Je to jediný evropský manažer na tak významné pozici, který o elektromobilech a dopadech jejich nuceného zavádění hovoří otevřeně. Nyní říká, že náklady politického tlaku jdou za hranici toho, co je automobilový průmysl schopen bezbolestně ustát.
Svobodou a demokracií se mnozí zaklínají od rána do večera, ona svoboda nám ale stále více zůstává jen na papíře. Oproti dřívějším pořádkům už ani není nutné některé perzekvovat z pozice státní autority, zřejmě většina veřejnosti si začala libovat v akceptování jediné „pravdy”, jakkoli od reality může být různě vzdálena. Názorová pluralita se zdá být přežitkem a kdo nesouhlasí s většinou, je ihned označen za dezinformátora či manipulátora. Zablokování profilu na sociálních sítích je přitom tím nejméně bolestivým následkem.
I u nás to stále akutnější, navzdory neblahým zkušenostem s tímto přístupem z ne až tak dávné minulosti. Na západě má ale ještě více lidí strach naplno říci, co si skutečně myslí a pokud se zadíváme na směřování Evropské unie, pak musíme dodat, že budoucnost má být ještě horší. A ani se nemusíme rozptylovat děním v jiných oblastech, stačí se držet našeho kopyta.
Řeč tedy znovu bude o politiky tlačené elektrifikaci, kterou většina automobilek dle svých slov vítá. Jde nicméně jen o veřejná prohlášení, nikoliv o skutečnost. Reálně se takového vývoje výrobci bojí, neboť vráží klín mezi nabídku a poptávku, který by v případě realizací záměrů EU měl za následek jediné – potíže s odbytem a provozní efektivitou vedoucí k ekonomickým těžkostem a ve výsledku propouštění nespočtu tisíc lidí po celém světě.
Nejde pouze o náš názor, dlouhodobě jej zastává i Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis, aktuálně šesté největší automobilky světa. Ten nově uvedl, že politický tlak na zavádění elektromobilů jde jasně za hranici toho, co je automobilový průmysl schopen bezbolestně ustát.
„Elektrifikace přináší oproti běžným vozům o 50 procent vyšší náklady. Není vůbec možné, že bychom toto zvýšení přenesli na zákazníka, protože většina lidí by si takové auto nemohla dovolit,“ říká Tavares. EU vynucované urychlení procesu tak podle něj bude jen kontraproduktivní. „Povede ke kvalitativním problémům. Vlastně to povede k celé řadě problémů,“ uvádí dále.
S tím lze snadno souhlasit, neboť pokud vůz typu Fabie má i podle šéfa Škody náhle stát půl milionu korun, pak se zájem publika skutečně zredukuje. Výrobci pak sice mohou jít cestou akceptaci nižších marží, ovšem v takovém případě nebudou moci dostatečně inovovat. Automobilky tak podle něj mohou kvůli snížení nákladů sáhnout v podstatě jen na dvě věci – na kvalitu a počet zaměstnanců. Jedinou další alternativou je podle Tavarese navýšení produktivity, jež by u Stellantisu měla vzrůst pětinásobně. To je ale znovu dle šéfa firmy reálně nemožné, dnes se posouvá o 2 až 3 procenta každý rok.
Elektrická auta přitom rozhodně nezlevní tak, jak jejich zastánci léta malovali – pokud dojde k vyrovnání cen, pak jen díky tomu, že vozy se spalovacím ústrojím postihne umělé zdražení. Prodeje tedy tak jako tak zamíří dolů, což nepomůže nikomu a některé to prostě zničí. „Jen budoucnost nám řekne, kdo z této transformace bude těžit a kdo padne. Jisté ale je, že branže je šponována na limit,“ uzavírá Tavares.
18.3.2022
Státní podpora: Komise schválila polskou podporu ve výši 95 milionů EUR na rozšíření bateriového závodu společnosti LG Chem na elektrická vozidla Evropská komise zjistila, že polské opatření ve výši 95 milionů EUR ve prospěch společnosti LG Chem Group (dále jen “LG Chem”) je v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Investiční podpora podpoří rozšíření závodu společnosti LG Chem na výrobu bateriových článků pro elektromobily v polském regionu Dolnośląskie.