Zájem o elektromobily v Německu se dál strmě propadá, situace ukazuje, co jediné je prodává




Sdílet článek:

PETR MILER

Máte pocit, že lidem elektrická auta vyhovují anebo nevyhovují, ale chtějí jimi pomoci přírodě? Nebudeme tvrdit, že tato motivace a jí podobné faktory nehrají roli, hnacím motorem zájmu o ně ale zůstávají dotace. Odstraňte je a kouzlo je pryč.

 

Elektrická auta jsou dnes vedle vozů se spalovacími motory naprosto nekonkurenceschopným produktem. Nebudeme popírat, že mají své specifické přednosti, z hlediska praktické využitelnosti jsou ale nesrovnatelně horším řešením, za které navíc musíte dát podstatně víc peněz. A to se bavíme o kupní ceně, dlouhodobé náklady jejich vlastnictví určí hlavně pokles jejich hodnoty daný primárně životností akumulátorů. Což je už dnes oblast, ve které dostávají tyto vozy pořádně na frak.

Proč je tedy jakkoli větší množství lidí kupuje? A jak jste přišli na to, že se to děje? V únoru si v Česku získaly podíl na trhu 1,78 %, to je skoro nic. A když od tohoto čísla odečteme vozy ve výsledku prodané do zahraničí a více či méně marketingové koupě některých firem, jsme u hrstky zatvrzelých fandů tohoto pohonu, kteří jistě našli dobré důvody, proč jej chtít. Jinak se stačí zeptat dealerů, kolik soukromých zákazníků tahle auta chce. Nedávno jsme citovali jednoho velkého prodejce VW: „Od podzimu se po elektrikách nikdo ani neptá. Na ID.Buzz se nikdo nepřišel ani podívat,” řekl nám. Co víc k tomu dodávat?

Na jiných trzích je ale prodejní bilance těchto aut lepší, je tedy tamní zájem o ně vyšší? Možná ano, ale není to podstata věci. Dlouhodobě říkáme, že lidé nekupují elektrická auta, kupují dotace s nimi spojené, které se pohybují až ve stovkách tisíc Kč. Když toto lákadlo odstraníte, jsou to jen nekonkurenceschopné a ještě o hodně dražší stroje, které si koupí znovu jen pár nadšenců. A vývoj v Německu to potvrzuje.

Tam pro letošní rok dotace jen vlastně nepodstatně snížili a jejich odbyt to poslalo bez přehánění do kytek. To ale nakonec není až tak výmluvné jako to, co se teprve děje a dít bude. Dotace mají letos skončit zcela, což při dlouhých dodacích lhůtách nových vozů ovlivňuje rozhodování zákazníků už dnes. A to ukazuje elektrickým autům znovu palec dolů.

Výmluvný je v tomto ohledu průzkum portálu Autoscout24, který dochází k jasnému závěru – zájem o elektromobily v Německu se dál strmě propadá kvůli klesajícím dotacím a rostoucí ceně elektřiny. Aktuálně 44 % Němců (loni 36 %) říká, že pro ně elektromobil vůbec nepřipadá v úvahu a dalších 32 % připouští jeho koupi pouze v případě, kdy by se situace kolem dotací zlepšila. Pouhých 24 procent lidí zůstává elektromobilitě nakloněno. 76 procent Němců tak nyní elektromobily odmítá nebo jsou k jejich koupi skeptičtí, přičemž mezi ženami jde dokonce o 81 procent. Podstatné pak je, že všechny negativní postoje jsou výrazně častěji zastoupeny než loni, nejen ten první.

Potvrzuje to i jiný nový výzkum provedení agenturou Forsa, podle nějž by 30 procent Němců nejraději koupilo nové auto s benzinovým motorem (loni 22 %). Ani hybridy už nejsou tak v kursu (aktuálně by je chtělo jen 15 místo 18 % lidí) a 16 procent Němců volících elektromobily (o 1 procento méně). To je ještě horší číslo než v případě studie Autoscoutu.

Nejvýmluvnější je ale nakonec jiná hodnota. V průzkumu mínění může člověk plácnout, co chce a udělat něco jiného, při koupi ale musí projevit zájem o to, za co pak skutečně dá své peníze. A tady je situace pro elektromobily a dobíjecí hybrid obzvlášť krutá. Auto Motor und Sport s odkazem na své zdroje v německé dealerské síti uvádí, že objednávky těchto dvou typů aut letos meziročně klesají o 40 % právě s očekáváním toho, že dotace už nebudou, protože nové vozy nebudou dodány ve zbytku roku. A nezájem má být s blížícím se prosincem jen větší.

Dotace jediné tak evidentně elektromobily prodávají ve velkém – zrušte je a budete přibližně na českých jednotkách procent zájmu. Diví se ještě někdo, že to byli nakonec právě hlavně němečtí politici, kteří se zasadili o faktické zrušení zákazu prodeje spalovacích aut od roku 2035? Horovat za tento nesmysl by pro ně bylo politickou sebevraždou.

 

 Petr Miler

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (15 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

3 Comments

  1. Ano je tady určité zanedbatelné procento lidí co má elektromobil. Mne by spíše zajímal počet lidí, kteří mají elektromobil jako své jediné auto. Tím myslím, že jsou opravdu závislí jen na tom elektromobilu, ne že si v případě potřeby půjčí vůz ze své firmy nebo svého zaměstnavatele, od manželky, syna, atd.
    Pokud by někdo dokázal udělat takovou statistiku, byla by ta čísla v promilech. Prostě elektromobil je dobrý jako třetí nebo čtvrté auto na jízdu po městě a přilehlém okolí. Ovšem mít ho jako jediné auto v rodině by ho chtěl málokdo.

  2. Elektromobil představuje zásadní změnu v pohledu na to, co vlastě je auto. Klasické auto je špičkový strojírenský výrobek, který při náležité údržbě slouží desítky let. Elektro auto spadá do kategorie spotřební elektroniky, s důrazem na slovo spotřební. Očekávaná životnost je pár dnů po konci záruky.

    • V podstatě je to něco jako robotický vysavač v domácnosti.
      Má to též elektromotorek, baterii, kolečka a řídící elektroniku.
      Takže se dá souhlasit, že elektromobil spadá do kategorie spotřební elektroniky. 🙂

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*