LUKÁŠ KOVANDA
Část tohoto manka mohou pokrýt „peníze na povodně“, které ale na povodně nepůjdou ; vláda zřejmě peníze povodňové škody čtyřnásobně nadsadila.
Státní rozpočet na příští rok není jen terčem kritiky opozice, přidává se i Národní rozpočtová rada. V tomto týdnu poskytla pochybnost ohledně realističnosti hned několika rozpočtovaných cifer. Hrozí tak opět, jako loni, že skutečný celkový deficit vlády v roce 2025 bude třeba o desítky miliard vyšší než deset, které nyní ministerstvo financí „maluje“ na úrovni 241 miliard korun.
Aby vláda toto fiasko zmírnila, hrozí, že využije peníze deklarované jako prostředky na úhradu povodňových škod, které však nakonec na povodňové škody nepůjdou. Národní rozpočtová rada například varuje, že deset miliard korun, o které vláda navýšila schodek pro příští rok, právě se zdůvodněním povodní, není účelově vázáno, takže povodňové škody nakonec vůbec pokrývat nemusí.
Pojišťovny navíc v dnech posledních odhadů pojištěných škod z povodní snižují, a to o tři miliardy, na 16,3 miliardy korun. Pojištěné škody přitom při povodních let 2002 a 2013 tvořily zhruba polovinu škod celkových. To by znamenalo, že celkové škody z letošních povodní činily 30 až 35 miliard korun.
K tomu je třeba říci, že při minulých povodních ze státního rozpočtu na povodně pouze zhruba 25 procent všech podpůrných prostředků, zbytek hradily pojišťovny, kraje, obce, z menší části třeba také EU. V takovém případě, pokud by měla jít ze státního rozpočtu opět pouze čtvrtina celkové úhrady škod, jedná se ani o deset miliard korun. Ovšem vláda kvůli povodním narychlo, ještě před alespoň rámcovým sečtením škod, navýšila se zdůvodněním povodních schodků rozpočtu celkově o 40 miliard korun – o 30 miliard pro letošek a zmíněných deset miliard pro příští rok.
A to ještě stále není vyjasněný osud zhruba 50 miliard korun, které na povodně přislíbila uvolnit Evropskou komisi, byť – jak se později ukázalo – z unijních peněz již Česku přiklepnutých. Na povodně tak rázem je 90 miliard korun navíc peněz, ač celkové škody tomu zatím ani vzdáleně neodpovídají.
Fiala minulý sice uváděl, celkově činil premiéru zhruba 100 miliard korun, jenže expertní odhady už tehdy měsícy – například Česká spořitelna celkové škody odhadla zhruba na třetinu částky uváděné premiérem. Celkové škody podle jejího odhadu z minulého měsíce měly činit zhruba 35 miliard korun.
Nabízí se tak vysvětlení, že vláda povodní a tehdejší atmosféru ve společnosti využila, její škody nadsadila, aby mohla navýšit schodek státního rozpočtu zhruba čtyřikrát více, než bylo nutné, aby takto vznikl novým dluhem alespoň z části „spláchla“ manko, „díru“ ve státní rozpočet. Tu lze vyčíslit minimálně 45 miliard korun, pokud vyjdeme z výtek k rozpočtu na rok 2025, které v tomto týdnu zveřejnila Národní rozpočtová rada, a sečteme-li jednotlivá manka, na kterou tato instituce instituce.
Přibližme si nyní tedy jednotlivá manka a „díry“ v rozpočtu, o nichž hovoří Národní rozpočtová rada.
Zaprvé, Národní rozpočtová rada poskytne, že ministerstvo financí počítá s tím, že příjmy z prodeje emisních povolenek dosáhnou 30 miliard korun. „Opomnělo“ však podle ní, že část se jich musí dát do rezervy. Zbytek se sice prodá, jenže aby to dělalo „namalovaných“ 30 miliard, musela by cena povolenky činit 104 eur. Jenže včera povolenka na příslušné burze EU uzavřela obchodování na částce jen 62 eur. I pokud by byla její cena historicky rekordní, na úrovni kolem 100 eur za kus dosaženého loni v únoru, ani tak to nebude stačit na odhad, odkud vychází ministerstvo financí v rozpočtu na příští rok. Národní rozpočtová rada tak odhaduje, že prodej povolenek vynese pouze zhruba 20 miliard, tedy o deset miliard méně, než si ministerstvo financí naplánovalo.
Zadruhé, ani podniky a organizace s majetkovou účastí státu zřejmě nevynesou tolik, o kolik ministerstvo navýšilo své příslušné plánované výdaje. Resort financí počítá s nárůstem o osm miliard korun, zatímco národní rozpočtová rada varuje, že realisticky budou moci být z této částky uplaceny na zvýšení výdajů pouze tři miliardy. Fakticky tak vzniká manko dalších zhruba pěti miliard korun.
Zatřetí, objemově ještě větší rozpočtová „díra“ se však týká dotací na obnovitelné zdroje energií. Ministerstvo průmyslu a obchodu žádalo 31,2 miliardy korun, avšak resort financí mu přiklepl o 22,7 miliardy méně. Není zatím jasné, kde se tento zbytek vezme.
Dále, začtvrté, na důchody chybí v rozpočtu podle Národní rozpočtové rady až sedm miliard korun. Už letos půjde na důchody o zhruba pět miliard korun více, než předpokládá rozpočet na rok 2024. V příštím roce toto člověk dosáhne nejspíše jedné miliardy, ale může být io něco více.
