Rozdíl mezi Norskem a Švédskem dosud bylo v tom, že ačkoliv ani toto dělítko není neprodyšné, tak se ve švédských válkách mezi zločinnými migranty užívají i automatické zbraně a bomby. Společná je akční neschopnost/paralyzování, klepy a dělení se o přístup policie, úřadů politiků cestou absurdně naivního porozumění až do konce a jednostranné štědrosti, v rámci, jehož si policie např. zvala lídry gangů k sobě na pizzu a limonádu. Jakožto i omílaná vyjádření politování nad situací se slovy o znepokojení. Ta měkkost je přímo úměrná nevybíravé drsnosti, jakou přistupuje protistrana.
Kdyby se mělo řídit socioekonomickými rozbory, jež vinu svalují na život strádajících v malometrážních bytech, tak by byl potenciálně životu nebezpečný téměř každý student. Z policie se do velké míry stali pracovníci s dětmi a mládeží. Preventivní jednotky usilovaly o důvěru těch předměstských, jelikož věřily, že jedině jejich důvěrou mohou být v obraze a mít o dění určitý přehled. Ve věci respektu, jemuž se policie těšila mezi mladými, se řítí dolů. Fenomén „flokking“, v češtině „shlukování se“ ve smyslu obstoupení, znamená obklíčení policie dětmi a mladistvými při vykonávání policejní práce a bránění policii v tom. Nehledě na policejní misi tito mladí vycházejí z toho, že je policie na omylu a rasistická. K tomu je cítit stále větší zapálení proti policii. V prostředí plném osobních konfliktů, nejistot a obav, kde jako rozbuška a záminka k násilí, postačí, vrhne-li někdo na někoho pohled, jenž se mu/jí nezamluví, dochází k neustálým zvratům a ono násilí je nakažlivé v tom, že se v nekonečné řadě množí mstění se mezi sebou navzájem.
Zašlo to tak daleko, že děti a mládež potřebují pro volný pohyb po městě od kriminálníků povolení, jinak jim hrozí tělesné tresty. Podle policie v Oslu a hlavní zpravodajské relace norské veřejnoprávní televize NRK příslušníci gangů-mafii dětí a mladistvých vydírají mladé „mýtným“, aby překročili hranice mezi městskými částmi. Kdo se zadluží, neuposlechne příkazy starších zločinců či je práskač a nahlásí zločiny policii, tak, tak se vydává napospas riziku násilí. Také se někteří mladiství neodváží, a tudíž nemohou chodit na svou zvolenou střední školu proto, že probíhá mezi městskými částmi „válku o území“, příznačnou pro příslušníky jistých etnik a jisté věrouky. Tomuto vývoji již o něco dříve nastoupil sousední „Sverigestan“, jak na Severu bývá nazýváno Švédsko kolonizované pod prapory zmiňovaného náboženství.
Zatímco byly konflikty posledních 20 až 30 let spjaty s gangy, jsou posledních letech vedeny mezi městskými částmi. Územní konflikty s vlastní dynamikou vnitřní spravedlnosti, kde probíhá nábor mladších, jež jsou odmalička pasováni do rolí těch, jež jsou přesvědčení o tom, že vlastní svůj okrsek, rajon a platí tam jimi vymyšlená mimozákonná pravidla. Ani skrze své právníky a obhájce zpravidla nechtějí promluvit zástupcům masmédií.
Proč s policií nespolupracují rodiče a nenahlásí jí to, že chodí jejich potomci ozbrojeně? Podle policie se to dá vysvětlit „odlišnostmi kultur“. Jasně, že masmédia synchronně, nečestně a propagandisticky to nezmiňují ani za nic, ovšem skuteční kritici bez ideologických klapek na očích zas hovoří o „muslimském přístupu a chování“. Jasnou žurnalistickou volbou se vynechávají informace vysoké vysvětlovací hodnoty, a tak se z jejich úst a per nedozvíme o tom, že jde o určitá etnika většinou téhož náboženství, kde jeden více než policii a institucím společnosti důvěřuje vlastnímu klánu.
Nikoli náhodou nepřichází o život více lidí. Díky pohotovým zásahům integrovaných záchranných složek se většinou daří předstihnout/předehnat smrt. Přitom smrti ani uvěznění se zločinci neštítí. Vše, co pro ně něco znamená, je čest a loajalita klanu. Jako rukojmí drží celou společnost.
Od Norů nejspíše neuslyšíme hlasitý kolektivní postesk, jakou jakoby nepoučitelně dělávali nejen s migrací chybu. Než aby začali volit jinak, jen se přestěhují z městských částí přeplněných migranty do etnicky čistších částí. Přitom snad může jako jedna ze samotných definic pošetilosti sloužit to, volí-li někdo pořád ty samé strany, a přitom mermomocí a takřka náboženskou vírou chová naděje, že se jednoho dne probudí a bude vše jinak a lepší.
Kdo prospí svobodu je odsouzen k tomu, aby se probudil v nesvobodě. Zatímco pro politiky je přistěhovalectví hra s nulovým součtem, kde zisk připadne obou stranám, pro slušného, zákony, normy a tradice ctícího občana je selháním, prohrou a propadem. Jenže někdo si nenávratnými proměnami přeje destabilizaci svobody, rozvrátit navyklý klid a pohodu a vystřídat je čímsi jiným, experimentálním, o čem nikdo nemůže nic vědět, jak to dopadne. Tomu se také říká politická psychóza. A svou hlasitou záští vůči všem, jež poukazují na zjevné příčiny žalostného vývoje, se sami znemožňují, byť je to /a v Norsku více než jinde/ běh na dlouhou trať.
„Čas a demografický vývoj jsou na naší straně“, hřmí zejména ve Švédsku známý hudebník Jason „Timbuktu“ Diakité: „Vždyť budou Švédové brzy v menšině, proto se budoucnost jeví světle „všem černým a hnědým“. Pakliže si od Švédska bez etnických Švédů slibuje „zářnou budoucnost“, proč je tak zlé všude v zemi, kde jsou Švédové v silné menšině?
Norsko vyčlenilo 70 milionů na pomoc 1,3 milionu Afghánců, kteří byli deportováni z Pákistánu a posláni domů. Víme, že v Afghánistánu je to těžké, nebo není…jejich problém, ale proč by Norsko mělo platit za Afghánce v Afghánistánu? Neměl by to být spíše než Norska úkol pro arabské státy bohaté na hledání ropy, které Espen Barth Eide minulý pátek pozval do Osla? Nebo jenom jejich problém, samotného Afghu? Ale Norsko?! Proč se do toho finančně vtírá?! Aha pseudohumanita …