PETR MILER
Ani americký fenomén nemá řešení na slábnoucí poptávku danou celkovým vývojem na trhu i saturací velké části přirozeného zájmu o tento typ aut. Další gigatovárna tak nebude, v těch stávající se budou utahovat kohoutky.
Samy výsledky firmy byly nepřesvědčivé a dokonce i k Tesle obvykle vstřícné analytiky přiměly říkat, že to nakonec asi bude další obyčejná automobilka, kterou se od začátku jevila být. Musk osobně na prezentaci zásadně zmírnil očekávání publika ohledně nového elektrického pickupu Cybertruck, když potvrdil těžkosti s rozjezdem výroby a ohlásil, že celý projekt bude ztrátový nejmenší další rok a půl. Ani to ale nebylo vše.
Krátce po zveřejnění finančních výsledků Musk uvedl také to, že Tesla omezuje svůj rozmach, který ji do značné míry „pomohl” do současné situace. Firma rozjela výrobu aut v několika nových továrnách a v těch stávajících navýšila kapacitu produkce, což mělo za následek výrobu podstatně většího než žádaného počtu aut. Sklady tak začaly bobtnat, což vedlo k tsunami slev, které zdevastovaly tučné marže firmy a sklady stejně nevyčistily.
Firma tak nyní následuje Ford, GM a pro nás nejviditelněji VW, které omezují výrobu těchto aut, propouští, zastavují výstavbu nových továren apod. Tesla půjde stejným směrem a podle Muska potřebuje, aby se „ekonomika stabilizovala”, než začne uvažovat o dalším rozšiřování výroby. Projekt na stavbu nové mexické továrny tak byl zastaven, ve stávajících fabrikách pak bude tempo produkce nanejvýš udržováno na stávající úrovni, pokud aspoň to poptávka dovolí.
Musk se podle svých slov obává, že dražší úvěry budou bránit potenciálním zákazníkům pořídit si dost nových Tesel navzdory všem slevám. „Lidé váhají s nákupem nového auta, pokud ekonomiku svírá nejistota,“ řekl Musk. „Nechci nasadit nejvyšší rychlost za takové nejistoty,” dodal s tím, že stále více lidí žije od výplaty k výplatě. Stejným způsobem reagují nejen větší firmy jako ty zmíněné, ale třeba i menší výrobci elektromobilů jako Lucid. Ještě menší firmy pak mají ještě větší problémy a krachují.
Za nás bychom dodali, že situaci jistě nepomohla ani širší dostupnost aut obecně daná odstraněním nedostatku komponentů v posledních letech. Spalovací modely se staly fakticky dostupnějšími (nikoli nutně cenově, i když někdy platí i to) a dále neudržitelné preferování elektromobilů automobilkami ve výrobě sebralo těmto vozům další z umělých výhod. V minulosti jsme navíc varovali před tím, že přirozená penetrace trhu elektromobily má své přirozené limity, od určité chvíle musí být skoro každý nový zákazník získáván „lámáním přes koleno”. A pokud tomu okolnosti nenahrávají, jde to samozřejmě složitěji ještě složitěji než za příznivějšího stavu na trhu.
Jasně, že žádná automobilka nechce přiznat, že se její auta nekupujou a tají to do poslední chvíle, aby to neodradilo zákazníky. Jenže elektroauta prostě narazila na fyzikální zákony a proto je lidé přestávají kupovat. Pokud by se vývoj automobilů nechal na volném trhu, tak by určitě elektroauta vznikla a svůj (omezený) trh si našla. Přirozeným vývojem jsou hybridy. Dál už je to násilím protlačovaný nesmysl.
Důvody: opravy jsou velice drahé z důvodu neexistence neznačkových servisů a neexistence druhovýroby náhradních dílů. Pro opravy elektromobilů se potřebuje autoservis draze vybavit nezbytným vybavením a nevěří, že se mu to kdy vrátí. Na opravu se tedy čeká mnohonásobně delší dobu a opravy jsou drahé z důvodu drahých náhradních dílů. Pojištění mechanických závad elektromobilů je třikrát dražší.