Dominující typ loni prodaných elektromobilů jasně ukazuje, že životnímu prostředí nemohou pomoci




Sdílet článek:

PETR PROKOPEC

Je to k smíchu? Anebo je to spíš k pláči? Pokus zachránit planetu s pomocí elektroaut se stává stále větší fraškou, jak nejlépe ukazují loňské statistiky týkající se jejich prodejů.

 

Nejspíše nevíte, že na zítřek připadá Světový den obezity. V souvislosti s tím Světová federace pro obezitu vyrukovala s varováním, které skutečně nelze brát na lehkou váhu. V roce 2035 má totiž hned 51 procent globální populace trpět problémy s nadbytečnými kilogramy. Náklady na léčbu této nemoci přitom pro dané období byly vyčísleny na 4,32 bilionu dolarů. To jsou skoro tři procenta celosvětového HDP. S obezitou tak již za pouhých dvanáct let budou spojené stejné výdaje, jaké padly na konto koronaviru, který ekonomiku zasáhl způsobem, ze kterého se dosud nevzpamatovala.

Výše zmíněné neuvádíme náhodou. S rokem 2035 se totiž rovněž pojí zákaz prodeje nových spalovacích aut. Zda na něj skutečně dojde, v tuto chvíli opravdu není jasné. S čím nicméně můžeme počítat na sto procent, to je obezita automobilové branže. Ve velké míře k ní totiž začíná docházet již nyní. V loňském roce bylo celkově prodáno zhruba 75 milionů nových aut. Z této porce přitom 46 procent připadá na SUV všeho druhu, přičemž 16 procent z nich vyfasovalo elektrický pohon.

Jinými slovy to znamená, že více než polovina všech prodaných elektromobilů (konkrétně jde o 51 %), disponovalo mohutnou karoserií na zvýšeném podvozku. A rovněž tedy nadměrnou hmotností. S tou se pochopitelně pojí nutnost většího přísunu energie, což je ostatně fyzikální zákon, jehož platnost si můžete ověřit přímo ve své domácnosti. Stačí jen, abyste nejprve zkusili zvednout jeden kilový pytlík mouky reprezentující malá spalovací auta. Místo elektrických SUV si pak dosaďte 10kilové balení.

Stejně jako v případě lidí se přitom také u aut s vyšší hmotností pojí jen samá negativa. V prvé řadě tu máme zmíněnou nutnost většího přísunu energie, která pochopitelně nepochází ze vzduchu. Místo toho je třeba jí vyrobit, což není bezemisní činnost v žádném případě. Ještě horší je nicméně výroba samotných aut, zvláště pak jejich baterií. V případě vozu nižší střední třídy totiž paket váží zhruba 450 kg a obsahuje 12 kg lithia, 36 kg niklu, 20 kg manganu, 14 kg kobaltu a 91 kg mědi.

Aby ovšem taková baterie mohla vzniknout, je třeba vytěžit a zpracovat neskutečných 200 tun materiálu. I z toho důvodu již v roce 2021 zveřejnila Mezinárodní agentura pro energii studii, ve které uváděla, že na realizaci politických plánů nemá naše planeta dostatek surovin. Kromě toho dodávala, že elektrická revoluce bude mít rovněž na kontě miliony tun odpadu, který se nevyplatí či nepovede recyklovat. Bateriový pohon tedy světu skutečně spíše uškodí než pomůže.

Negativa spojená s těžkými elektrickými SUV, na něž je přitom třeba dvojnásobné množství kovů, tím ani zdaleka nekončí. V důsledku obezity dojde k rychlejší degradaci silnic, stejně jako nesmíme opomíjet vyšší opotřebení pneumatik. Kromě toho tu máme nebezpečí spojené s jejich provozem. I po roce 2035 totiž zůstanou v provozu třeba malé a lehké vozy. Pokud ovšem do nich narazí těžké SUV…

Znovu je tedy třeba apelovat na politiky, aby konečně na boj s klimatickými změnami koukali v mnohem širších souvislostech. Zatím se nezdá, že by na něco takového mělo v nejbližší době dojít. Byť Německo a Itálie, tedy první a třetí největší evropská ekonomika, již začaly na Brusel tlačit, aby onen zákaz přehodnotil.

 

 Petr Prokopec

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (9 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

3 Comments

  1. Argumenty, jako ty v článku, jen vydráždí zelené komunisty k ještě tvrdším požadavkům. Jako když se prokázalo, že jimi dříve prosazovaná biopaliva způsobují víc škody než užitku. Uznali snad svou hloupost a škodlivost? Ani náhodou. Přitvrdili a přišli se zákazem spalovacích motorů. A tím to nekončí, aby svou parazitickou existenci obhajovat donekonečna.

    Dokažte škodlivost těžkotonážních elektrokřápů a obratem Eurosvaz vymyslí třeba vysoké zdanění hmotnosti, aby jich nebylo tolik. “Elity” si tak budou jezdit v bezpečných tancích, které časem budou mít řekněme 85% užitných vlastností normálního auta. Plebejci budou odkázáni na “papírové” nákupní tašky s 30%. Ve skutečnosti nikdo neví co z Eurosvazu vypadne. Jisté však je jedno: nic dobrého to nebude.

    Proto je třeba neřešit následky, ale příčiny: Naši vazalskou podřízenost Evropskému Svazu a škodlivou, přežitou zelenou ideologii. Lékem na ostudné vazalství je samozřejmě czexit. To je podmínka našeho samostatného přežití. Místo neškodných názorů, které stát potlačuje nyní, bude nezbytbé potlačovat zhoubnou zelenou ideologii a oteplismus.

  2. M.Tak z Vaseho komentaře musi surovinove staty plesat radostí a to si vemte ze je to zrejme nestojí ani groš.Staci zavislost na automobilismu lidem spravně podat a oni se vzbouři a jedeme dal v drancovaní planety a kdepak zmeny.Pochvalí Vas ale Ceska republika,ktera ma z prodeje benzinu a aut takovou dardu, ze Vy a Vam podobni(tedy i ja obcas) ji drzi nad vodou svou zavislostí(je samozrejme celosvetova).A to jeste nepresedlali z šlapacích rikší miliardy lidí.Tak se mame na co těšit.

Napsat komentář: Martin Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*