SYRZDARMA
Rádio Jerevan zvažuje jak dál. Je čím dál tím těžší vymyslet něco dostatečně absurdního, aby bylo zřejmé, že je to satira. Naštěstí jsou tady zprávy ze světa.
Tohle napsali a mysleli to zjevně vážně. Celý text v odkazu na konci článku.
(1) Energetické perpetuum mobile
Agentura AP, 7. září
Po většinu tohoto století dosahovalo Německo jednoho ekonomického úspěchu za druhým. Dominovalo na trhu špičkových výrobků, luxusních aut a průmyslových strojů a na světové trhy dodávalo tolik výrobků, že polovina jeho ekonomiky jela na export. Práce bylo habaděj a vládní kasa bobtnala.
Už ne. Nyní je Německo nejhorší ekonomikou mezi vyspělými zeměmi. Je to důsledkem bezprecedentního šoku pro energeticky náročný německý průmysl, který přišel po ruské invazi na Ukrajinu.
Vláda vášnivě debatuje o dotovaném stropu pro ceny energií, aby protáhla ekonomiku přechodem na obnovitelné zdroje energie. Ekologičtí aktivisté argumentují, že to jenom prodlouží závislost na fosilních palivech. Masivní zelené dotace Bidenovy administrativy, které nabízí firmám investujícím v USA, vyvolalo závist a poplach v obavách, že Německo bude zaostávat.
Pozn. redakce: Levné zdroje energie budou nahrazeny drahou energií. Drahá energie bude zlevněna dotacemi. Nikdo nic nepozná a nikde nebude nic chybět. Dokonalé ekonomické perpetuum mobile. Takové je řešení, o kterém diskutují vzdělaní lidé řídící ekonomiku.
(2) Ekologické uhlí
Reuters, 19 září
V Číně se v současnosti staví dvě třetiny uhelných elektráren, které jsou celosvětově ve výstavbě. Ale to nemusí být pro klima tak špatné, jak to vypadá. Výstavba uhelných elektráren musí být vnímána v širším kontextu.
Čínský vozový park se rychle transformuje od spalovacích aut k elektrickým. Pro Čínu dává ekonomický smysl, aby snížila svoji závislost na dovozu ropy přechodem na elektrická auta.
Podle modelu vyvinutého americkou agenturou musí elektrické auto ujet alespoň 125 tisíc kilometrů, aby bylo ekologičtější než auto se spalovacím motorem. Ale protože průměrné auto najede 270 tisíc kilometrů, je elektrické auto ekologičtější variantou, i když jede na elektřinu z uhelných elektráren.
Pozn. redakce: Tak když to mají takhle přesně spočítané, tak to jo. Pro Evropu to smysl nedává, ta žádnou ropu nedováží.
(3) O slepé víře
Vládní zpráva Sigar, 30. října
V srpnu roku 2021 musela americká armáda potupně utéct z Afghánistánu před talibanskými bojovníky. To ovšem neznamená, že by Američané přestali do vzdálené země posílat peníze. Podle oficiální vládní zprávy poslaly USA od pádu Kábulu do země 2,5 miliardy dolarů a zůstávají suverénně největším dárcem.
Vzhledem k tomu, že po nástupu Talibanu k moci jsou bankovní služby omezené, jsou peníze posílány do Kábulu letecky v hotovosti na paletách, v průměru 80 milionů dolarů každé dva týdny.
Zpráva uvádí, že se Taliban stále více vměšuje do aktivit neziskových organizací, které distribuují mezinárodní pomoc, ale že veškerý pohyb peněz je pečlivě monitorován, aby se předešlo jejich zneužití Talibanem.
Pozn. redakce: Na letišti jsou palety se stodolarovkami předány středověkým válečníkům se samopaly, kteří pečlivě monitorují, aby se peníze dostaly feministickým organizacím po celém Afghánistánu.
(4) Rasistické algoritmy
Tisková zpráva Bílého domu
Prezident Biden vydal exekutivní příkaz, kterým určuje pravidla pro vývoj umělé inteligence. Jedna sekce se věnuje inkluzi. Vývojáři umělé inteligence musí zabránit tomu, aby nedocházelo k algoritmické diskriminaci rasových či jiných menšin.
Pozn. redakce: Bude nutná pečlivá kontrola kódu. Černá-bílá-černá-bílá, pozor tady je dvakrát bílá, opravit.
“Nyní je Německo nejhorší ekonomikou mezi vyspělými zeměmi. Je to důsledkem bezprecedentního šoku pro energeticky náročný německý průmysl, který přišel po ruské invazi na Ukrajinu. Vláda vášnivě debatuje o dotovaném stropu pro ceny energií”
Jestli by soudruzi neměli spíš vášnivě debatovat o tom, kdo jim vyhodil do luftu plynovod.
“Ale protože průměrné auto najede 270 tisíc kilometrů, je elektrické auto ekologičtější variantou, i když jede na elektřinu z uhelných elektráren.”
Průměrné auto možná, ale průměrné auto na baterky najede asi tak 160 tisíc, než odejde ta baterka.
https://www.volkswagen.cz/ev/vse-o-elektromobilite/baterie-elektromobilu-zaruka-a-nabijeni
A co moje auto. Najeto 145 000 kilometrů a stáří 20 roků. Už bych měl asi třetí baterku. Byl bych EKO?