Mára Prchal se zase překonává. Jednoduché triky. Kupujete obal, ne obsah. Bude líp.Na Babišova selhání v době covidu, na to, jak Česko nepřipravil na energetickou krizi, proměna Česka v Bruselu na prašivou ovci, jeho obžaloby, na jeho spolupráci s StB a další a další hříchy se zapomnělo. Hurá do prezidentské kampaně.
Podvod první, obytňák. Synonymem se stalo heslo „obytňák for prezident“. Babiš tím sděluje svým možným voličům, že on není žádný „papaláš,“ že je prostý občan, který v obytném voze navštěvuje obyčejné lidi, aby jim pomohl od potíží, do kterých je předtím sám uvrhl. Ideu si vypůjčil od Miloše Zemana s jeho autobusem „Zemák,“ který pomohl ČSSD k volebním úspěchům v letech 1996 a 1998. Ani v případě Miloše Zemana nešlo o původní originální nápad. Zemanův spolupracovník, bývalý komunistický aparátčík Miroslav Šlouf, jenž stál později i za realizací celého projektu, se nechal inspirovat předvolební kampaní Aleksandra Kwasniewského, jenž ji úspěšně uplatnil v polských prezidentských volbách v roce 1995.
Podvod druhý, opozice. Babiš a jeho věrná hlásná trouba, bývalá ministryně financí v Babišově vládě, Schillerová zřetelně vedou ostrou protivládní kampaň, v níž svoje kardinální chyby hází na Fialovu vládu, probouzí v lidech nespokojenost a tu pak krmí sloganem „za Babiše bylo líp“. Jakpak by ne, když ten téměř jeden bilion korun, co si Babiš jako premiér půjčil na dluh, Babiš jen tak rozdal a rozfrcal (podle zprávy NKU 90% z toho nešlo na covid 19). Babiš se tak zbavuje viny za největší jednorázové zadlužení státu v moderních dějinách. Přitom by se hodilo vysvětlit, proč je u nás inflace třikrát větší než ve Francii, a dvakrát vyšší u našeho nejvýznamnějšího obchodního partnera Německo. I na Slovensku je inflace mnohem nižší než u nás. Navzdory tomu Babiš tvrdí, že to ne on, ale že veškerá inflace k nám „byla dovezená z ciziny.“
A konečně třetí podvod, finance. Přestože pomalovaná auta s nápisem „Za Babiše bylo líp“ jsou jednoznačně předvolebním tahákem, Babiš tvrdí, že žádnou agitaci neprovádí a že tedy náklady na jeho cesty po Česku pod tímto sloganem nejsou žádná „kampááááň,“ a tudíž se nemusí započítávat do vynaložených nákladů.
I když ještě svoji kandidaturu oficiálně neoznámil, snaží se už nyní zapsat do povědomí co největšího počtu lidí. A zákon ho nijak neomezuje – nic z toho se nebude počítat do kvóty 50 milionů, které může prezidentský kandidát během kampaně maximálně utratit. Kampaň oficiálně začne až vyhlášením termínu voleb, což bude někdy na přelomu srpna a září.
„Není to kampaň,“ vykrucuje se Babiš,„je to navštěvování voličů. Cílem je uspět ve volbách. Jakýchkoliv“.
Do prezidentské kampaně se sice plakáty na obytňáku započítávat nebudou. Probíhá ale kampaň do komunálních voleb a jedné třetiny Senátu, které budou poslední týden v září.. A do té je Babiš, i když v ani jednom případě kandidátem není, započítat bude muset. Někteří mluví o tom, že započítat by se měly i náklady na zakoupení a předělání obytného vozu (cca 1 milion). Jinak se vystavuje hrozbě vysoké pokuty od Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí, který dohlíží na jejich účetnictví.
Tak aspoň něco.
Ivan Bednář, ivanbednar.blog.idnes.cz
Buďte první kdo přidá komentář