Internetový zpravodaj Buzzfeed na něj ostře zaútočil článkem, který měl 6 000 slov, s titulkem „Deset let pokusů, jak proslavit Armieho Hammera“. Politika rasy svou zlovolností americkou žurnalistiku naprosto otrávila. Z podtitulku „kulturní redaktorky“ Anne Helen Petersonové čiší neuvěřitelná zloba: „Kolik druhých šancí ještě dostane pohledný běloch?“ Podle ní tahle filmová hvězda měla tu „správnou výšku, pěšinku na straně a vůbec klasický chlapský vzhled à la Gary Cooper. Působí sebejistě, ne-li charismaticky, takovým tím trochu přiblblým způsobem, jak tomu bývá u lidí z bohatých rodin“.
Pisatelka článku se posmívá různým filmům, do nichž byl obsazován, ale které zkrachovaly nebo sklidily kritiku, a s neskrývaným potěšením uvádí dlouhý seznam westernových propadáků i k ledu odložených projektů, jež vznikaly v honbě za prestižním nebo kasovním trhákem. Po jedné letní filmové senzaci to na chvíli vypadalo na Oscarovou nominaci, ale byl to jen prchavý „záblesk na radaru sezony“. Když Hammer dostal příležitost jako mladý Bruce Wayne ve filmové adaptaci komiksu Justice League: Mortal (Liga spravedlnosti: smrtelný), film se nedočkal ani distribuce – hercova „cesta k hvězdné slávě měla skončit“. Kromě toho Petersenová hořekuje, že tým jeho píáristů „to s ním nikdy nevzdal“.
Smyslem téhle nekonečné slátaniny – napsané ostatně běloškou – nebylo útočit na Hammera jako na neúspěšného herce, ale na to, že podle Petersonové celý život těží z „bělošské výsady“. Její vysvětlení, proč se herec drží tak dlouho na scéně a dostává role navzdory kritice redaktorky z Buzzfeed, je prosté: „Hollywood nikdy nenechá padnout pohledného muže vysoké postavy, bílé barvy kůže a s hranatou čelistí westernových hrdinů.“ A pokračuje: „V Hollywoodu dostanou druhou příležitost pouze heterosexuální běloši. Hammerovi ovšem dávali jednu za druhou, protože on těží ze systému, kdežto ti, kteří by si to opravdu zasloužili, šanci k realizaci svého talentu ani důvěru vedení nedostanou.
Napadený herec se chopil Twitteru a odpověděl: „Přesně jste popsala časovou posloupnost mých rolí, ale proč ta zatrpklost? Co když mám svou práci rád a nenechám se ničím odradit?“
Ozvaly se i hlasy na jeho podporu. Někdo si vzpomněl, že Hammer poslední dva roky prosazoval černošská i homosexuální témata a režiséry. To se nelíbilo jednomu filmovému a televiznímu kritikovi z magazínu Forbes a hercovy obránce napadl: „Měli byste se nad sebou zamyslet, jestli byste stejně tak vehementně podporovali barevné herce a herečky, a jestli ne, buďte tak laskavi a držte hubu.“ Někteří lidé měli potřebu veřejnosti připomenout, že režisér filmu Call Me By Your Name (Dej mi své jméno) Luca Guadagnino (který je aspoň gay) se stal už dříve terčem kritiky, protože role gayů neobsadil homosexuály. Na svou obranu Guadagnino v jednom rozhovoru vysvětloval, že hledal herce vhodných typů, a nikoli náležité sexuality. Nezapomněl si ale na internetu šplhnout a napsal, že jej „genderová teorie fascinuje“, a proto „léta“ studoval práce specialistky na genderovou problematiku Judith Butlerové.3 To mu zřejmě pomohlo, aby osočování utnul. A tak to dnes chodí, „problematizování“ bělošského herce je znakem naší zmatené doby.
Mnoho lidí považuje Hammerův případ za bezvýznamný, nic tak hrozného se přece nestalo a herec si s tím hravě poradí. A přestože se nikdy nedostal na špici své profese, dařilo se mu lépe než mnohým jeho kolegům. Měli bychom si uvědomit, že „problematizování bílé rasy“ není záležitost ojedinělá. Místo abychom každou paušalizaci tvrdě odmítali, stávají se hrátky s rasou běžnými, a když se všechno poměřuje rasovými kategoriemi, pak i agresivními.
Douglas Murray je rodák z Londýna, známá postava britské intelektuální scény. Vystudoval anglistiku v Oxfordu. Je autorem jedné divadelní hry (o švédském diplomatu Raoulu Wallenbergovi) a šesti knih. Podivná smrt Evropy (o masové imigraci) vyšla česky v roce 2018, Šílenství davů (odkud je tato ukázka) vychází v těchto dnech v nakladatelství Leda. Murray je otevřený homosexuál, označuje se za neokonzervativce a křesťanského ateistu.
Be the first to comment