O předvolebních průzkumech, které toho příliš neřeknou




Sdílet článek:

G. SITAŘ

Kvalita předvolebních průzkumů je stejná jako kvalita informací z médií, která již ani nezakrývají svoje stranické preference. Jaké jsou nejčastější triky, o tajných interních průzkumech a o pomocných ukazatelích volebních preferencí. Plus předvolební víkendový bulvár.

Subjektivní výběr zpráv a komentářů ze sociálních sítí na téma předvolebních průzkumů. Zdroj všech informací v textu nebo v odkazu na konci článku s výjimkou spekulativních názorů.

Ohnuté vždy na jednu stranu

Předvolební průzkumy jsou historicky nepřesné vždy jedním směrem. V roce 2016 předpovídaly průzkumy jasné vítězství pro Hillary Clinton, aby nakonec zvítězil Donald Trump. Například v jednom z klíčových států Wisconsinu se v roce 2016 průzkumy mýlily o 8 %.

Situace se opakovala v roce 2020, přestože agentury tvrdily, že se z roku 2016 poučily. New York Times k tomu v roce 2020 napsal: „Už nyní je možné říci, že systematické podhodnocování podpory Donalda Trumpa bylo stejné jako v roce 2016 a možná ještě horší.”

Podle pamětníků je to stejné jako v roce 1980. Předvolební průzkumy jeden měsíc před volbami dávaly Ronaldu Reaganovi náskok 2,6 % v celkovém počtu hlasů, ale nakonec získal o 9,7 % hlasů více. Rozdíl skutečnost versus průměr předvolebních průzkumů byl 7,1 %.

Jednoduché triky

Předvolební průzkumy, které jsou zveřejňovány, jsou odrazem zadavatelů, jejich politických preferencí a preferencí médií, která je zveřejní. Standardním trikem je informování pouze o těch průzkumech, jejichž výsledky vyhovují preferencím daného média.

Důmyslnějším trikem, který je zároveň možné odhalit, je výběr vzorku dotazovaných voličů. Pokud je ve vybraném vzorku dotazovaných osob větší zastoupení registrovaných demokratů, vyjde průzkum lépe pro demokratického kandidáta.

Trik je možné odhalit při pečlivém čtení metodiky průzkumu, neboť složení vzorku je v něm uvedeno, například u nedávného průzkumu agentury Ipsos: „Vzorek obsahoval 1.018 registrovaných voličů, 426 demokratů, 376 republikánů a 341 nezávislých.” To je o 13 % více demokratů než republikánů v dotazovaném vzorku. Přitom výsledek průzkumu, ve kterém mají demokraté náskok například 2 %, už může být prezentován jako „příznivý pro demokraty”.

Je-li ovšem k dispozici pouze výsledek průzkumu bez informace o složení vzorku, navíc v případě mimoamerických zemí většinou převzatý pouze z jednoho média, je čtenář odsouzen ke slepé víře.

Triky složitější

Díky nezávislým novinářům je možné se dozvědět další informace o předvolebních průzkumech, byť se jedná o fakta, jež není možné ověřit.

Neodhalitelným trikem, který agentury mohou použít, je složení nezávislých voličů ve zkoumaném vzorku. Agentury vědí, že určité demografické skupiny tíhnou více k jednomu kandidátovi. Například neprovdané ženy ve větších městech jednoznačně preferují Kamalu Harris nebo existují rozdíly v preferencích mezi bílými a barevnými Američany. Proto je možné vhodným složením dotazovaného vzorku nezávislých voličů ovlivnit výsledek průzkumu, byť výrazně méně. Ale je to neodhalitelné.

Interní průzkumy

Samotní kandidáti na amerického prezidenta nespoléhají na veřejné předvolební průzkumy. Mají vlastní rozsáhlé týmy, které připravují interní data. Na rozdíl od těch veřejných jsou interní průzkumy připravovány se snahou, aby věrně zobrazovaly skutečný stav preferencí, neboť podle těchto informací se kandidáti rozhodují, ve kterém klíčovém státě utrácet peníze za reklamu, jaké bude téma reklamní kampaně nebo kam se kandidát osobně vydá. Proto jsou výsledky průzkumů, které připravují interní týmy kandidátů, pečlivě střeženým tajemstvím a na jejich výsledky se dá usuzovat v podstatě pouze podle toho, ve kterém státě kandidát utrácí peníze a kolik.

Pokud dojde k únikům dat z interních průzkumů, je nemožné ověřit, nakolik se jedná o důvěryhodné informace. Úniky informací, které byly zveřejněny v alternativních médiích, nicméně hovoří o tom, že Kamala Harris v průzkumech zaostává.

