhammad ibn Abd-al-Wahhab uzavřel smlouvu s Muhammadem ibn Saudem. Později se díky ropnému bohatství Saúdská Arábie stala mocným faktorem Mohamedovy postoje a praktiky jsou následovány. Jamal al-Din al-Afghani poskytl inspiraci pro PAN-islamismus. Tři lidé, kteří vedli pokračující politizaci již politické doktríny proroka Mohameda (trilogie Koránu, Hadísů a Síra), byli:
      Sayyid Qutb (sunnita), Abul Ala Maududi (sunnita) a ajatolláh Chomejní
      (šíia). Záměrně říkám, že udělali politizaci. Vytvořili historii islámu ještě silnější, ještě více zasahovali do toho, co by si muslimové měli myslet a praktikovat, aby hájili, zachovali a prosazovali tuto ideologii. Ale nezměnili trilogii, protože Alláhova zjevení byla dokonale vytvořena od nepaměti a slova a činy proroka Mohameda byly příkladem dle nich dokonalého člověka. Jedna z knih Abula Ala Maududiho byla evidentně povinná dokonce i v mešitách v Anglii: viz, stačí si dohledat-Let Us Be Muslims strana 290 vyzývá k islamizaci vládnutí a způsobu života v neislámských zemí. Maududi je vzorem pro prostředí mešit, i včetně Norska. Zdroj: Eugene Rogan, The Arabs, A History

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*