Přechod na elektromobily bude mnohem obtížnější, než se dnes zdá




Sdílet článek:

MATAS BUZELIS

Zákaz výroby nových automobilů se spalovacími motory na fosilní paliva by měl začít platit od roku 2035. Již nyní můžeme zaznamenat větší počet registrací nových elektromobilů, přičemž východní trhy zaostávají za západními. I s ohledem na desetiletý odstup od ambiciózních cílů úředníků EU se s námi automobilový expert společnosti carVertical Matas Buzelis podělil o své postřehy týkající se problémů, kterým úřady nevěnují dostatečnou pozornost.

Zjevné výhody pro ty, kteří si to mohou dovolit

V roce 2021 činil podíl elektromobilů z celkového počtu vozidel zkontrolovaných na platformě pro kontrolu historie pouhých 0,2 %. O rok později se podíl zdvojnásobil na 0,4 % a v roce 2023 vzrostl na 0,6 %. I přestože se jedná o velmi malá čísla, kontrolou historie projdou desítky tisíc elektromobilů.

Stále více řidičů se začíná zajímat o přechod na elektromobily. Je to právě údržba a provozní náklady, které lákají řidiče při koupi EV vozů. Přestože zůstatková hodnota u elektrických vozů není příliš atraktivní, život s elektromobily je mnohem snazší, zejména díky jejich menší náchylnosti k poruchám a celkově vyžadují méně údržby. Nemusíte tedy měnit různé kapaliny či filtry pokaždé, co najedete 30 tisíc kilometrů.

Hlavní překážkou je infrastruktura

Přestože řidiči mají dostatek financí na pořízení elektromobilu, neznamená to nutně, že jim to usnadní život, když si ho pořídí. Ti, kteří nemají přístup k vlastní nabíječce doma nebo v práci se mohou potýkat s nepříjemnostmi každodenního života. Nabíjení na veřejných stanicích s nabíječkami není totiž tak snadné, jako běžné tankování.

Nejenže to zabere mnohem více času než tankování benzinu nebo nafty, ale obvykle to vyžaduje instalaci specifických aplikací, které jsou pro nabíječky nezbytné. Proces, na který jsou řidiči zvyklí při tankování, se ani zdaleka nepřibližuje praxi “natankuj a zaplať”.

Elektromobily jsou velmi schopnými pomocníky ve městech, kde se lidé nevyhnou neustálému brždění a zastavování. Pokud se však podíváme na jejich výkonnost na dálnicích a rychlostních silnicích, není to tak úplně růžové. Mezi rychlostí a aerodynamickým odporem existuje kvadratická úměra, což znamená, že pokud se rychlost zvýší dvakrát, odpor se zčtyřnásobí. To snižuje dojezd a znatelně snižuje cestovní rychlost, takže elektromobily nejsou zdaleka ideální pro delší cesty.

Problémy, na které málokdo myslí

Mezi největší problémy patří však ty, o kterých málokdo mluví. Za prvé, některá vícepodlažní parkoviště nebyla navržena pro tak těžká auta, jako jsou právě elektromobily. Těžké baterie obvykle přidávají na hmotnosti elektromobilů, což znamená, že EV vozy jsou velmi těžké. Některé objekty, jako jsou třeba vícepodlažní parkoviště nebo mosty, tak mohou potřebovat revizi a opětovné prověření ze strany úřadů.

Kromě toho panují nejasnosti i ohledně bezpečnosti elektromobilů. Vzhledem k tomu, že baterie zachycují velké množství energie, je v případě požáru velmi obtížné plameny uhasit. Hasiči mají zatím potíže s hašením elektromobilů s bateriemi o větší kapacitě. Ještě větší problém nastává, pokud elektromobil vzplane v podzemním parkovišti, například pod bytovými domy.

Ještě více otázek do budoucna přináší stav elektromobilů po 20 letech od jejich výroby. V současné době je poměrně velký výběr ojetých elektromobilů, ale za 10 let na trh přibydou ještě starší elektromobily. Jakou hodnotu budou mít tedy ojeté elektromobily, jejichž baterie budou mít již vyčerpanou životnost?

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (9 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

4 Comments

  1. Žádný přechod na elektromobily se konat nebude. Automobilismus bude zničen, ti flexibilnější (dnešní eurosvazáci s “pevnými” atlantickými vazbami) si pořídí Korán a budou pravidelně na svých velbloudech jezdit do mešity. Islám budou tyto kolemjdoucí krysy obhajovat přesně tak jako dnes obhajují všechny libtardí zhovadilosti. Zrůda zůstane zrůdou a tupec zůstane tupcem – za všech okolností…

  2. Autor článku píše:”Přestože řidiči mají dostatek financí na pořízení elektromobilu, neznamená to nutně, že jim to usnadní život, když si ho pořídí.” Je úplně mimo a nejspíš se pomátl. Podle statistiky běžně dostupné v mediích má drtivá většina obyvatel ČR problém s pořízením vozidla v ceně 450-500 tis. Kč. Proto stoupá i prodej ojetin.

  3. Výhody levnější údržby a menší náchylnosti k poruchám jsou jen teoretické. V praxi se výrobce snaží alespoň zčásti kompenzovat vysokou cenu baterií tím, že ušetří na samotném autě. Takže je to šunt prodávaný za cenu luxusního vozu.

    Teoreticky by elektromobily mohly být postavené kvalitně a majitel by si do nich mohl dávat stardardizované baterie dle své potřeby a finančních možností. Taková auta by mohla využít i několik vývojových generací baterií a vydržet déle. Automobilky se však vydávají opačným směrem “strukturálních baterií”, kdy baterie nahradí i některé nosné části. Tím se ušetří trocha materiálu, ale k výměně baterie bude třeba rozebrat skoro celé auto.

    Problém je i zaostalost. Např. nové čínské baterie mají větší kapacitu a kratší dobu dobití. Užitné vlastnosti sice stále budou horší než u aut se spalovacími motory, ale evropské výrobce to převálcuje. Tím zkrachuje velká část evropského průmyslu.

  4. J.P A to si představte,že Evropsky prumysl měl byt už davno zkrachovaly a všichni vcetně Vas už na kost zmrzlí pro budoucí sledovaní archeologů co ty chudaky evropany postihlo.No a vidite,pišete dalsi apokalypsu.Tak to s nima nepřehanejte jakkoliv by se to panu dobyvateli a zřejme i Vam naramně libilo.Dočkejte času jak husa klasu.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*