ELA NOVÁKOVÁ
Seriál ZOO patřil mezi úspěšné projekty televize Prima, vycházející z předpokladu, že mnoho diváků si chce ve večerních hodinách u obrazovky odpočinout, trochu se pobavit a trochu romanticky zasnít. Nic náročného, historky ze života i z červené knihovny, líbiví herci a hezké prostředí. Přestože primetimový prostor na Primě nyní převzali ve stejném stylu Kamarádi, ZOO kupodivu znovu ožívá.
Mnoho let to vypadalo, že vedle Ulice u nás prostor pro další denní seriál žádná produkce nevidí. Ulice je tady neuvěřitelných dvacet let, pevně se usadila v podvečerním vysílacím čase Novy a hlavně v českých domácnostech. Příběhy Ulice konzumuje stále kolem milionu diváků. Tvůrci jdou s dobou, kromě banálních rodinných zápletek implantují do děje témata, která hýbou společností. Soukromá, jako je coming out v pozdním věku, ženský alkoholismus nebo pubertální vzpoury, ale také veřejná, od korupce na úřadech, boj o modernizaci školství až po klimatickou změnu.
To vše obaleno milostnými eskapádami hrdinů mladých i postarších, partnerskými sváry i nesváry a silnými pouty přátelství. Hrdinové se střídají, dospívají i stárnou, příběhy se proměňují s dobou. Právě schopnost tvůrců nasazovat stále nová aktuální i věčná témata je to, co udělalo z Ulice fenomén, bez kterého si někteří lidé svůj život ani nedovedou představit. Poskytuje jim přesnou dávku náhradního života, úlevnou a vždy včas završenou lehce mravokárným, v každém případě však laskavým koncem. Takovým, jaký bychom si přáli prožít, jenže v reálu se nám ho málokdy dostane. Proto si ho s chutí užíváme s hrdiny Ulice.
Co je v ZOO jiné
Ulice si od začátku budovala svůj vlastní svět bohatý na nejrůznější typy postav, jejichž příběhy se rozbíhají i do jiných míst, v Ulici se ale vždy dočkáme jejich gradace a završení. V případě ZOO se navazuje na koncept, který byl do značné míry exploatován a uzavřen. Jistě, zůstává oblíbené prostředí parku plného zvířat. Zoologické zahrady Češi milují a není snad rodina, která by do některé ZOO pravidelně nechodila jak s dětmi, tak v pozdějším věku na příjemné procházky. Ostatně úroveň našich velkých zoologických zahrad dávno překročila místo poznávací výpravy za exotickými druhy zvířat, dnešní zooparky nabízejí kromě toho možnost nejrůznější zábavy pro děti i odpočinkovou zónu pro dospělé, kam mohou chodit relaxovat z rušných ulic měst.
Jenže ono se toho v zoologické zahradě se zvířaty moc natočit nedá a těch pár vydařených záběrů se žirafami, antilopami a slony už jsme viděli v seriálu tisíckrát, jsou okoukané jak dávná přestávková koťátka. Příhody se zvířaty v ZOO také nejsou nevyčerpatelné. Něco uteče, někdo je nemocný, někomu chce ublížit zlý návštěvník, to je tak všechno. Takže chtě nechtě zbývají příběhy lidské.
Tady začíná problém s již uzavřeným seriálem. Nemůžete totiž pokračovat, aniž byste alespoň některé postavy nenechali žít. Tak se autoři seriálu vrací na úplný začátek, kdy hlavní hrdinkou měla být milovnice zvířat z bohaté rodiny Anička Sid Novotná. Tuhle pozici jí ovšem ukradla švadlenka Viki v podání oblíbené hvězdičky Evy Burešové. Navíc Michaela Pecháčková je herecky stále stejně unylá, takže tempo udává Haďák v podání mužného Šimona Biliny. Ti dva mají ovšem svůj happy end za sebou, vzali se, čekají miminko a Haďák se stal ředitelem ZOO.
