Elektromobilům neškodí jen zima, i horko zkracuje dojezd až o neskutečných 31 procent. A není to vše




Sdílet článek:

PETR PROKOEC

Auta do nepohody? Těmito slovy nemůže elektromobily titulovat nikdo soudný. Aspoň nějak snesitelným způsobem zjevně fungují jen za optimálních podmínek při maximálně obvyklé jízdě – nejen zima, ale ani horko jim dobře nedělají.

Není žádným tajemstvím, že dojezd elektromobilů v zimě klesá. S nezvratnými důkazy přišel nejeden praktický test a mezi nimi i srovnání Norské automobilová federace (NOF) na počátku letošního roku. Ta otestovala hned 23 elektrických aut v době, kdy se teploty pohybovaly mezi -10 a -2 stupni Celsia, což jsou na skandinávskou zemi ještě příznivé hodnoty.

Přesto pád teplot jen pár stupňů pod nulu vedl k nepěkným výsledkům. Nejlépe na tom bylo čínské HiPhi Z, které jako jediné dosáhlo méně než 10procentního rozdílu mezi udávaným a skutečným dojezdem. Pouze u deseti aut pak bylo zkreslení méně než 20procentní, zatímco hned čtyři vozy mají na kontě dokonce 30procentní či ještě větší rozdíl. Takový Volkswagen ID.7 tak při lehčích mrazech neujede 608 km, nýbrž mu baterie jen těsně vystačí na zpáteční cestu z Prahy do Brna, tedy na 414 km. A to se pořád bavíme i maximálně úsporné, nepřirozeně pomalé jízdě, kterou reálně nepraktikuje téměř nikdo.

Znamená to ovšem, že situaci vyřešíte koupí elektromobilu na léto a spalovacího vozu na zimu? Ne tak rychle. Bateriový pohon má totiž problémy nejen s pádem teplot, ale i s jejich vzestupem. Čím větší vedro totiž venku panuje, tím větší jsou vaše na chlazení nejen interiéru, ale i udržování baterií v optimální teplotě. Obojí logicky spotřebovává elektřinu uloženou v akumulátorech. A protože tu máte jen jednu, dojezd s růstem teplot znovu rychle klesá, jak popisuje Heatmap.

Pokud elektromobil používáte při teplotě do 27 stupňů Celsia a uvnitř si nastavíte obvyklých 21 stupňů v kabině, dojezd už se zkracuje v průměru o 2,8 procenta. A to není žádné horko. Jakmile začne být tepleji, za jinak stejných okolností se dojezd zkracuje skoro se čtvercem teploty. Při venkovní dvaatřicítce už jde o 5 procent, při pětatřicítce o 15 procent a při 37,7 stupních Celsia o neskutečných 31 procent.

Podobně horké dny přitom začínají být pravidelným úkazem i v Česku, na jihu Evropy pak s nimi musíte počítat pomalu celé léto. Pokud se tedy na dovolenou chystáte s elektromobilem, je opravdu třeba důkladně plánovat. Zvláště když u dobíjecích stanic bude větší šrumec než obvykle. Namísto kýženého odpočinku tak přijdou spíše chvíle stresu, kdy budete hledat volný a funkční stojan i výrazně mimo plánovanou trasu. Nebo na tom budete rovnou tak, že trn z patu vám bude vytahávat odtahovka.

Nejde navíc o jediný problém. Zatímco chlazení má přímý dopad na zkrácení dojezdu, přílišné vedro v dlouhodobém horizontu škodí bateriím elektromobilu a urychluje tak jejich degradaci. Jakousi „daň za volbu elektromobilu” tak budete platit hned dvakrát, omezit dlouhodobý efekt pak jde třemi způsoby – zaprvé byste totiž neměli baterii v létě nabíjet na 100 procent. Dále byste ji neměli ponechávat nečinnou a přitom plně nabitou. A stejně tak ji nesmíte vycucnout úplně do mrtě. To jsou ale jen další a další omezení…

 

 Petr Prokopec

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (14 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*