KAREL KŘÍŽ
Vážení a milí čtenáři, dosti jsme vás rozzlobili. Nasadili jsme reklamní banner, který šel zavřít až po pěti vteřinách. Byl neskonale otravný, prudící, zlobící. Napsali jste nám hodně mailů, ve kterých s námi končíte, ač třeba neradi. Ale toto prý už je moc. Nedá se v klidu a pohodě přečíst článek. Reklama zavazí a vyskakuje pořád.
Ano chápu. I já jsem byl po nasazení reklamní agenturou rozladěn. Bylo mi jasné, že toto je až moc otravné. Reklamka nechtěla slyšet. Prý je to dneska už normální. Jenže čeho je moc, toho je příliš. Chtěli jsme řešit výpadek jiné reklamní agentury (viz. níže), ale toto se nám opravdu nepovedlo. Moc se omlouváme. Protivný reklamní blok je nyní již stažen.
Nyní jen něco málo k tomu, proč se na našich stránkách tato reklamní protivnost vůbec objevila. Jistě chápete, že tvorba a provozování svobodného alternativního zpravodajství v současné České republice není žádný med. Ač se snažíme jak můžeme, zadarmo to prostě nejde. A je to stále více nákladové. Nejeden podobný zpravodajský portál už také skončil, často i kvůli finančním problémům.
Naše redakce je malinká, náklady se snažíme udržovat co nejmenší. Žijeme z vašich darů a z reklamy. Bohužel v našem státě existuje mimo cenzury politické i cenzura ekonomická. Ne náhodou Jourová tvrdí, že nás zničí odstavením od zdrojů. Mnoho reklamek se s nám bojí z tohoto důvodu spolupracovat, v podstatě zde nemáme reklamy ani od jedné české agentury, protože … ano tak je vystrašili.
Byla tu jedna, velmi šikovná, více odvážná, výdělečná. Nebudu ji zatím jmenovat. Jediná česká, která s námi uzavřela smlouvu a to pro nás velmi dobrou, přínosnou. Výtěžnost velmi solidní, dosti nám to pomáhalo. Zaplatily se za to měsíčně například téměř celé IT služby, které nejsou úplně levné. Spolupracovali jsme ve vzájemné shodě a spokojenosti. Až …
Dne 12.3.2014 nám přišel mail:
Váš web pravyprostor.net [1] bohužel spadnul do sítě ruské
> propagandy viz. odkaz na článek zde [2].
> Naše společnost XXXX s touto záležitostí nechce být nijak
> spojována.
>
> Chtěla bych Vás na tuto situaci upozornit a zeptat se Vás, jak tuto
> situaci budete řešit?
> Pokud nedojde do pátku 15.3.2024 k vyřešení zmíněného
> problému, budeme nuceni reklamní pozice na Vašem webu vypnout.
A zde je odkaz na zmiňovaný článek: > https://mam.cz/novinky/media-a-trh/2024-03/v-rozkryte-siti-proruske-propagandy-uvizly-i-ctyri-ceske-weby/?utm_source=mailpoet&utm_medium=email&utm_campaign=mam-aktualita-642
Zkusil jsem reklamní agentuře vysvětlit, že to přece nemohou brát tak vážně. Nějaký pisálek z Marketing a Media, který si upravil cizí text vycucáním si z prstu o nějakých českých proruských webech nemůže snad být arbitrem morálky a svobody slova v Česku. Že snad jsme někde jinde, že nemá jediný důkaz, že prostě jen nakydal hnůj na náš web. Že okamžitě podáváme na společnost provozující web mam.cz žalobu a budeme důslední. Bohužel nic nepomohlo. Reklamka nám napsala:
Dobrý den,
problematiku týkající se Vašeho webu řešili za naši společnost XXXX majitelé firmy a ti rozhodli, že nechtějí, aby byla naše firma s touto kauzou spojována.Tímto Vás chci informovat, že k dnešnímu dni budou kódy, které máte nasazené na webu z naší strany zneaktivněny.Jakmile kauzu vyřešíte, můžeme zvážit obnovení spolupráce.
Pinknuto par stovek na podporu provozu bez reklam… 😎
Ono by asi stačilo, kdyby někde byla informace, že se ta reklama bude dát za těch 5 sekund zavřít. Nicméně já, pokud taková reklama někde je a já si zapamatuji to, co nabízela, tak si cíleně to, co nabízí, nekoupím, i kdyby to mělo být zlaté a s vodotryskem. Právě proto, že to bylo vnucováno z mého hlediska odpornou reklamou.
A obecně: Nedalo by se domluvit a založit nějakou vlastní reklamní agenturu, která by inzerovala zrovna na těchto webech? Ty mají návštěvnost dost vysokou na to, aby se z toho dalo žít. A dokážu si představit i cílené nakupování zdejších čtenářů a fandů u firem, které by sem svou reklamu daly. A je nás dost, prakticky polovina populace v Česku,.
Podle mého názoru je neudržitelné financování nezávislého názorového webu souběžně z reklamy a z příspěvků čtenářů. Dříve či později musí provozovatel zohledňovat požadavky zadavatelů reklamy, čímž automaticky ztrácí čtenáře a přispěvatele. Se ztrátou čtenářů se stává nezajímavým i pro zadavatele reklamy a zaniká.
Jediné řešení, jak zachovat nezávislost a stabilitu, je udržet náklady tak nízké, aby je pokryl zřizovatel webu a přispěvatelé. Rozhodně nelze provozovat nezávislý zdroj informací a názorů jako výdělečnou činnost.