EU průmysl čelí hrozbě ztráty milionů pracovních míst




Sdílet článek:

PZ

Napětí v evropském automobilovém průmyslu stoupá. Interní dokument, který unikl z automobilového odvětví, varuje před masivním propouštěním a pokutami v řádu miliard eur.

Automobilky, jak uvádí německý deník Handelsblatt, mají problém splnit blížící se zpřísnění emisních limitů stanovených Evropskou unií, což by mohlo vést k drastickému omezování výroby a následným ztrátám pracovních míst.

Podle dokumentu, který získala německá tisková agentura (dpa), by neschopnost dodržet nové limity CO2 mohla mít fatální následky pro průmysl i zaměstnance. „Evropský průmysl se bude muset potýkat s pokutami v řádu miliard eur,“ stojí v dokumentu. Aby se automobilky těmto sankcím vyhnuly, bude nutné výrazně snížit výrobu, což by mohlo ohrozit miliony pracovních míst v EU.

Emisní limity pod tlakem

Klíčovým faktorem je zavedení přísnějších flotilových emisních limitů pro osobní automobily. V současnosti musí automobilky zajistit, aby jejich flotila vozidel prodaných v EU nepřekračovala průměrný limit 115,1 gramů CO2 na kilometr. Do roku 2025 má být tento limit snížen na 93,6 gramů a do roku 2030 dokonce na 49,5 gramů. Pokud automobilky tyto limity nesplní, čekají je vysoké pokuty, uvádí německý deník Handelsblatt.

Problém však spočívá v tom, že většina vozidel s konvenčními spalovacími motory nedokáže tyto přísné normy splnit. I hybridní vozy, které kombinují spalovací motor s elektromotorem, se podle dokumentu jen stěží vejdou do povolených limitů. Jediným způsobem, jak splnit požadavky, je masivní rozšíření elektromobilů, což je však prozatím neúspěšné. Podle dokumentu prodeje elektromobilů zaostávají za očekáváním a ani zdaleka nedosahují úrovně, která by automobilkám umožnila splnit stanovené limity.

Možné pokuty a hrozba propouštění

Pokud by se situace nezlepšila, hrozí pokuty až 13 miliard eur pro segment osobních automobilů a další tři miliardy eur pro lehká užitková vozidla. Tyto dodatečné finanční náklady by byly pro automobilky, které se již potýkají s dopady pandemie a geopolitických krizí, mimořádně tíživé.

Dokument naznačuje, že k vyhnutí se těmto pokutám by bylo nutné zastavit výrobu a prodej více než dvou milionů automobilů se spalovacími motory. To by znamenalo uzavření až osmi továren po celé Evropě, což by vedlo k masovému propouštění. Automobilový průmysl je klíčovým zaměstnavatelem v Evropě – přímo zaměstnává téměř tři miliony lidí a v širším sektoru až 13 milionů.

Volání po záchranné brzdě

Aby se předešlo takové katastrofě, je v dokumentu navrhováno využití „nouzového článku“, který byl uplatněn během pandemie covidu-19. Tento článek by mohl umožnit odklad zpřísnění emisních limitů o dva roky, čímž by automobilky získaly více času na přizpůsobení své výroby.

Tento návrh však narazil na odpor ekologických organizací. Sebastian Bock, ředitel německé pobočky organizace Transport & Environment, kritizoval automobilky za to, že se místo dlouhodobého plánování snaží o odklad. „Automobilky měly dostatek času na to, aby se připravily na nové emisní limity. Teď chtějí využít nouzových opatření, aby mohly dále vyrábět znečišťující auta,“ uvedl Bock.

Podobný názor vyjádřila i Marion Tiemann z Greenpeace, která označila požadavky automobilek za „důkaz neschopnosti dlouhodobého plánování“. Podle ní automobilky věděly o nových limitech již před více než pěti lety a měly dostatek času přizpůsobit svou výrobu.

Budoucnost evropského automobilového průmyslu

Evropský automobilový průmysl čelí nejisté budoucnosti. Zatímco automobilky bojují s výzvami spojenými s přechodem na ekologičtější dopravu, zaměstnanci a odbory sledují s obavami hrozbu propouštění. Podle údajů z průmyslu pracují jen v evropském automobilovém sektoru ve výrobě téměř tři miliony lidí. Pokud započítáme všechny aktivity související s automobilovým průmyslem, jako je prodej vozidel, je to podle Acea kolem 13 milionů lidí. Pokud se nepodaří najít řešení, mohl by průmysl, který je jedním z pilířů evropské ekonomiky, utrpět vážné škody.

Handelsblatt.com

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (18 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*