Letošní léto přeje zajímavým nakladatelským počinům v oblasti společenských věd. Současně s Šílenstvím davů D. Murraye (recenze zde) vychází v nakladatelství Leda Chvála nacionalismu (v doslovném překladu Ctnost nacionalismu) izraelského filosofa, politologa a biblického badatele Yorama Hazonyho.
Yoram Hazony může být některými liberálně demokratickými puritány považován za politicky nekorektního. Jedná se o mezinárodně oceňovaného autora řady odborných knih, který publikuje v prestižních amerických médiích. Za Chválu nacionalismu, která se stala nejprodávanějším titulem v oboru mezinárodních vztahů a diplomacie, dostal ocenění “Konzervativní kniha roku 2019”.
Autor rozlišuje tři základní politická uspořádání společnosti.
- První je prehistorické klanové nebo kmenové, ve kterém se členové společenství znají osobně, ale kmeny spolu soupeří a válčí. Z vyspělejších civilizací si můžeme jako příklad představit např. městské státy antického Řecka.
- Pokud se kmeny dokážou dohodnout na společném zájmu, sdílejí podobné tradice, mají společný jazyk a spojení je posílí, vzniká národní stát. Ten má dvě základní funkce. Bránit své hranice před vnějšími nepřáteli a být hospodářsky schopný zajistit obživu pro své členy. Národní stát umožňuje kolektivní sebeurčení, učí snášenlivosti, odrazuje od dobývání cizího území a napomáhá rozvoji svobodných institucí a individuální svobody.
- Státy, které jednu nebo druhou podmínku nejsou schopny splnit, se stávají kořistí impérií, tedy dostanou se do područí větší nebo agresivnější mocnosti, impéria.
Hazony se věnuje především střetu nacionalismu s imperialismem a upozorňuje, že “nacionalismus se nepovažoval za zlo odjakživa, jak zaznívá v současných veřejných debatách”*. Máme na výběr: buď “se přikloníme k vizi světa nezávislých národních států, jež si svobodně určují vlastní politickou orientaci”*, nebo “uznáme ideál nadnárodní vlády, respektive mezinárodního režimu, který – kdykoli to považuje za nutné – vnucuje svou vůli podřízeným národům”.
Autor odmítá imperiální ideologie, ať už se jedná historicky o křesťanství, islám, marxismus nebo liberalismus, a jejich “budovatelskou víru ve spásu a světový mír”*, protože všechny tyto ideologie se vyznačují “agresívním postojem vůči všem, kdo odmítají jejich světonázor”* Případné kritiky autor upozorňuje, že německý “nacionální socialismus” Třetí říše byl typickou imperiální, dobyvačnou ideologií.
Kniha je také varováním před “zjevnou imperiální povahou evropského federalismu…zastíraného slovní akrobatikou…sdílené suverenity”*, která je dle autora očividnou přetvářkou. “Navzdory propagandě má Evropská unie ve skutečnosti v Bruselu mocnou ústřední vládu, jejíž směrnice jsou pro evropské subsidiární státy a jejich občany právně závazné. Vládnou nevolené komise úředníků, které vytvářejí unijní právo automaticky zaváděné do legislativy podřízených národů, jež v konečné instanci podléhá evropskému federálnímu soudu…Je zřejmé, že se nic z toho nepodobá svobodné vládě, jde o zvláštní druh úřednické byrokracie, jakou imperiální státy vždycky používaly k ovládání národů…Každý byl měl vědět, že Evropská unie je (snad kromě názvu) vlastně imperiální stát řízený Německem.”*
Tuzemského čtenáře osloví i několik příkladů z české a československé historie a hlavní myšlenka díla: “Dokud si ceníme vlastní svobody, musíme vytrvale pěstovat a posilovat nezávislost národních států, to vzácné dědictví a odkaz našich předků…To, co dnes vypadá jako nepatrný ústupek, se zítra stane kapitulací.”*
Jedná se o inteligentní, nebulvární, přesto i laicky srozumitelné čtení s důležitým závěrem: Braňme se “přesvědčení o jediné konečné politické pravdě, kterou je zapotřebí každému vnutit”*.
* Všechny citace jsou z knihy: HAZONY, Yoram. Chvála nacionalismu. Nakladatelství LEDA, spol. s r.o., 2021. ISBN 978-80-7335-666-8. [The Virtue of Nationalism (2018)] Překlad Alexander Tomský.
Be the first to comment