Prodeje ojetých aut se mohutně propadají




Sdílet článek:

Prvotní zprávy o rychlém poklesu zájmu ojetá auta už mají i své číselné vyjádření. A zjevně se netýkají jen České republiky – jak rychle prodeje ojetin vystřelily nahoru, tak ještě rychleji nyní padají ke dnu.

 

Před pár dny Eurostat zveřejnil čerstvá data ohledně inflace v Evropě. Ta v červenci ve státech EU vzrostla na 8,9 procenta z červnových 8,6 procent, což na první pohled nevypadá až tak znepokojivě. Nicméně je třeba si uvědomit, že všechny země na tom nejsou stejně, třeba v Česku jde o 17,7 procenta. Jde tak sice o nižší míru, než s jakou původně počítala ČNB (18,8 %), přesto ceny spousty věcí rostou neskutečným tempem.

Lze pak sice dodat, že průměrná česká mzda vzrostla rovněž, nicméně na takřka 50 tisíc korun měsíčně ani v nejmenším nedosáhne každý. Většina lidí se musí smířit s nižšími sumami, za které toho pochopitelně pořídí mnohem méně než loni ve stejné době. Nejinak je tomu i ve Velké Británii, kde sice míra míra (9,1 %) koresponduje s průměrem starého kontinentu, na poměry ostrovního království je ale nebývale vysoká – jde o nový rekord za posledních 40 let.

Ceny všeho začaly dramaticky růst především ve druhém čtvrtletí. Každý rozumně smýšlející si navíc je vědom toho, že topná sezóna je za rohem a že starý kontinent i Británii zasáhla energetická krize. Zdražování tedy bude pokračovat, což již začalo ovlivňovat kupní sílu publika. V ostrovním království tak bylo tak bylo ve druhém kvartálu prodáno 1 759 684 ojetých aut, tedy o masivních 407 820 vozů méně než loni.

I data z Velké Británie tak potvrzují zprávy o masivním poklesu zájmu o ojetiny v Česku. Ve srovnání s rokem 2021 se jedná o 18,8procentní pokles, i oproti předpandemickému roku 2019 ale jde o 13,5procentní sešup. Není to tedy jen korekce předchozího výkyvu směrem nahoru, je to nebývale málo a propad se jen zintenzivňuje. Za první půlrok jde totiž o 8,3 procenta, v dubnu ale již o 16,8 procenta, v květnu o 20,9 procenta a v červnu o 18,6 procenta. Asociace britských výrobců a prodejců aut SMMT pak sice uvádí, že loňský druhý kvartál byl kvůli uvolnění restrikcí velmi rušným, to je ale slabé ospravedlnění, jak ukazují i zmíněná data. Zase tak rušno loni nebylo.

Je zkrátka třeba vzít jako fakt, že lidé mají na nová i ojetá auta stále méně peněz. V důsledku toho začíná klesat poptávka, načež již není takovým problémem nedostačující nabídka. Uspokojovat se nelze ani nárůstem zájmu o elektrické vozy – jednak je to dáno tím, že roste dříve téměř neexistující nabídka, jednak je vzhledem k jejich cenám kupují hlavně bohatší lidé, které přesnídávka za 35 korun zase tak netrápí.

Před podobným vývojem jsme již varovali ještě dříve, než došlo na letošní události – samy rostoucí ceny aut musí dříve nebo později z trhu podstatnou část kupujících vytlačit. A ty jsou dány hlavně politikou EU – čím dražší budou nová auta kvůli všemožným regulacím a tlakům na elektromobilitu, tím dražší budou ojetá auta všeho druhu, tím méně budou dostupná a tím hůře se prodávat. Není to žádná raketová věda, dění na Ukrajině a reakce části světa na něj vše jen urychlily a umocnily.

 

Petr Prokopec

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (10 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

1 Comment

  1. Západní kapitalizmus je v totální krizi , budoucnost má Rusko , Čína a státy v jižní a střední Americe , v Asii !

Napsat komentář: garik Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*