Je jasné, že nové příběhy budou muset přijít s novými hrdiny, protože do nekonečna opakovat trapasy Franty a vtipkování o polévce z kantýny nepůjde. Do ZOO tak vtrhne hned pět mladých ošetřovatelů, tři chlapci a dvě dívky. Budou soupeřit o to, kdo je nejlepší, ale také sdílet soukromí ve společně obývaném bytě. Děvče z cirkusové rodiny, syn bohatého chovatele koní, ctižádostivá chovatelka toužící po expedici do Afriky, snílek, hledající v životě hlavně pravou lásku a jeho opak, mladý záletník. Docela pestrá galerie s možnostmi prožít v ZOO i mimo ni nejrůznější zajímavá dobrodružství, žel, ani jeden z představitelů této pětice diváka nezaujme na první dobrou. Filip Antonio, Filip František Červenka, Šimon Opp, Amélie Pokorná i Johana Nováčková jsou všichni narození kolem roku 2000 a před kamerou rozhodně nestojí poprvé. Táhnout seriál je pro ně ale nadlidský úkol, jsou jaksi bez energie, bez charismatu. Zdá se, že tahounem bude muset být někdo jiný, snad veterináři z nově zřízené kliniky, možná dokonce i úplně vedlejší linka postav z advokátní kanceláře pro chudé, v níž Adéla Gondíková, Alena Mihulová a Milan Šteindler budou jistě řešit ve městě i závažnější spory, než je boj dvou sousedek o ukradená vejce a jablka. Čeká je válka proti konkurenci v podobě peněz lačného právníka v podání Pavla Batěka a jeho asistentky, kterou hraje Ivana Andrlová.
Kromě Evy Burešové a jejího věrného fotografa a muzikanta zmizela ze seriálu i dvojčata, novomanželky majitelů úspěšného baru Marka a Vojty, tedy Štěpána Benoniho a Gorana Maiella. Dvojčata dostihla minulost, a tak opustila muže, děti a celé město, prostě se po nich slehla zem. Jestli se někdy vrátí, není známo, spíš to vypadá, že kluci si budou muset sami poradit nejen s novou restaurací v ZOO, ale také se třemi dětmi. Jak moc jim budou nápomocné vyhlášená hvězda moderní kuchyně Hana a její matka (Vanda Chaloupková a Míša Kuklová), to není moc jasné, zatím si jdou vzájemně spíš na nervy. Kolem kuchyně a advokátů to vře a nejiné je to i na nové veterinární klinice, kterou v ZOO otevřel Haďák pro domácí mazlíčky návštěvníků. Jestli se dvě přátelské doktorky a jeden sebestředný doktor dokážou dohodnout, je ve hvězdách. Odpusťme scenáristům tento dosti nereálný nápad, ve skutečné ZOO totiž zvířata přicházející s nemocí zvenčí vůbec nemají co dělat. Tady je to ale prostor pro nové příběhy, které diváky budou nejspíš bavit, protože v nich budou figurovat jejich domácí chlupaté i opeřené lásky.
Ze všeho je patrné, že zatím se vše plně soustředí na prostor ZOO a jejího bezprostředního okolí, jako by to byla komunita izolovaná od okolního světa. Pokud se ale tvůrcům nepodaří onen „obyčejný“ svět do denního seriálu víc zatáhnout, s příběhy uvnitř komunity si nevystačí. Divák chce při každodenním sledování seriálu vidět sám sebe, své běžné radosti i starosti, tak jako je rád vídá v Ulici. Prima si se ZOO Nové začátky postavila laťku hodně vysoko. Přitom vstupní investice do soap daily jsou velké. Jejich návratnost, když pro takový seriál v podstatě nemáte jiný vysílací čas, než je ten podvečerní, obsazený Novou s Ulicí, je velký otazník.
ZOO úspěšný projekt? Na ČSFD 30%… Si děláte srandu? 🙂 PS: Přiznávám, že jsem neviděl ani minutu. Bohatě postačilo pár upoutávek :-)))