Do roku 2030 plánuje výstavbu fotovoltaiky o šesti gigawattech výkonu, která vyjde na 90 miliard. Na větrné elektrárny se totiž nelze spoléhat, neboť nám tu chybí moře, kde je výroba elektřiny mnohem efektivnější než ve vnitrozemí. Nejdůležitějším palivem má pro ČEZ sice zůstat jádro, jenže výstavbu nového bloku, který má stát v Dukovanech, brzdí politické tahanice. Ale jak se nyní ukazuje, uhlí u nás i v Německu kvůli rostoucí ceně emisních povolenek zřejmě skončí rychleji, než se dalo očekávat. A pokud budeme muset odstavit uhlí dříve, než budeme mít nové Dukovany, pak jako jediná logická varianta zakazovaného uhlí se nabízí zemní plyn. Proto se také mají u nás některé elektrárny postupně přestavovat na plyn a ČEZ k tomu hodlá rychle postavit minimálně jednu novou paroplynovou elektrárnu.
Přitom však stále více organizací a nejrůznějších agentur vyzývá k zákazu všech zařízení spalujících zemní plyn. Tak například už za čtyři roky, tedy v roce 2025, na zákaz kotlů spalujících plyn apeluje Mezinárodní energetická agentura IEA, která tak do našich kotlíkových dotací hází vidle. Neboť strážcům klimatu nevadí jen třeba taková tavicí plynová pec, ale vadí jim i v domácnostech instalované plynové kotle a plynová tepelná čerpadla, k pohonu kompresoru využívající plynový spalovací motor, podle zelených aktivistů rovněž přispívající k neutuchajícím změnám klimatu.
Jako by nestačilo, že spotřeba plynu podle Evropské komise musí být v celé EU do roku 2030 snížena o 30% a dodávky plynu do obytných budov musí klesat ještě rychleji, o celých 44%. Nyní se ještě více než 150 nevládních organizací na základě analýzy Mezinárodní agentury pro energii připojilo k otevřenému dopisu, který 23.9.2021 představitelům Evropské unie zaslal Světový fond na ochranu přírody, kdy žádají úplné vyřazení zemního plynu z Udržitelné taxonomie EU. Z českých organizací dopis podepsalo Centrum pro dopravu a energetiku, Společnost pro trvale udržitelný život a Re-set, coby platforma pro sociálně-ekologickou transformaci.
IEA tedy není jediná, kdo další pokrok v oblasti snižování emisí skleníkových plynů vidí v redukci či úplném zákazu využívání zemního plynu, včetně stlačeného (CNG) či zkapalněného (LNG). Přitom stlačený zemní plyn se i u nás stal významnou alternativou k běžně využívaným fosilním palivům a zájem o CNG jako ekologický pohon mezi motoristy neustále roste, o čemž svědčí fakt, že po našich silnicích jezdí již více než 23 000 vozidel na CNG. Ovšem i spalování tohoto plynu v motorech aut čeká zákaz. A pokud přijde fanatiky z řad strážců klimatu požadovaný úplný zákaz spalovacích motorů, nebude nakonec možné v autech spalovat ani ekologicky čistá syntetická paliva (e-fuels), vyráběná z vodíku.
Máme dnes u nás více než 6 milionů aut se spalovacími motory, které by dle představ zelených aktivistů měli v rámci ochrany klimatu nechat majitelé sešrotovat a nahradit je elektromobily, aby jako stávající majitelé elektrických aut nezatěžovali životní prostředí, nemuseli kupovat dálniční známku a mohli ve městech parkovat zadarmo. Přičemž internetové diskuse jsou plné všelijakých výpočtů baterkářů, které nám mají ukázat, že dobíjení tolika baterií v nových elektromobilech nejenže bude pro majitele vozů výhodné a zcela v pohodě, ale že ta povinná elektromobilita nakonec v žádném případě neohrozí naši energetickou bezpečnost, i Evropskou unií chápanou jako „přístup k dostatečnému množství spolehlivé energie za přijatelnou cenu“.
Jenže většina uživatelů svůj elektromobil dobíjí zhruba jednou za týden, maximálně dvakrát do týdne (pokud nejezdí vyloženě dlouhé štreky). Oproti tomu v chladných dnech plynem topíme nepřetržitě a na sporáku vaříme a vodu si v koupelně ohříváme dennodenně. A jestliže strážci klimatu spolu s nucenou elektromobilitou hodlají prosadit i úplný zákaz spalování zemního plynu a lidé budou nuceni nahradit ve svých domácnostech plyn elektřinou, měli by zelení aktivisté k tomu ještě spočítat, kolik že té elektrické energie, která se nebude smět vyrábět spalováním uhlí, ani spalováním plynu, v rámci jimi prosazované ochrany klimatu venkoncem budeme potřebovat.
Jinak řečeno, zákaz spalování zemního plynu, prosazovaný kovanými ochránci klimatu, ruku v ruce s jejich povinnou elektromobilitou, se opravdu blíží. Kam že pak všichni ti aktivisté spolu s bruselskými úředníky naši energetiku asi dovedou? Nechci zde malovat čerta na zeď, ale i ta naše (v blízké době těžce zkoušená) energetika se pod jejich taktovkou nejspíše ocitne tam, kde nám všem končí záda…
ČEZ je korporát ovládaný státem. Energetika je ovládaná státem prostřednictvím energetického zákona. Stát (ČR) je ovládán Bruselem. Brusel je ovládán Němci. V Německu budou Zelení součástí vlády. Jak pravil Bosňák, když se Švejk přiznal, že asi zabil arcivévodu Ferdinanda: „Dobro došli“.