Elektromobily teprve čeká krvavá cenová lázeň. Pokud chcete koupit levně, počkejte na příští rok, radí experti




Sdílet článek:

PETR PROKOPEC

Zájem o bateriová auta je stále vlažnější, zatímco jejich nabídka se neustále rozšiřuje. Navíc neutuchá ani vývoj, dealeři tak začínají mít plné sklady aut, které jinak než se slevou prodat prodat nepůjde. A situace má dál gradovat.

Elektromobilům se letos prodejně nedaří. Jejich registrace tedy na některých místech stále rostou, ovšem jen mírným tempem, které obvykle neodpovídá ani tempu růstu celého trhu. Jejich podíl na celkovém odbytu tedy klesá, což je přesným opakem toho, co se touto dobou podle některých mělo dít.

Stojí za tím hned několik důvodů, tím hlavním je ale neschopnost těchto aut oslovit masového kupce rozumným poměrem hodnoty a ceny. Na uspokojení té skupiny zákazníků, která toužila objevit něco nového a měla na to, už z velké části došlo. Dotace, které měnily alespoň vnímání jinak stejné reality, postupně vysychají, a na poli poklesu cen ani technického vývoje nedochází k až takovým posunům, jak bylo avizováno. Z už prodaných aut se stávají ekonomické sebevraždy svého druhu, majitelé se už teď potýkají s limity sítě a na dohled jsou i problémy s dostatkem elektřiny.

Pořád tedy zůstává nezodpovězenou otázkou, jestli se elektrický pohon vůbec někdy vyrovná tomu spalovacímu. Teď je ale jisté, že mu navzdory umělým výhodám pro ten první a stejně umělému znevýhodňování toho druhého v současnosti dál nesahá ani po kotníky. Proč by se tedy masy měly dobrovolně vydávat směrem k elektřině? Chce to několik technologických průlomů v krátkém sledu, aby se elektromobilita stala tím řešením, kterým má být.

Spíše než na růžích mají tedy aktuálně elektromobily ustálo na trní. A líp hned tak nebude. I když už teď tyto vozy kvůli nezájmu padají na ceně, což mj. negativně ovlivňuje zmíněné zůstatkové hodnoty dříve prodaných aut, nůžky mezi nabídkou a poptávkou se mají dál rozevírat, jak varují experti oslovení kolegy z Focusu. Není tedy moudré si elektromobil kupovat teď, protože ho jednak půjde koupit levněji, jednak utrpíte o to větší ztrátu hodnoty.

Citovaní tedy zájemcům o bateriový pohon radí, aby se svou koupí počkali do příštího roku. Situace, jaká je spojena s prvním letošním pololetím, totiž v tom druhém bude jen eskalovat. Vývoj trhu ovlivní hlavně tři faktory s tím spojené.

Tím prvním jsou narvané sklady dealerů, které je třeba vyprázdnit. A něco takového se obvykle dá udělat jen s pomocí slev. Dalším faktorem je technologický pokrok, který sice není tak velký, jak by bylo záhodno, pořád je ale dost velký na to, aby neexistovalo nic staršího než včerejší elektromobil – řečeno parafrází klasického rčení. U takového vozu lze totiž čekat nižší dobíjecí výkon i horší baterie, a tedy i nižší dojezd. Některým lidem to bude stačit, proto již vyhlížejí vrácené leasingy. Jenže i tahle auta zasáhne o to větší pokles hodnoty.

To dál roztočí spirálu slev, neboť výrobci potřebují, abyste kupovali auta nová a právě u nich, neboť jen tak mohou snížit své flotilové emise, které by bez prodaných elektromobilů budou tak velké, že by platili vysoké pokuty EU, takže ke slevám mají dvojí motivaci. To ale znovu znehodnotí dříve prodané zboží, a tak stále dokola – je to skutečně spirála, která se ne a ne zastavit.

To dohromady vysvětluje třetí faktor, a to stále větší zahlcení trhu. Aut je v prodeji i v oběhu příliš mnoho vzhledem k tomu, jaká poptávka po nich panuje. Proto také poklesy cen pokračují a pokračují, auta přesto nejsou levná a majitelé přesto nejsou šťastní. Jednou se vše zastavit musí, ale kde? Zatím se nezdá, že bychom se takovému bodu blížili.

