Aktivistická neziskovka Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat), jehož zřizovatelem je Ministerstvo školství ČR, zveřejnila 15. 5. 2022 výsledky didaktických testů společné části letošní maturitní zkoušky. Nejde nám o komentář těchto výsledků, ač by si kritický komentář zasloužily. Chceme si podrobněji všimnout faktu, že drtivá většina ze 73 800 přihlášených studentů si letos vybrala pro zkoušku z cizího jazyka pouze angličtinu. Jiný cizí jazyk než angličtinu si vybralo mizivých 2,7 % studentů. Z nich němčinu 963 studentů, ruštinu 495, španělštinu 152 a francouzštinu pouhých 70.
Jednostranně vyvozovat z těchto údajů fakt, že povinná výuka dvou cizích jazyků na českých základních školách skončila naprostým fiaskem, přesné asi úplně není. Dá se předpokládat, že mnozí ze studentů dají u maturity přednost zdánlivě jednodušší variantě zkoušky (angličtina versus francouzština nebo němčina). Přesto asi úvahu o tom, že ministerské a úřednické ambice učinit z našich žáků generaci „nových Evropanů“ dobře nedopadly, si můžeme dovolit udělat. Vydali jsme se před devíti lety cestou, v jejímž důsledku drtivá většina žáků a studentů dva cizí jazyky neumí a navíc se svým rodným jazykem jsou, jak mnohé jejich texty a vystoupení dokazují, zpravidla „na štíru“.
Co s tím? Smysluplným, užitečným a vlastně i jediným možným řešením je zrušení povinnosti učit na základních školách dva cizí jazyky všechny žáky. To, že škola má nabízet těm nadanějším možnost učit se i druhý cizí jazyk, je jasné. Výhradně však dobrovolně. Základní vzdělání se má soustřeďovat na výuku skutečně toho základního a nutného – tedy například co nejdokonalejší zvládnutí mateřského jazyka nejen jako základního předpokladu úspěšného vplynutí mladého člověka do společnosti, ale také jako jediného možného předpokladu budoucího zvládnutí cizích jazyků. Přidat nezbytně musíme v matematice, ale i posílení výuky pracovních dovedností může leckterým žákům v životě pomoci.
Stará moudrost říká, že méně je někdy více. Budou-li uvolněné vyučovací hodiny – doufejme – využity k důslednějšímu procvičení a zpevnění skutečně základních vědomostí a dovedností, pak žáci základních škol o nic nepřicházejí. Naopak, je to rozhodnutí v jejich prospěch.
Ale přesto mě napadá neodbytná myšlenka. Neměl by už někdo, konečně, nést odpovědnost za ničení českého vzdělávacího systému?
Buďte první kdo přidá komentář