Pohádka o výhodnosti elektrických aut dostala další ránu, jejich opravy jsou až o 31 procent dražší než u těch spalovacích




Sdílet článek:

PETR PROKOPEC

Kupte si elektromobil, říkali, jeho provoz bude levný, říkali. Nenaplňuje se to ani v nejmenším – už ztráta hodnoty dělá z jeho pořízení velmi drahý špás, veřejné dobíjení je též drahé a ani očekávaný levnější servis nepřichází. Mechanici na nich totiž musí pracovat mnohem déle.

Jednou z hlavních výhod elektromobilů měl být jejich levný provoz a údržba. Čím více takových aut je ovšem na silnicích, tím více začíná být patrné, že autoři takových výroků byli značně naivní. Už masivní ztráta hodnoty zcela nesrovnatelná se spalovacími auty dělá z pořízení elektromobilu ekonomickou sebevraždu, navíc přišlo prudké zdražení elektrické energie. Slibovaná levnější údržba se se realitou též nestává a levné nejsou ani jejich nenadálé opravy.

Právě na tento aspekt se dnes podíváme. Ze studie společnosti Mitchell International totiž vyplývá, že pojistná plnění spojená s opravami elektromobilů poškozených během dopravních nehod vzrostla ve druhém letošním čtvrtletí ve Spojených státech o 2,5 procenta a v Kanadě dokonce o 3,5 procenta. Průměrný účet ze servisů tak v první zmíněné americké zemi vystoupal na 5 753 USD (cca 129 tisíc Kč), ve druhé pak na 6 534 CAD (asi 109 tisíc Kč).

Majitelé spalovacích aut oproti tomu ovšem platili „jen“ 4 806 amerických (cca 108 tisíc Kč), respektive 4 958 kanadských dolarů (asi 83 tisíc Kč). Znamená to, že v USA je oprava elektromobilu dražší o 20 procent než u srovnatelně velkého vozu s převážně benzínovým pohonem, v Kanadě pak dokonce o 31 procent. Mild-hybridy jsou na tom díky minimální míře elektrifikace podobně jako čistě spalovací auta, u plug-in hybridů jsou však opravy dražší o 12,5 procenta.

Proč tomu tak je? Odpovědí jsou tři prostá slova: systémy vysokého napětí. Kvůli nim i drobný ťukanec může vyústit v opravdu za stovky tisíc korun, aniž by přitom byly jakkoli dotčené baterie. Jenže ty jsou součástí skeletu, a jakkoliv ten je mnohem tužší než u spalovacích aut, paket jako takový představuje obrovské riziko. A proto je třeba ho pečlivě zkontrolovat, stejně jako veškerou kabeláž, které je o poznání více než u spalovacích aut.

Suma sumárum tak mechanici stráví na elektromobilu daleko více pracovních hodin, což se logicky podílí na výši faktury. Stejně jako skutečnost, že majitel servisu musí danému vozu i po několik dní vyhradit jedno pracovní místo. Navíc jej musí vybavit speciální technikou, zaměstnanci pak musí dostat patřičné školení. Nic z toho není zdarma, vše se tak propisuje do výše oprav, jakkoliv kvůli stále větší složitosti servisy zdražily své služby i u spalováků.

To koneckonců jen potvrzuje míra totálních škod, kdy na vozy s benzinovým či dieselovým ústrojím připadá 9,45procentní podíl, zatímco u elektromobilů je to 9,16procentní. Nejčastěji pak u mechaniků končí Tesla Model 3 a Y, o překvapení se ale rozhodně nejedná. Tyto dva vozy totiž tvoří většinu severoamerického elektrického parku, a tak je pravděpodobnost, že budou účastníky dopravní nehody, vyšší než třeba u Fordu Mustang Mach-E.

 

Petr Prokopec

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (19 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

1 Comment

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*