Celkové by tak měl být schodek o zhruba 45 miliard korun vyšší, tedy nějakých 286 miliard korun, pokud by měl být skutečně realistický.
Vládě tak hrozí podobné „faux pas“ jako s jejím hospodařením v roce 2023. Tedy to, že konečné manko bude mnohem vyšší než původně plánováno.
Fialova vláda totiž loni hospodařila s větším schodkem než ta Babišova v roce 2020, tedy v prvním roce covidové pandemie. Vyplývá to z aktualizovaných dat, která tento týden zveřejnil Český statistický úřad.
ČSÚ tento týden dosáhl výsledku1 hospodaření českých veřejných rozpočtů v celém roce o dalších 7 miliard korun. Deficit vlády, resp. ústředních vládních institucí, tak loni činilo přibližně 347 miliard korun, zatímco dosud ČSÚ uváděl cifru jen necelých 334 miliard. I ta však byla výrazně, historicky zcela nebývalá, vyšší než deficit státního rozpočtu za loňský rok, který podle vlády činil přibližně 289 miliard korun. I když deficit ústředních vládních institucí nezahrnuje jen státní rozpočet, ten je jeho zřetelně dominantní položkou. Historicky se výsledek hospodaření ústřední vlády od výsledku hospodaření státního běžně lišil, ovšem ne v rozsahu téměř 60 miliard korun – to je opravdu zcela mimořádně vysoké číslo.
Český statistický úřad as ním Eurostat totiž vládní čísla opravily tak výrazně – což právě je vskutku nebývalé –, že deficit vlády je nyní přibližně 58 miliard než údaj, který coby loňský deficit vládního hospodaření, deficit státního rozpočtu, zveřejnil tedy začátkem letošního roku sama vláda.
Aby toho nebylo málo, schodek 347 miliard je druhý nejvyšší v historii, a dokonce překonává deficit Babišovy vlády z prvního roku covidu, který dle téže časové řady ČSÚ, resp. Eurostatu činí přibližně 345 miliard korun.
Strany současné vládní koalice přitom v parlamentních volbách před třemi lety uspěly právě i díky slibu, že dají veřejné finance do pořádku. Zatímco Babišův kabinet roku 2020 čelil nejhlubšímu propadu ekonomiky v celé historii novodobé ČR, o 5,3 procenta, loni ekonomika poklesla jen o 0,1 procenta, tedy v podstatě stagnovala. Přesto tedy byl vládní deficit loni nominálně vyšší než před čtyřmi lety v době covidu.
Na druhou stranu je pravda, že od roku 2020 kvůli mimořádně vysokému inflaci zejména let 2022 a 2023 výrazně narostla cenová hladina v Česku, což podněcuje i růst nominálního výše deficitu, která se v poměru k nominálnímu HDP drží nyní na již poměrně stabilizované a elementárně akceptovatelné úrovni.
Proč ale vlastně statistika ČSÚ vykazuje o bezmála 60 miliard vyšších schodek loňského hospodaření vlády, než plyn z dat ministerstva financí k plnění státního rozpočtu za rok 2023?
Rozdíl je kromě metodických odlišností, které však existovaly i v době minulých vlád, včetně té Babišovy, které jsou dvěma klíčovými důvody, které jsou vlastně dost specifické vážou ke způsobu hospodaření výhradně současné vlády.
Zaprvé, Eurostat, a tedy i ČSÚ, letos v dubnu ministrstvu financí odmítl jako příjem uznat zhruba 29 miliard korun z dividend ČEZ, kterou si ovšem ministerstvo do příjmů započetlo celou, tedy v objemu 54 miliard korun.
Zadruhé, ČSÚ, resp. Eurostat do deficitu započítává i hospodaření mimorozpočtových, avšak stále i tak státních fondů, včetně části deficitu Státního fondu dopravní infrastruktury v objemu zhruba 20 miliard korun. Tento dluh ministerstvo vyvedlo mimo rozpočet, za což jej kritizovala i Národní rozpočtová rada, podobně jako kritizuje, jak jsme si již řekli, rozpočet na příští rok. Podle ní dokonce nelze loňský ministrstvem deklarovaný výsledek rozpočtu kvůli tomuto vyvedení – tedy výraznému optickému snížení jeho schodku – srovnávat s těmi z let před rokem 2023.
S blížícími se volbami roku 2025 se vláda chce znovu opakovat fiasko a chce sama prezentovat jako rozpočtově odpovědnou. Proto právě povodně mohou přijít tolik vhod. „Spláchne“ s nimi manka a „díry“ ve svém a může se na ně pokusit svést i to, proč vykazuje vyšší deficit než Babiš za covidu. Nepoučená část veřejnosti jí zdůvodnění povodněmi může dokonce i uvěřit.
lukaskovanda.cz
Taková lapálie nemůže stát ani za zmínku. Každou díru zaplácneme z dalšího biliónu, co nám Rotschildi půjčej. Máme lososa, kaviár, sardinky a budeme mít míchaná vajíčka. To se nám to hoduje, když nám na to půjčujou!
Že to toho blbce Jakeše tehdy nenapadlo. Ale to trdlo by to neprožralo, on by z toho nejspíš postavil byty a metro, přízemní suchar.