Německý klimatický expert varuje před zákazy benzinů a dieselů, způsobí pravý opak




Není to žádný odpírač klimatických změn, naopak jde o člověka vnímajícího problém, který se sám nevyřeší. V navrhovaných zákazech konvenčních aut ale vidí jen cestu do záhuby.

O konci spalovacích motorů se mluví stále častěji, třebaže alternativa, která by byla jednoznačně lepší z technického, ekologického a ekonomického hlediska, neexistuje. Politici ale věří, že jakmile lidé přesednou z benzinových a dieselových vozů do elektromobilů, jako zázrakem se změní klima a smog zmizí v propadlišti dějin. Že je něco takového nereálné, asi není třeba dodávat. Stačí si jen uvědomit, že na pohon všech aut elektřinou je potřeba mnohem více elektrické energie, než kolik se jí produkuje nyní a jen „zelenými” cestami vznikat nebude. Ostatně vědci dnes právě proto říkají, že elektromobily jsou ta nejhorší forma boje proti CO2, neboť jen draze přesunují produkci skleníkových plynů jinam.

Příznivcem nuceného tlaku na jejich rozšíření není ani Ottmar Edenhofer, který se nově ostře postavil proti zákazům aut se spalovacími motory. Nejde přitom o obyčejného Němce, nýbrž o šéfa Potsdamského institutu MCC zabývajícího se právě výzkumem klimatu. Máme tu tedy velmi povolanou osobu, jejíž slova je třeba brát vážně. Zda se tak ovšem stane, je ve hvězdách. Edenhofer totiž uvádí, že „pokud od roku 2030 nebude povolen prodej aut se spalovacími motory, lidé si předtím pořídí více dieselových a benzinových nebo budou jednoduše jezdit se svými starými vozy, dokud se nerozpadnou“. A to pochopitelně přírodě nepomůže, právě naopak.

Podobně kritický je šéf Potsdamského institutu k návrhům, jenž volají po zákazu krátkých letů či po zavedení rychlostních limitů. Něco takového je totiž dle něj možné jen za předpokladu, že je k dispozici náhradní řešení. Stačí si totiž uvědomit, že pokud lidé budou muset přejít z letadel na automobily, se kterými navíc budou moci cestovat jen určitou rychlostí, pak jen vzroste zátěž dálnic, na kterých bude stále častěji docházet k dopravním zácpám. A pomalá jízda je z hlediska emisí velmi škodlivá.

Zákazy a příkazy bychom proto měli používat jen ve chvíli, kdy již není jiné východisko. Jinak bychom se ale měli spoléhat spíše na pobídky,“ dodává dále Edenhofer. Pouze konstruktivními cestami se podle šéfa Potsdamského institutu dá dobrat rozumných výsledků. Označte jej za naivního, volá ale po opatřeních, která by dovolila „lidem přispět k záchraně světa dle svého“, nikoli tak, jak jim někdo nařídí.

S tím lze souhlasit, stejně jako s jeho varováním, které je spojeno s organizacemi jako Fridays for Future, Extincition Rebellion či Greenpeace. Všechny tyto spolky volající po drastických zákazech totiž nelze brát jinak než jako diktátorské. A diktaturou se rozumného výsledku dobrat nelze, neboť diktátoři se nejsou schopni poučit z vlastních chyb a zahleděni do nařízených řešení odporují inovacím. Dnešní doba ale potřebuje pravý opak – schopnost reflektovat vlastní i cizí chyby a i na základě toho efektivně inovovat.

autoforum.cz

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (2 hodnocení, průměr: 5,00 z 5)


>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

  • Číslo účtu: 2501976369 / 2010
  • BTC: 3ECjS5WDWwyjMtHU4ZJjMesEtmJ7eMz69N
  • ETH: 0x67B32F7DD7d084b83a28B59F3EBD2B6b2f837337

VYBRÁNO TENTO MĚSÍC: 2 250 Kč

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*