Klíčové materiály na výrobu elektromobilů skokově zdražují, situace nemá rozumné řešení




Sdílet článek:

Optimisté věštili elektrickým autům postupné zlevňování až na úroveň aut se spalovacími motory, pesimisté říkali, že to je nemožné za situace, kdy bude růst poptávka po materiálech na jejich výrobu. Nyní se zdá, že pravdu měli ti druzí.

 

Prakticky dennodenně výrobci i zastánci elektromobilů hovoří o tom, kterak s jejich rozšířením, a tedy i větším vyráběným množstvím přijdou větší úspory z rozsahu a s nimi i nižší ceny. V obecné rovině to dává smysl a u většiny produktů to tak i funguje, v případě elektrického pohonu má ovšem celá věc pár háčků, na které nejen my upozorňujeme již léta. Řeč je o vzácných kovech, kterých je k dispozici omezené množství, jejich těžba není jednoduchá a rychle rostoucí poptávka bude hnát jejich cenu nahoru, přesně opačným směrem, než budou fungovat úspory z rozsahu na úrovni vývoje či výroby. Jde hlavně o lithium, ale nejen o něj – kobaltu, niklu i dalších prvků je dnes zkrátka nedostatek.

Následek této situace je zcela logický. Vzácné kovy zdražují rychlostí blesku, jak nejnověji potvrdil index BMI (Benchmark Mineral Intelligence). Ten monitoruje ceny lithiového karbonátu a hydroxidu lithného, z nichž první zmíněné se jen za poslední dva měsíce zdvojnásobily a druhé během stejného období poskočily výše o 70 procent. Stejně tak je ovšem stále dražší také kobalt a měď. Vzácné kovy se přitom na ceně baterie podílí ze 40 procent a sama baterie pak ze 40 procent na ceně celého vozu, načež je jasné, že zlevňování elektromobilů je nereálné.

„Lithiové projekty jsou financovány v příliš malém množství a příliš pozdě,“ poukázal na současný stav věcí analytik BMI Cameron Perks. A rovnou dodal, že nabídka již nyní neodpovídá poptávce. Přitom do konce dekády se spotřeba automobilek má navýšit hned pětkrát. I proto ostatně BMW včera oznámilo, že investuje do nových těžebních procesů lithia. Tesla, Volkswagen a Daimler pak pro změnu spojily své síly při těžbě kobaltu a niklu v Indonésii. Nicméně i tak kalifornská automobilka své vozy soustavně zdražuje.

Pokud nicméně těžba bude navýšena tak, aby odpovídala poptávce, pak tu máme skutečný problém s zřejmě již nenávratným poškozením ekosystému. Při těžbě lithia totiž dochází k otravě půdy i spodních vod. Karbonát lithia je navíc třeba vyčistit sladkou vodou v poměru dva miliony litrů na jednu tunu vzácného kovu. Lidé žijící v blízkosti solných plání v Chile tak již začínají pociťovat nedostatek životadárné tekutiny.

Za těžbou niklu se můžeme přesunout do Austrálie, kde dochází k poškozování Velkého bariérového útesu. Ten je sice na jedné straně kontinentu, zatímco doly na druhé, ovšem na jejich provoz je třeba stále více energie. A kvůli ní došlo na znovuotevření a navýšení produkce v uhelných dolech, jež se již nachází právě v blízkosti útesu. Kvůli elektromobilům je tak ohrožen i podmořský ekosystém.

Ve finále lze zmínit těžbu kobaltu v Kongu, na kterou jsou zneužívány především děti. Uvědomují si to však aktivisté a politici? Pochopitelně nikoliv, neboť tu mluvíme o místech, která jsou od nich vzdálená tisíce kilometrů. Pokud tedy výrobci elektromobilů nepřejdou na baterie, u nichž již nebude potřeba vzácných kovů, nelze na elektrický pohon pohlížet jako na spásu. A už vůbec nelze čekat jeho zlevnění, jak si někteří představovali.

 

 Petr Prokopec

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (8 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

8 Comments

  1. Zásadním problémem je, že elektromobilita není technologií, ale ideologií. Od toho se odvíjí i to, že se argumenty propagátorů a kritiků zásadně míjejí.

