PL
Akční slevy v desítkách procent, hájí své ceny český Penny Market. A zástupci obchodníků dodávají: Ve slevách se v Česku prodá 60 % zboží, to je nejvíc na světě! Odmítají tak myšlenku zastropovat ceny potravin jako na Slovensku. Ekonom Jaroslav Šulc jejich slova odmítá. „Údaj o možné polovině prodejů pod cenou je pravdivý, ale chybí tam přesný výraz. Je to polovina zboží prodávaná pod nadsazenou cenou, pod neúměrně vysokou cenou. Jestli říkají, že po té cenové dohodě by se to prodávalo za trvalou slevu, tak je třeba to říci jinak. Prodávalo by se to za o trošinku nižší ceny, než jsou ty dnešní oligopolní, vykořisťovatelské vůči tomu bezbrannému obyvatelstvu,“ sdělil ParlamentnímListům.cz. „Je ostuda téhle vlády, že neumí bouchnout pěstí do stolu,“ dodal. Marže marketů prý nejsou 3–5 %, ale i 100 %.
Zastropovali ceny, které předtím přes víkend zvedli
Situaci v České republice považuje v porovnání s ostatními zeměmi za unikátní. „Jsme totiž světovým rekordmanem ve slevových akcích. Kolem 50 procent potravin v maloobchodních sítích se u nás prodá ve slevových akcích. Z mého pohledu to řešení, které funguje už mnoho let a teď se ještě podíl potravin prodávaných ve slevových akcích zvýšil, je pro spotřebitele lepší, protože si může v rámci slevových akcí vybrat ze širšího spektra potravin než jenom nějakého daného – někým určeného – spektra konečného počtu nějakých zlevněných potravin, jak k tomu dochází na Slovensku. V České republice bych kvůli tomu obrovskému množství slevových akcí a tomu, že je spotřebitelé skutečně využívají, asi nic neměnil. Pro spotřebitele je to u nás výhodnější,“ myslí si Petr Havel.
Supermarkety jsou nenasytné, nakupujte „ze dvora“
Jasno o viníkovi zdražování má Agrární komora ČR a na svém facebookovém profilu to neustále připomíná. „Supermarkety potraviny zdražují víc, než by musely. Už jsme vám to ukázali na cukru, vejcích, drůbežím mase a jablkách. Pokračujeme bramborami a nabízíme oficiální data od statistiků. Za brambory obchody platily zemědělcům loni v září průměrně 6,27 Kč/kg, v prosinci pak 6,64 Kč/kg. To je nárůst dodavatelských cen o 37 haléřů za čtvrt roku. Obchodní řetězce však zdražily daleko víc. Spotřebitelská cena za stejnou dobu vzrostla průměrně o 3,52 Kč. Obchody prodávaly v září brambory za 12,84 Kč/kg, ale v prosinci už za 16,36 Kč/kg. Jak opakovaně říkáme, supermarkety jsou pořádně nenasytné. Chtějí od dodavatelů co nejlevněji nakoupit a zboží pak lidem co nejdráž prodat. Hlavně, zákazníku, pořádně zaplať, ať jsou zisky co nejvyšší! Co s tím? Řešení je jednoduché – nakupujte raději potraviny ‚ze dvora‘ u svých lokálních producentů. Podpoříte je a ještě ušetříte.“
Agrární komora tvrdí, že se zahraniční obchodní řetězce chovají v Česku jako na „divokém východě“ a výsledkem je stav, kdy kvůli nenasytným praktikám supermarketů musí naši ovocnáři likvidovat své sady. „Obchody jim totiž odmítají zaplatit výkupní cenu, která by sadařům alespoň pokryla náklady. Čeští pěstitelé dle ČSÚ aktuálně dodávají jablka do obchodů průměrně za 12,74 Kč/kg. V obchodech ale stojí kolem 30,47 Kč/kg. To je přirážka neuvěřitelných 139 %. Tady názorně vidíte praktiky obchodních řetězců,“ uvádí Agrární komora ČR.
Ceny potravin v Česku jsou pořád ještě relativně nízké
Připomíná však, že mnohé supermarkety nabízejí polská jablka v akci za 12,90 Kč/kg. „Z Polska se k nám totiž vozí tamní vládou štědře dotovaná jablka za cenu kolem 10,68 Kč/kg. Proč se tedy česká jablka nemohou v akci prodávat se stejnou přirážkou? Obchodníci by měli stejný zisk jako v případě polských. K tomu jsme se dozvěděli, že Ministerstvo zemědělství České republiky chce oceňovat diplomem supermarkety, které prodají nejvíce tuzemských jablek. To je snad ze strany úředníků špatný vtip, neboť řetězce prodávají převážně dovozová jablka. Ministr Zdeněk Nekula by se měl spíše zasadit o to, aby se z českých ovocných sadů nestávalo dřevo na topení,“ kritizuje agrární komora vedení rezortu.
