MARIE POŠAROVÁ
Minulý týden stvrdil Evropský parlament – i hlasy části vládních poslanců zvolených za Piráty a TOP 09 – tragickou eurounijní dohodu o zákazu prodeje automobilů se spalovacími motory od roku 2035.
Toto opatření je do budoucna doslova likvidační pro české hospodářství primárně založené na robustním a výkonném automobilovém průmyslu (který generuje 10 procent českého hrubého domácího produktu),
pro naši zaměstnanost a její celkovou úroveň (riziko zániku až desítek tisíc pracovních míst v automobilovém průmyslu i v návazných dodavatelských a servisních oborech a sektorech) – a také pro následnou kvalitu životů milionů českých občanů.
Fialové pokrytectví
Je důležité si připomenout, že tuto dohodu odsouhlasila vloni i vláda Petra Fialy, a to během jejího – médii hlavního proudu a jí samotnou – tak oslavovaného unijního předsednictví.
Zástupci Fialovy vlády nejen, že nehledali cesty a spojence pro zablokování této dohody, ale dokonce tlačili na její co nejrychlejší přijetí a schválení, které potom vydávali za obrovský úspěch. Zatímco ještě před volbami do Poslanecké sněmovny v roce 2021 reprezentanti současných vládních stran, hlavně ODS, tvrdili, že jde o mimořádně škodlivý záměr, který nikdy nepodpoří. Jak dnes vidíme, nebyla to jejich jediná předvolební lež.
Euro 7
Skutečnost definitivního potvrzení zákazu prodeje automobilů se spalovacími motory od roku 2035 v zemích Evropské unie poněkud zastínila minimálně stejně nebezpečný připravovaný závazný právní předpis Evropské unie, tzv. Normu Euro 7. Což je závazné nařízení Evropské komise, které má začít platit dokonce už od roku 2025 pro osobní automobily a o dva roky později pak pro nákladní automobily.
Tato norma už nesleduje pouze emise, tentokrát oxidu dusného, motorů naftových automobilů, ale i emise brzd a pneumatik – včetně elektromobilů…
Pokud by byla tato norma schválena, velká krize automobilového průmyslu v České republice by přišla už doslova za pár měsíců, se všemi jejími myslitelnými negativními důsledky a dopady – hromadné propouštění zaměstnanců, hluboký propad veřejných příjmů, enormní nárůst veřejných výdajů v důsledku náporu na sociální systém, nedostupnost automobilů pro velkou část občanů, masivní propad životní úrovně.
Proti Normě Euro 7 protestují zástupci českého automobilového průmyslu – a zatím nesměle i česká vláda. Ale v přímém přenosu vidíme, jak to dopadlo s jejím „zásadovým“ postojem k zákazu prodeje aut se spalovacími motory nebo k rozšíření nemravného a nesmyslného systému emisních povolenek – pokaždé se nakonec v Bruselu se sklonila a vše poslušně odsouhlasila.
Hnutí SPD je samozřejmě ostře proti likvidační Normě Euro 7 a naši oba naši zástupci ve sněmovním Výboru pro evropské záležitosti (já jsem jedním z nich) hlasovali proti ní. Ale to je jen začátek celého schvalovacího procesu – k jejímu konečnému zablokování je bezpodmínečně nutný, byť nikoli postačující (budeme potřebovat i zahraniční spojence), odmítavý postoj české vlády a jejích poslanců.
PL
Buďte první kdo přidá komentář