  2. Něco z 2021–
    12/2021 Čínský Chengxin podal nabídku na ukrajinská ložiska lithia,Společnost Chengxin Lithium požádala o práva na dvě ložiska lithia na Ukrajině, která jsou v aukci, ukázal ukrajinský vládní web v kroku, který by čínské společnosti poskytl oporu v evropském lithiovém průmyslu.

    https://www.mining.com/web/chengxin-submits-bid-for-ukraine-lithium-depo

    11/2021 Dvě ložiska se nacházejí v Shevchenkivske v Doněcké oblasti a v Dobré v Kirovogradské oblasti na západní Ukrajině. Obě lokality jsou prý podle moderních metod „nedostatečně prozkoumány“ a „obsahují významné očekávané zdroje“, uvádí se v prohlášení australské společnosti, která se v Evropě dosud prosadila především jako vlastník a provozovatel projekt těžby lithia ve Wolfsbergu v Korutanech v Rakousku. Nyní byla dohodnuta „postupná akvizice“ těchto dvou vkladů, přičemž se očekává, že transakce bude uzavřena v listopadu 2022.

    https://www.electrive.com/2021/11/08/european-lithium-secures-ukranian-l

    to bude ještě zajimavé.

    ještě odcituji z téhož zdroje:„Jsem velmi nadšený z příležitosti získat dvě ukrajinská ložiska lithia a spojit je s naším již pokročilým projektem lithia ve Wolfsbergu. To nám umožní nejen stát se prvním místním výrobcem hydroxidu lithného v Evropě, ale zároveň vytvořit největší skupinu lithia na kontinentu a trvale přispívat k zajištění evropské poptávky po lithiu,“ říká Tony Sage, nevýkonný předseda Evropské Lithium.

  3. Němci se připravují na těžbu lithia v Krušných horách. ČEZu a Australanům EMH roste tvrdá konkurence
    10.3.2022

    Německá společnost Zinnwald Lithium plc se připravuje na těžbu lithia v Krušných horách. Následuje tak záměr firmy Geomet, kterou společně vlastní ČEZ a australský těžař EMH, na těžbu u Cínovce v Krušných horách. „Výroba hydroxidu lithného pro baterie z cinvalditového koncentrátu je technicky a ekonomicky životaschopná v jejím projektu Zinnwald Lithium v Německu, a to po dokončení zkušebního programu v pilotním měřítku,“ zveřejnila společnost Zinnwald Lithium. S trochou nadsázky by se dalo říci, že v Krušných horách začíná lithiová horečka.

    https://ekonomickydenik.cz/nemci-se-pripravuji-na-tezbu-lithia-v-krusnych-horach-cezu-a-australanum-emh-roste-tvrda-konkurence/

      • …ale vše je cajk, tohle je okrajovka, myslím tamhle to jako zdroje, půda, daně, občan… a ty zdroje z toho , politika, nouzák— důležité je tohle: Manuál pro výchovu mládeže k lidským právůmh ttps://www.naerasmusplus.cz › file › kompas_manualPDF
        Nebylo v našich silách odpovědět na všechny otázky a rozptýlit veškeré …..ehm co? …zdroj https://www.naerasmusplus.cz/file/4110/kompas_manual.pdf

  4. https://www.mining.com/web/chengxin-submits-bid-for-ukraine-lithium-deposits/ https://www.electrive.com/2021/11/08/european-lithium-secures-ukranian-lithium-deposits/

    cituji opět z těchto zdrojů— 2021-Čínský Chengxin podal nabídku na ukrajinská ložiska lithia,Společnost Chengxin Lithium požádala o práva na dvě ložiska lithia na Ukrajině, která jsou v aukci, ukázal ukrajinský vládní web v kroku, který by čínské společnosti poskytl oporu v evropském lithiovém průmyslu. Dvě ložiska se nacházejí v Shevchenkivske v Doněcké oblasti a v Dobré v Kirovogradské oblasti na západní Ukrajině. Obě lokality jsou prý podle moderních metod „nedostatečně prozkoumány“ a „obsahují významné očekávané zdroje“, uvádí se v prohlášení australské společnosti, která se v Evropě dosud prosadila především jako vlastník a provozovatel projekt těžby lithia ve Wolfsbergu v Korutanech v Rakousku. Nyní byla dohodnuta „postupná akvizice“ těchto dvou vkladů, přičemž se očekává, že transakce bude uzavřena v listopadu 2022.—z téhož zdroje:„Jsem velmi nadšený z příležitosti získat dvě ukrajinská ložiska lithia a spojit je s naším již pokročilým projektem lithia ve Wolfsbergu. To nám umožní nejen stát se prvním místním výrobcem hydroxidu lithného v Evropě, ale zároveň vytvořit největší skupinu lithia na kontinentu a trvale přispívat k zajištění evropské poptávky po lithiu,“ říká Tony Sage, nevýkonný předseda Evropské Lithium. PERDÍÍÍ

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*