V programu koalice Spolu jsme mohli před loňskými volbami nalézt slib, že sníží počet státních úředníků o 13 % a zruší zbytečnou agendu a úřady. Dnešní MfD tento slib konfrontuje s realitou a konstatuje, že „slibované velké snižování stavu státních úředníků se nekoná“. Na ministerstvech dokonce úhrnem ještě asi 90 lidí přibude, celkově se pak sníží počet úředníků k 1. lednu 2023 pouze o necelou tisícovku na 75 559. Počet míst státem placených zaměstnanců v rozpočtu 2023 ale meziročně naroste, a to téměř o osm tisíc! Zvláštní „úspory“.
Společnost Cyrrus kvantifikovala něco, co všichni velmi dobře víme. Reálné mzdy klesají v České republice rekordním tempem. Podle studie by měly letos klesnout v průměru o 8,3 %. Je to nejvyšší pokles v rámci OECD i historie země. „Naše životní úroveň se tak vrací k roku 2018,“ říká Vít Hradil z Cyrrusu. Dva kroky dopředu, jeden zpátky. Nejhorší na tom není ani tak ten dnešní stav, ono v tom roce 2018 nebylo nijak zle, nejhorší je, že domýšlení současných trendů nepřináší příliš důvodů k optimismu. Klidně to totiž může být také jeden krok dozadu a… jeden krok dozadu.
8 metrů vysoké a 35 metrů široké svítící digitální hodiny nyní vyměřují na pražské Letné čas, který nám prý zbývá k odvrácení nevratných změn klimatu. Kolik takových Doomsday Clocks už jsme zažili? Klimatických hodně. Mají jednu nepříjemnou vlastnost – tedy nepříjemnou pro své konstruktéry – jsou notoricky nepřesné. A proto je třeba je stále znovu nastavovat a vymýšlet nové „points of no return“, body odkud už není návratu. Jinak to nebude ani v tomto případě.
I přesto ale všechna opatření pokračují podle jimi měřeného času a všichni se jimi řídí. Tak jen namátkou, Echo24 píše, že v Nizozemí se díky zeleným pravidlům zavře 2 000 – 3 000 farem. Lidové noviny zase píší o konci malých levných aut, kvůli přísným ekologickým normám se jejich výroba automobilkám vyplácí stále méně. Jen za poslední dekádu se nabídka malých dostupných osobních vozů smrskla o třetinu. Od roku 2027 má navíc platit superpřísná ekonorma Euro 7, od roku 2030 další zpřísnění na CO2 a v roce 2035 má skončit výroba spalovacích aut úplně. Volkswagen prý zvažuje konec modelu Polo, jednoho z nejprodávanějších v Evropě… Stálo by za úvahu, zda by za takových okolností neměla automobilka přemýšlet o novém názvu. O lidových vozech to v budoucnu totiž, jak se zdá, moc nebude.
A zde je potřeba zastavit a vrátit se k hodinám na Letné a zprávě o největším poklesu reálných mezd. Ty dvě věci spolu totiž, jak je vidět, setsakramentsky souvisí.
Filip Šebesta, IVK
Je to jen drobnost ale zajímalo by mne, kdo ty hodiny zaplatil. Myslím, že my, daňoví poplatníci. Kdyby tak někdo varoval před něčím z té “druhé strany”, možná by si vysloužil trestní stíhání za šíření poplašné zprávy.