Iluze o postupném zlevňování elektrických aut se rozplývá, Škoda někde zdražila až o 183 tisíc Kč




Sdílet článek:

Pokud máte pocit, že éra zdražování se blíží ke konci, pak pro vás nemáme dobré zprávy. V případě aut tomu tak zjevně není, a to dokonce ani v případě těch, která měla být postupně stále dostupnější. Zdražení až skoro o 200 tisíc je jedním slovem rachot.

 

Pokud bychom dostali stovku pokaždé, kdy zazní slova o zlevňování elektromobilů, měli bychom v současné době již dostatek peněz na pořízení hned několika bateriových aut. Realita však za těmito sliby značně pokulhává. Výrobci, politici i zastánci alternativního pohonu totiž svou teorii založili na faktu, že s navýšením výroby přijde rozmělňování nákladů. S něčím takovým ale nelze počítat v momentě, kdy je na stále větší množství vyráběných aut potřeba stále více materiálů, kterých je k dispozici velmi omezené množství. V takovém případě zkrátka úspory z rozsahu nepřijdou ke slovu. Resp. přijdou, jejich efekt ale bude přebit stále dražšími surovinami.

Jasně to ukazují vzácné kovy. Dle společnosti Alix Partners se ceny lithia, niklu a kobaltu za poslední dva roky zdvojnásobily. Jedná se o stěžejní prvky baterií, na ceně elektrických aut se podílí ze zhruba 40 až 50 procent. Je tak více než jisté, že tento posun ke zlevňování vést nikdy nemůže. Místo toho dochází na jediné nevyhnutelné, a to na zdražování. Ve Spojených státech tak dnes bateriový vůz vychází v průměru na 54 tisíc dolarů (cca 1 262 000 Kč), ve srovnání s tím spalovacím je tak o zhruba 10 000 USD (asi 234 000 Kč) dražší.

Ač tedy nahoru lezou i ceny aut s konvenčním pohonem, propast mezi oběma typy technologií zůstává nadále obrovská. Neplatí to pouze v zámoří, na zdražování elektrických vozů začíná docházet rovněž v Evropě. Třeba taková Škoda Enyaq byla na nizozemském trhu k dispozici od 43 690 Eur (1 080 000 Kč). Nově nicméně musí zákazníci za verzi s bateriemi o kapacitě 62/58 kWh (celková/využitelná) zaplatit o 5 000 Eur (asi 123 600 Kč) více.

Elektrický ráj tedy v podstatě srovnal krok s českým trhem, kde Enyaq startuje na 1 124 900 Kč, ovšem ve vyšší specifikaci. A jelikož na oznámení těchto cen došlo již 1. února, dá se předpokládat, že nejbližší době dojde také u nás na úpravu. Zvláště když na některých úrovních výbavy se ceny posouvají ještě výše. Třeba Enyaq 60 Sportline je v Nizozemsku nově k mání o 16 procent dráže, místo na 48 690 Eur (1 203 500 Kč) startuje na 56 090 Eur (1 386 500 Kč). Jde tedy o zdražení o 7 400 Eur, asi 183 tisíc Kč, to už rozhodně není malá suma.

Zdražení se nicméně dočkala i verze s bateriemi o kapacitě 82/77 kWh. Ta je navíc k dispozici jen s motorem vzadu, čtyřkolka z nabídky vypadla. Za 204 koní dají Nizozemci 54 590 Eur (1 349 000 Kč), respektive 61 990 Eur (1 532 000 Kč) v případě výbavy Sportline. Na zlevňování tedy nedošlo, naopak tu máme růst cen znovu o sumy okolo 150 tisíc Kč. Ten je navíc spojen také s elektřinou, alternativní pohon tak rázem vypadá ještě méně slibně než v předchozích letech.

Zákazníci přitom nadále zůstávají ve hře jen díky poměrně razantním dotacím. I od těch se ale již v mnoha zemích začíná ustupovat či jsou alespoň redukovány vládou poskytované částky. Je tak vskutku otázkou, co přijde za dva tři roky, kdy majitelé elektrických aut již nebudou vysávat kapsy všech, kteří elektromobily nekupují. Tušíme, že při pohledu na stále vyšší ceny aut i energie řada z nich raději udělá otočku.

 

Petr Prokopec

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (5 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

1 Comment

  1. EU 29.6.2022 :…předpokládá, že používání lithia v EU, zejména v bateriích, do roku 2050 vzroste o 3 500 %. Jejich těžba, těžba a zpracování však mohou být škodlivé pro životní prostředí a bezpečnost vody.
    nebo: Dodatečné potřeby soukromých a veřejných investic pro dvojité přechody by mohly činit téměř 650 miliard EUR každý rok až do roku 2030.

    29. červen 2022 Brusel

    https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/cs/qanda_22_4006

    tohle je green fanatismus

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*