Zájemci o elektromobily si tak budou moci vybírat a diktovat, přesto zůstává otázkou, zda takové auto budou nakonec chtít. Víme o lidech, kteří by jej nebrali ani zadarmo, prostě pro ně nic neřeší, potřebují flexibilnější řešení. Čím víc zákazníků tohle zjistí, tím horší situace pro elektrická auta bude.

 

Petr Prokopec

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (13 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

6 Comments

  1. “Pořád tedy zůstává nezodpovězenou otázkou, jestli se elektrický pohon vůbec někdy vyrovná tomu spalovacímu.”
    Ta otázka je dávno zodpovězená, elektrický pohon je podstatně lepší než spalovací. Co to všechno posílá do kopru, jsou baterky.

    • To Vajo: Co to posílá do kopru, nejsou jen baterky, ale i neschopnost vyrovnat se užitnými vlastnostmi spalovákům. No a samozřejmě cena. Často čtu v mediích velmi rozšířený hloupý argument, že přece EV jdou s cenou stále níže a brzy budou dostupná i běžné populaci u nás – a jako příklad dávají spalovací Kodiaq, který v nějaké výbavě již klidně vychází dráž než některá EV. Jenže ten Kodiaq si zase kupují jen movití lidé a většinové populace se to tudíž netýká. Pozn. V nějaké statistice jsem se dočetl, že u nás lidé už mají problém pořídit si nového spalováka v ceně 500 tis. a proto se vrhají do bazarů. Ty tudíž neosloví ani “lidovka” v ceně 20 – 25 tis. EUR, kterou avizují někteří výrobci.

      • Pokud se omezíte na osobní dopravu, tak sice máte pravdu, ale i ty užitné vlastnosti a cena plynou z těch baterek. Když vezmete v úvahu třeba železnici, máte naprosto jinou situaci.
        A teď si představte velkou fabriku, kde by u každé mašiny, u každého dopravníku, u každého robota běžel spalovací motor. To už byl lepší parní stroj a transmise.
        Elektrický pohon je naprosto skvělá věc, jen ho nesmí dostat do rukou idioti.

        • Jsem velkým nepřítelem EV, na druhé straně velkým přítelem elektrizace veřejné hromadné dopravy. Trolejbusy, tramvaje, Evlaky apod, to je moje. Bohužel, kdo sleduje mapu projektů na portálu szdc.cz, nemohl si nevšimnout, jak se mnoho akcí elektrizace nenápadně a potichu odsouvá o léta a penězi na to určenými nejspíš někdo látá nějaké díry v rozpočtu. A taky mám smůlu, že v našem MSK vládnou už několik volebních období lidé s chorými představami a mozky. Tu vodík, tam BEMU, přitom by i prostá elektrizace tratí dávno byla přínosem.

  2. On je ještě jeden velký problém, který netechnicky vzdělaným lidem nedochází. Ti velmi často tvrdí, že je jen otázkou času, kdy se např. 80 kWh baterie EV bude doplňovat stejně rychle, jako 50 litrová nádrž spalováku, tedy řekněme že za 3 min a pak již bude svět krásný a všichni, i lidé z paneláků, si budou moci pořídit EV. Jenže v ten moment se vynořuje další hrozivý problém – odkud a jak přivést na místo tankování el. energii. Pro nechápavé: V naší zemi je údajně cca 3,5 tis. benzinek a kdyby každá měla 3 stojany, může naráz natankovat PHM do 3 min. klidně i 10 tis. spalováků, PHM jsou připraveny v podzemí každé benzinky. Pokud by za 3 min., tedy dvacetinu hodiny, chtěl natankovat majitel EV svou 80 kWh baterii, musel by dodávat do baterie okamžitý příkon 1,6 MW (zjednodušeně řečeno, protože tankování není u EV lineární), při třech obsazených stojanech to je příkon téměř 5 MW. To už je spotřeba malého městečka. Kde se takový výkon vezme a kdo a jak ho k těm benzinkám v polích a na dálnicích přivede? Z běžné rozvodné sítě, určené pro města a obce to nepůjde a elektrárny na to vůbec nebudou stačit a OZE už vůbec ne. Tyhle otázky si absolventi filozofických, sociálních případně žádných fakult vůbec nekladou. Oni jako členové nějaké sekty prostě věří.

    • Když jde o záchranu planety, tak pár nepodstatných drobností, o kterých tady píšete, musí jít stranou, to dá rozum…

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*