ParlamentníListy.cz se dotazovaly velkých obchodních řetězců v tuzemsku, zda uvažují o tom, že by do experimentu se zastropováním cen šly. Odpovědi byly jak přes kopírák, přičemž se odvolávaly na stanovisko Svazu obchodu a cestovního ruchu za obchodní řetězce: „V Česku jsou ceny pořád ještě relativně nízké díky tomu, že obchody v posledních měsících navyšují objem slev – ve slevách se prodá přes 60 % potravin. Zastropování cen přitom není nic jiného než dlouhodobá slevová akce na předem určenou část sortimentu. My považujeme za vhodnější slevy střídat, aby měli zákazníci bohatší výběr. Zároveň ale tyto zahraniční aktivity sledujeme a vyhodnocujeme jejich efektivitu, včetně zapojení dodavatelů, kteří také musí garantovat dobrovolné snížení cen.“ Pouze manažer komunikace Penny Market Tomáš Kubík dodal: „Jako diskontní řetěz dlouhodobě nabízíme našim zákazníkům nejvýhodnější ceny na trhu. Každý týden pak současně nabízíme stovky produktů s akčními slevami v řádech desítek procent.“
Prodávat ve slevě znamená pod nadsazenou cenou
Mastí si kapsy a přidají si marži sto i více procent
To makroekonom Jaroslav Šulc žádné potraviny, kterým by slušelo kvůli přemrštěným cenám v českých obchodech zastropování, nevybral, a to z jednoduchého důvodu. „Drtivě vás zklamu. Moje odpověď zní: všem. To cenové vzlínání, což je terminus technicus ekonomie, je plošné. Ale zase, abychom byli spravedliví, tak jenom část – a já nevím, jestli to je 20, 30 nebo 80 procent – na zdražování dělá to dominantní postavení řetězců, které si mohou dovolit takhle ty ceny šroubovat. A když to udělají všechny, tak stejně ten bezbranný spotřebitel nemá šanci nakupovat jinde než v supermarketech. Ale pozor. Podívejte se na ceny ovoce nebo zeleniny na farmářských trzích. Tam koupíte stejná jablka za osm devět korun, jako jsou ta, která koupíte za trojnásobek 28–30 korun v supermarketu. Takže nějaké lhaní, že si řetězce přihazují marži, dvě, tři, pět procent, to nikoli. Ony si tam přidají marži klidně sto procent i víc,“ upozorňuje makroekonom.
Vzhledem k tomu, že Český statistický úřad má poměrně dobrá data o spotřebním koši, o šetření cen potravin a dalšího spotřebního zboží, tak je možné se dívat na dlouhodobé časové řady, co to zboží stálo. „A umět rozklíčovat, na kolik jsou třeba dražší ta jablka vzhledem k tomu, že se zdražily postřiky, že se zdražila nafta, že se zdražila energie, kterou chladíte chladírenské kapacity, kde ta jablka přechováváte. Čili jinými slovy, jaká část inflace je do maloobchodních cen vnesena ekonomickými faktory, které jsou nespekulativní, které jdou zvenčí, což je třeba případ energie. A druhá věc je, kolik tam vnesou další faktory typu pachtovného a dalších nákladů, které mají zemědělci s tou produkcí, a nakolik si mastí kapsu obchodníci,“ podotýká Jaroslav Šulc.
Zájem českých domácností, nebo zahraničních investorů
Cesta k takovým zjištěním by složitá být neměla. „Stát musí mít velmi kvalifikovaný aparát, který umí u minimálně několika set klíčových položek tyto analýzy trvale provádět. Při dnešní výpočetní technice to není žádný problém. Ale problém je, když už by si ty analýzy vytvořil, tak aby vláda, případně příslušné ministerstvo ve spolupráci s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, Nejvyšším kontrolním úřadem a dalšími, tyto informace využívaly k regulaci v zájmu domácností této republiky. A nikoli v zájmu zahraničních investorů, které ovládají ty velké řetězce. A to je ta klíčová otázka,“ dodává pro ParlamentníListy.cz makroekonom Jaroslav Šulc.
PL
Be the first to comment