PETR PROKOPEC
Obrat, kterým asi nejznámější autopůjčovna světa za poslední rok prošla, má dalekosáhlé dopady. Pokud se právě ona likvidačním výprodejem raději vrací k asi 6 procentům elektrických aut ve své flotile místo 60, proč by v rukou obyčejných lidí měla taková auta – přinejmenším ekonomicky – fungovat líp?
Nechme nyní stranou otázku, jak mohl kdy Hertz dojít k opačnému očekávání, na každý pád prozřel. Už loni tak akvizice nových elektromobilů zastavil a na cestě k víc jak 300tisícové elektrické flotile se zasekl na asi 55tisícové metě (oficiálně automobilka hovoří o 11 % místo 60 % z víc jak půl milionu všech vozů). Letos se pak rozhodl dokonce udělat krok zpět a hned 20 tisíc elektromobilů, převážně pak oněch Tesel, poslat k vodě a nahradit je znovu auty se spalovacím motorem.
To je hned několikanásobná rána přímo na solar bateriového pohonu. A přišla další – aby ojetiny z půjčovny byly dobře a rychle prodejné, zahájil Hertz rychlou likvidaci zásob a jen tři roky staré Modely 3, pravda s nájezdem okolo 160 tisíc km, začal prodávat i za ceny lehce přes 17 tisíc dolarů, tedy asi jen 386 tisíc Kč. Tyhle kousky obratem mizí, i nyní je ale u Hertzu možné tento vůz koupit za 21 tisíc dolarů (cca 477 tisíc Kč) a menším nájezdem, což je pořád lákavé. Vozy tohoto stáří se na trhu obvykle pohybují o 10 000 USD (asi 228 tisíc Kč) výš.
Tato sekvence událostí je pro budoucnost elektromobilů sama o sobě nemilá, zvlášť když Hertz není jediný (a dokonce ani první), koho něco takového napadlo. Celé své elektrické flotily od Tesly se zbavuje i Sixt, protože ale není takovým světovým fenoménem, nebyl jeho krok tak moc skloňován. Nyní se oba rozprodeje sešly a způsobují velké pnutí.
Jak uvádí i agentura Reuters, tyto události hýbou celým trhem s auty, neboť vrhají elektromobily do ještě horšího světla. Nelze je přehlédnout, a tak se lidé logicky začínají ptát: Pokud jsou elektromobily ekonomicky neudržitelné pro Hertz, proč by by měly být udržitelné pro mě?
„Sekundárním dopadem výprodeje Hertzu je zásah do vnímání této technologie,” říká k věci Karl Brauer, vrchní analytik iSeeCars. „Mainstreamoví zákazníků už tak váhají s koupí elektromobilu a tato zpráva jen podporuje jejich obavy,” uvádí dále Brauer s tím, že nejde jen o celkový obrázek. Hertz (a Sixt s ním) také výslovně připomíná, že elektrická auta jsou o mnoho poruchovější a provozně výrazně dražší. V obou případech byla přitom dříve prezentována v opačném světle.
Na nespolehlivost aut s bateriovým pohonem už dříve upozorňovaly rozličné studie, mj. rešerše respektovaného nezávislého magazínu Consumer Reports. Ta uvádí, že elektromobily vyrobené v posledních třech letech mají na kontě o 79 procent víc problémů než stejně stará spalovací auta. Tesly v majetku Hertzu a Sixtu potvrzují, že to není jen nějaká „účelovka a kampaň”, ale realita, se kterou se majitelé musí ekonomicky vypořádat. Hertz tahle habaďůra nepoloží, i kdyby měl odepsat pár miliard, ale který rodinný rozpočet si může dovolit utopit statisíce navíc v autě, které neslouží, jak mělo?
Likvidačním výprodejem se navíc vrství ještě jiný negativní efekt. Znovu Hertz si otevřeně stěžuje na vysoké náklady na elektromobily pramenící z rychlé ztráty hodnoty, tento efekt ale svým krokem znásobí hned dvakrát. Jednak trh zaplavuje levnými auty, což nutně stáhne dolů i zůstatkové hodnoty jiných elektrických vozů. Posílení výše zmíněné skepse ohledně jejich spolehlivosti a nákladů na opravy pak způsobí další váhání zájemců v bazarech nad jejich koupí a další pokles cen.
Akce Hertzu tak – jistě nechtěně – dál devastuje ceny elektromobilů i důvěru v ně jako takové. A když lidé uvidí, že ceny dál klesají, zájem o ně dál klesne a… Jede to dokola dál, skutečně motýlí křídla jako vyšitá. Ve výsledku ale nejde o nic, co by vzniklo z tohoto popudu. Nastalé události jen zrychlují vývoj, který vzhledem k poněkud násilnému vnucování této nedospělé technologie všem musel nastat. Něco takového způsobuje ekonomickou nerovnováhu se všemi jejími důsledky.
Buďte první kdo přidá komentář