Indoktrinační tábory




Sdílet článek:

LIBOR ČÍHAL

V Americe se plodí obrovská množství studii o profilu vysokých škol, exaktně se zkoumají názory studentů a pedagogů na úplně všechno, banky financují zkoumání zaměstnanosti nebo podzaměstnanosti absolventů, perspektivy oboru atd. Ani woke ideologií posedlé univerzity si nedovolí zfalšovat bádání a výstupy mají limitovanou objektivitu. Vysoká škola nikdy není izolovaná od vládnoucí společenské ideologie, což platí i v Česku, stačí do vyhledávacího motoru vložit termín kontraverzní docent nebo Ševčík a vyjede seznam všech možných „seriozních“ infoserverů s fantaziemi lynče, dokazovacím materiálem jsou práskačské telefonní záznamy docentových výroků. Neznáme české statistiky udavačů, ale v amerických studiích se píše, že 40% studentů je ochotno okamžitě prásknout pedagoga, pokud se odchýlí od „pravdivé“ ideologie. V Čechách bude číslo podobné a pravděpodobně i jiné americké studie až na pár detailů mapují i českou scénu, místo pomníků amerických otrokářů se likvidují pomníky ruských generálů, termín nacista se zamění za Rusa atd. Fakt, že ideologie více nebo méně proniká do vzdělávacího procesu, sám o sobě není tragický, problematickým se stává v okamžiku, kdy zbortí samotný vzdělávací proces nebo ideologie do té míry limituje vzdělávání, že neplodí kvalitní odborníky. Na toto téma se moc analýz nenajde. Velkým problémem může být fakt, že i když se společnost stává pravicovější, akademická sféra ideově stagnuje nebo její pokrokové a neoliberalistické pověry se ještě stupňují, jak se mohou z této třídy rekrutovat vedoucí společenské kádry, když jsou hluší k vývojovým aspektům a cílům společnosti?

Americký vědec a novinář Joel Kotkin píše na infoserveru Spiked, že moderní akademie je hrozbou rozumu, svobodě a západní civilizaci. Západní svět má několik nepřátel – Čínu, Rusko, Írán.. – ale žádný z nich není tak nebezpečný jako vzdělávací instituce ve vlastním systému. Instituce proslulé šířením gramotnosti a odkrýváním prostředků k ovládnutí přírody, dnes popírají kořeny naší společné minulosti a vynucenou ortodoxií rozšiřují všude přítomnou negramotnost. Úpadek vyššího vzdělávání ohrožuje zdraví občanů i ekonomickou perspektivu západní civilizace. Akademie byla centrem nezávislého bádání a odůvodněných diskuzí, dnes univerzity spíš připomínají středověkou univerzitu v Paříži, kde se vedly disputace o čarodějnicích. Je naděje, že Trumpova administrativa zaútočí na takové záležitosti jako je inkluze, diverzita a pokrokové koncepty spravedlnosti a bude prosazovat zrušení řady jejich programů. Podobně jako středověcí duchovní si univerzitní administrátoři, děkani a profesoři zvykli na život, který jeden spisovatel nazývá „moderní formou panství“, kde luxus a „leho“ jsou doma. Univerzity se budou zuby nehty bránit změnám. Pro tyto lidi představuje Trumpovo zvolení vítězství nevzdělaných, 78% jich volilo Harrisovou. Univerzita v Berkeley vidí v Trumpově zvolení vzestupnou vlnu rasismu a sexismu. Prezident Wesley univerzity vyzývá americké univerzity, aby proti Trumpovi opustily tradiční „institucionální neutralitu“ a staly se aktivistickými, neutrální profesory srovnává s nacisty. Demokracie umírá protože je ohrožen progresívní monopol.

Podle průzkumu mezi 250 předními činiteli ve veřejném sektoru, 40% jsou absolventy Ivy League. David Rothkopf v knize „The Global Power Elite“ sestavil seznam 6 tisíc členů globální supertřídy, tj. hlavních činovníků bank a investičních společností, korporací, armád, médií a náboženských skupin, třetina z nich jsou absolventy 20 elitních univerzit. Podle další studie 60% fakultních učitelů se dá označit za krajně levicové nebo liberální ve srovnání s 12% pravicovými. Za méně než 30 let se poměr liberálních a konzervativních učilišť víc než zdvojnásobil, přitom k tomu došlo v době, kdy samotné USA se staly konzervativnějšími.

Univerzity se často podobají indoktrinačním táborům, kde se potlačují tradiční hodnoty a vtlouká se do hlavy progresívní ideologie. Na akademické půdě panuje strach z postihu za „nesprávné názory.“ Většina studentu tvrdí, že by nahlásili profesora, který by říkal něco urážlivého. 40% studentů preferuje potlačování řeči, která by mohla urazit menšiny. Kdysi velká perspektiva liberální civilizace – vysoké školství – akceleruje dnes svůj úpadek. Studenti často protestují, ovšem spíš z nevědomosti než ze znalosti problému. Předměty, které přímo dominují progresívní edukrati, jako anglický jazyk a literatura a historie, zažívají velký úpadek. Ovšem probuzené myšlení má tendenci pronikat i do exaktnějších předmětů, jejichž katedry nyní zdůrazňují nadřazenost „sociální spravedlnosti“ nad empirismem. Lékařská fakulta univerzity v Los Angeles v 2000 pověřila kontrolou nad přijímáním nových studentů administrátora programu DEI (diversity, equity, inclusion), procento neúspěšnosti u zkoušek z odborných předmětů na fakultě se zdesetinásobilo.

Univerzity se už primárně nezaměřují na učení, ale na distribuci dokladů potřebných pro vysoce placenou práci.

Zaměstnavatelé dnes uvádí, že absolventům chybí dovednosti a kritické myšlení. Vysokoškolský titul pomalu ztrácí hodnotu a o univerzity přestává být zájem, z 18 milionů studentů v roce 2010 jejich počet klesl na 15,4 milionů v 2021, za posledních deset let se zavřelo 500 soukromých univerzit. Podle studie nadace Gatesových, mezi osobami pod 30 konstantně klesá zájem o vysoké školy, zejména v rodinách z dělnické třídy. Mnozí dávají před univerzitní „zkušeností“ přednost online vzdělání. S nástupem umělé inteligence se pozoruje snížení poptávky v mnoha zaměstnáních, kde se vyžadoval vysokoškolský gradus, z 200 předních technologických firem zmizelo poslední rok 50 tisíc pracovních míst, nahradila je umělá inteligence. Pracovníci ve financích, managementu a dokonce i v kreativních odvětvích jsou v prekérní situaci. Podle statistik Federální rezervní banky 40% čerstvých vysokoškolských absolventů nepracuje v pozicích odpovídajících jejich diplomu.

Pracovní příležitosti prudce rostou pro instalatéry a elektrikáře, dnes se nábor na základě vzdělání a diplomu nahrazuje náborem založeným na dovednostech, a to i v zdravotnictví, výrobě a stavebnictví. Univerzity se budou muset změnit a zmenšit, ovšem zakládají se i nové univerzity jako v Austinu, o jejichž absolventy je zájem, tyto univerzity kladou důraz na tradiční liberální vzdělání a občanskou nauku, tento trend v řadách pokrokových pedagogů vyvolává hrůzu. Trumpova éra zneklidní pohodlný život unifikované intelektuální kultury.

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*