I podle samotné CNN ztrácí Kamala Harris podporu u dvou klíčových demografických skupin, které historicky vždy masivně podporovaly demokratické kandidáty: černoši a hispánci. Podpora Kamaly Harris v klíčových státech je v porovnání s Joe Bidenem před čtyřmi lety mezi hispánci nižší o 14 %, u černých Američanů o 9 %.

Pomocné ukazatele

Díky nezávislým médiím ke možné posoudit i další metriky, které mohou napomoci udělat si lepší obrázek. Jedním z nich je počet občanů, kteří se registrují k volbám. V USA neexistuje žádná centrální evidence obyvatel, a proto se každý volič musí registrovat u příslušných místních úřadů, aby se mohl zúčastnit voleb. Například podle údajů statistického úřadu z minulého roku bylo v roce 2022 registrováno k volbám necelých 70 % oprávněných voličů.

Jedním z indikátorů volebních preferencí tak může být počet nově registrovaných voličů v jednotlivých státech podle stranické příslušnosti. Nově registrovaní voliči nemusí při registraci uvádět, zda se registrují jako republikáni nebo demokraté, ale mohou. Stranická registrace je pak opravňuje hlasovat v primárkách příslušné strany, které určují stranické kandidáty pro každé volby. Ve státních nebo federálních volbách mohou voliči samozřejmě volit jakéhokoli kandidáta bez ohledu svoji registraci.

Nezávislí novináři, kteří sledují voličské registrace, uvádějí, že se ve všech klíčových státech nově registruje vyšší počet republikánů než demokratů. Například v důležitém státě Pensylvánii byl v měsíci září poměr téměř 2 ku 1 ve prospěch republikánů, v absolutních číslech 60 tisíc versus 35 tisíc. Joe Biden vyhrál v Pensylvánii před čtyřmi lety o 80 tisíc hlasů.

Za všechny sledované státy byl v září poměr nových registrací 3 republikáni ku 2 demokratům a ze 25 sledovaných států se pouze v pěti z nich registrovalo více demokratů než republikánů.

Některé předvolební průzkumy, o kterých se příliš nemluví, tak ukazují v klíčových státech náskok Donalda Trumpa od 1,5 % do 5 % podle státu.

Víkendový předvolební bulvár

V americkém Wallmartu prodávají knihu, která se jmenuje „Úspěchy Kamaly Harris”. Má 191 stránek, z nichž naprostá většina je úplně prázdná.

Každý víkend vysílají americké televize různé satirické pořady. V tom posledním si autoři dělali legraci z šuškandy o tom, že Kamala Harris má blízko k alkoholu. V pořadu sleduje Kamala se svým manželem projev svého spolukandidáta Tima Walze se sklenkou vína v ruce a lituje, že si nenalila více.

Elon Musk vsadil všechny karty na podporu Donalda Trumpa. V posledním rozhovoru si dělá legraci z toho, že neví, kolik let dostane, jestli ve volbách vyhraje Kamala Harris, a uvedl, že jedním z důvodů, proč tolik miliardářů podporuje Kamalu Harris, je fakt, že se obávají zveřejnění seznamu zákazníků dohazovače mladých dívek Jeffrey Epsteina. Elon Musk dokonce uvedl jméno: Bill Gates.

Pozn. autora: Jeffrey Epstein spáchal ze velmi podivných okolností sebevraždu a důkazní materiály o jeho kuplířství se za ještě podivnějších okolností ztratily. Celý příběh zde. Navíc je veřejnou informací, že zakladatel LinkedIn a miliardář Reid Hoffman financoval žalobu na Donalda Trumpa, která ho viní ze sexuálního obtěžování Jean Carroll před mnoha lety.

Pornoherci plánují kampaň na podporu demokratů v hodnotě 100 tisíc dolarů. Ponese název „Ruce pryč od mého porna”, neboť pornoprůmysl se obává omezení dostupnosti filmů pro dospělé v případě vítězství konzervativních sil. Kamala Harris ztrácí mezi muži, ale podle autorů kampaně by právě ti mladší na kampaň mohli slyšet, neboť pornostránky patří mezi nejnavštěvovanější weby na internetu.

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (5 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

2 Comments

  1. NEJMENOVANÁ “renomovaná” výzkumná agentura v Česku to řeší tak, že v úvodní otázce se respondentů zeptá, koho volili v minulých volbách, a “nesystémové” voliče vzápětí z průzkumu vyhodí (online dotazník se ukončí). A není to náhoda nebo chyba, stalo se to mně ve 3 průzkumech a další dva známí, též respondenti, mi potvrdili stejnou zkušenost.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*