LIBOR ČÍHAL
Kapitalismus dnešního západního světa, často s atributem finanční, ztratil své vývojové oprávnění, nemá žádnou vazbu na morálku a bez produkce neformuje schopnosti a talent člověka a není základem národního blahobytu. Často podléháme fikci, kterou evropskounijní diktatura živí, že žijeme ve výjimečné epoše, pokud je něčím výjimečná, tak je to stupněm ujařmení s minimální kapacitou odporu, výjimečná je taky schopnost evropskounijní epochy nic netvořit. Michail Magid analyzuje parametry dnešního kapitalismu v Svobodnaja pressa. Soudy o tom, že žijeme v postmoderní době a např. Írán je religiózní společností jsou nanejvýš pochybné. Moderní civilizací se nazývá společnost svázána s vědou a průmyslovým rozvojem, s tržním kapitalismem orientovaným na zisk, na stálý ekonomický růst a technologický pokrok. Velké privátní firmy koncentrují ve svých rukách klíčové zdroje: továrny, nemovitosti, finanční toky, přírodní zdroje, úrodné půdy atd.
Moderna je svázána s rychlým tempem urbanizace, obyvatelstvo planety se koncentruje asi v 600 globálních městech. To jsou základní črty naší doby. Často se operuje termínem postmoderna, vysvětluje se složitými filozofickými a kulturními formulacemi, ale mezi nimi a základními sociálními strukturami neexistuje žádná očividná vazba. Stoupenci liberálního směru tvrdí, že už žijeme v postmoderní civilizaci, kde zmizel průmysl, dělnická třída a práce jako taková. Tito lidé tvrdí, že proletariát je mrtvý.
Je nutné se zamýšlet nad změnami uvnitř kapitalistické vědecko-industriální společnosti, která je synonymem moderny. Narostla role globálního obchodu ve srovnání s 20. století, USA např. nakupují třetinu zboží za hranicemi, před 70 lety to bylo 10%. Pozorujeme velkou proměnu, západní výroba se přenesla do oblasti Tichého a Indického oceánu. Tato část světa za posledních 40 let zaznamenala gigantický rozměr industrializace a obrovský nárůst průmyslového proletariátu.
Druhým specifikem epochy je rostoucí vliv informačních technologií (všichni se pohybujeme v globální síti) a přechod k dočasnému nebo částečnému pracovnímu úvazku. Pokud jde o dočasné zaměstnání a zhoršující se pracovní podmínky, nedochází k ničemu novému, podobné formy šéfovské dominance jsou typické i pro rané období moderny, pro kapitalismus 19. a počátku 20. století. Majitelé firem mohli propustit koho chtěli nebo změnit délku pracovního dne. Úporný boj proletariátu za svá práva často nabýval radikálních forem a přiměl velký byznys v polovině 20. století změnit pravidla hry. Koncem 20. století se tato pravidla zrelativizovala a jistota zaměstnání se vytrácí. Podle Magida žádná postmoderní civilizace neexistuje a nikdy neexistovala, odvolává se na práce Zygmunta Baumana a Karla-Heinze Rotha, Bauman vysvětluje, že na naší civilizaci je specifický význam globálních propojení a flexibilita práce a trhů. Podnik může rychle zlikvidovat své továrny v USA nebo ve Francii a otevřít je např. v Indii nebo Mexiku. Podnikatel se může zbavit osazenstva firmy a najmout vietnamské nebo syrské imigranty. Bauman tuto civilizaci nazývá tekutou modernou.
Představa o tom, že se objevila nová civilizace, kde neexistují fabriky a pracující, je čistá fantazie naivních, kteří se domnívají, že výrobky rostou na stromech a samovolně padají právě k nim. Průmyslová výroba se částečně ze západních zemí přesunula do tichomořské oblasti, kde je levná pracovní síla. V některých zemích jako Írán, Turecko, Nigérie, industrializace velmi pokročila. Je faktem, že nikdy v historii neexistovalo takové množství průmyslového proletariátu jako dnes.
Fikce západního světa je velmi nebezpečná, lidé, kteří se domnívají, že USA a Evropa jsou centrem světa, neregistrovali gigantický posun, který udělala industrializace od Istanbulu až po Šanghaj, od Habeše až po Indii. Právě zde je důvod chybného hodnocení reality. Zaměstnanost v průmyslu je velmi vysoká, 20-30% ekonomicky činného obyvatelstva. Pravděpodobně v průmyslu je zaměstnána většina obyvatelstva, často se běžná průmyslová výroba jako telekomunikace, potravinářský průmysl atd. řadí do sektoru služeb.
Írán, jaká je to teokracie? Je to rozvinutý dynamický stát s obyvatelstvem kolem 90 milionů a s kapitalistickou industriální ekonomikou. Většina pracujících pracuje v privátních nebo státních firmách, budují se nové závody, na universitách studuje 6 milionů studentů, 80% obyvatel žije ve městech. Politici této země často mluví o náboženství, ale nebrání to produkci aut ani křídlatých raket a modernizování dopravní infrastruktury. V západních zemích někteří politici též hovoří o náboženství, aby se udrželi u moci, ale v praktické politice aplikují jiné ideje, které někdo může nazývat post-modernistické.
Postmoderrnismus není žádná nová společenská struktura, ale něco málo pochopitelného, co vyučují na universitách a podivný umělecký styl. Se společenskými fundamenty nemá postmodernismus nic společného, ty se totiž moc neodlišují od těch, které existovaly v 19. a 20. století.
Nic nového. Válka je mír, svoboda je otroctví. “Kapitalismus dnešního západního světa” není kapitalismus, stejně jako “liberální demokracie” není ani liberální, ani demokracie. Zmatení jazyka je oblíbená metoda vládců už od dob Babylonské věže.
Lidský mozek funguje tak, že touží po vlastnictví prostředků zajištující mu potencionál množit se, a nebýt ohrožen na vlastním životě (aby bylo možné se množit). Sycený evoluční imperativ zajišťuje organismu spokojenost a jednotlivec tak bude bránit systém, jenž mu nasycení jeho potřeb poskytuje.
Toto “evoluční dědictví” implikuje budoucí možné formy sociálního zřízení.
To zřízení, které odpovídá nejlépe evolučnímu imperativu, má největší šanci na přijetí. Vývoj společenských zřízení od klanového k feudalismu je mimo rozsah postu. Důležitý je konec feudalismu a svržení krále jako zástupce boha/církve…(mimo rozsah postu) a nastupující průmyslovou revoluci, generující extrémní nadprodukci. Tyto dvě věci zajistili prostředky pro uspokojení evolučního imperativu pro podstatně širší skupinu obyvatel. Tolik k předpokladu.
Kapitalismus představuje se svým volným kapitálem nejflexibilnější řešení ze všech, je tedy při platnosti výše zmíněných předpokladů nejefektivnější formou řízení produkce.
Socialismus s definovaným kapitálem rozdělovaným rovnoměrně, je v dobách rostoucí produkce neefektivní.
Ve chvíli, kdy produkce poroste pomaleji než počet lidí produkci využívající, stává se ale efektivnějším socialismus.