Evropská unie má přísné požadavky na ochranu údajů, pokud jde o předávání osobních údajů z Evropy do Spojených států. V roce 2016 se EU a Spojené státy dohodly na určitém rámci pro předávání údajů mezi kontinenty, který se nazývá Privacy Shield (štít na ochranu soukromí).
Privacy Shield však byl v červenci 2020 Soudním dvorem Evropské unie prohlášen za neplatný.
Kromě toho se společnost Meta v současné době při předávání údajů spoléhá na standardní smluvní doložky (SCC), které byly podle společnosti „podrobeny regulační a soudní kontrole“.
Firma uvedla (pdf), že v srpnu 2020 obdržela od irské komise pro ochranu údajů předběžný návrh rozhodnutí, že spoléhání se společnosti Meta na tyto doložky při přenosu evropských údajů není v souladu s nařízením EU o GDPR.
Irská komise pro ochranu údajů proto navrhla, aby bylo takové předávání uživatelských údajů z EU do Spojených států amerických pozastaveno.
Cílená reklama v ohrožení
Technologický gigant upozornil, že zpracování údajů napříč kontinenty je pro jeho podnikání klíčové, zejména pro cílení reklamy. Dodal, že pokud nebude mít možnost předávat, zpracovávat a přijímat údaje svých evropských uživatelů na serverech v USA, hrozí, že služby Facebook i Instagram budou v celé Evropě odstaveny.
Vážení čtenáři, nenechte si ujít to nejlepší z Epoch Times! Přihlašte se k odběru Newsletteru. Jednou týdně vám tak budeme moci zasílat výběr těch NEJ zpráv.
„Podléháme také vyvíjejícím se zákonům a předpisům, které nám určují, zda, jak a za jakých okolností můžeme přenášet, zpracovávat a/nebo přijímat určité údaje, které jsou pro naši činnost zásadní, včetně údajů sdílených mezi zeměmi nebo regiony, v nichž působíme, a údajů sdílených mezi našimi produkty a službami,“ uvedla společnost.
„Pokud nebudeme moci přenášet data mezi zeměmi a regiony, v nichž působíme, nebo pokud budeme omezeni ve sdílení dat mezi našimi produkty a službami, mohlo by to ovlivnit naši schopnost poskytovat naše služby, způsob, jakým naše služby poskytujeme, nebo naši schopnost cílit reklamy.“
Meta dále upřesnila, že se domnívá, že bude schopna dosáhnout nových dohod o nových rámcích pro transatlantický přenos dat v první polovině roku 2022.
Upozornila však, že „pokud nebude přijat nový transatlantický rámec pro předávání údajů a my nebudeme moci nadále využívat standardní smluvní doložky (SCC) nebo se spoléhat na jiné alternativní způsoby předávání údajů z Evropy do Spojených států, pravděpodobně nebudeme moci v Evropě nabízet řadu našich nejvýznamnějších produktů a služeb, včetně služeb Facebook a Instagram“.
To by podle ní mohlo „podstatně a nepříznivě ovlivnit“ podnikání a finance firmy a její celkové fungování.
Indie a další země…
Společnost rovněž vyjádřila obavy ze zákonů o ochraně osobních údajů, které v současné době zvažuje několik zemí.
„Kromě toho některé země, například Indie, zvažují nebo přijaly právní předpisy zavádějící požadavky na ochranu údajů nebo vyžadující místní ukládání a zpracování údajů či podobné požadavky, které by mohly zvýšit náklady a složitost poskytování našich služeb,“ uvedla společnost.
„Nové právní předpisy nebo regulační rozhodnutí, které omezují naši schopnost shromažďovat a používat informace o nezletilých osobách, mohou také vést k omezení našich reklamních služeb nebo naší schopnosti nabízet produkty a služby nezletilým osobám v některých jurisdikcích.“
Viceprezident společnosti Meta pro globální záležitosti Nick Clegg ve svém prohlášení pro londýnský portál CityAM uvedl, že nová pravidla mohou mít negativní dopad na všechny podnikatele, „velké i malé, napříč různými odvětvími“.
„Zatímco tvůrci strategií pracují na udržitelném a dlouhodobém řešení, vyzýváme regulační orgány, aby přijaly přiměřený a pragmatický přístup a minimalizovaly narušení mnoha tisíc podniků, které se stejně jako Facebook v dobré víře spoléhaly na tyto mechanismy pro bezpečný přenos dat,“ uvedl Clegg.
Deník Epoch Times se obrátil na mluvčího společnosti Meta s žádostí o komentář.
Varování přichází v době, kdy se Meta potýká s problémy s udržením uživatelů a zaznamenala první postupný úbytek zákazníků v osmnáctileté historii společnosti.
Počet každodenních uživatelů služeb společnosti klesl na 1,929 miliardy z 1,93 miliardy v předchozím čtvrtletí. Vedle toho nárůst počtu uživatelů na platformách WhatsApp a Instagram nebyl příliš výrazný.
Přeloženo z původního článku newyorské redakce.
“…hrozí, že služby Facebook i Instagram budou v celé Evropě odstaveny” – už aby to bylo.