Douglas Murray: Jak je to s tím patriarchátem?




Sdílet článek:

A pak tu máme věčně omílaný patriarchát – tvrzení, že lidé (převážně v západních kapitalistických zemích) žijí ve společnosti ustavené k prospěchu mužů a k potlačování žen a jejich schopností. Tato představa se natolik ujala, že už se nikdo neodváží zpochybnit, že je společnost organizovaná pro pohodlí mužů.

V roce 2018 vyšel v časopise pro ženy Grazia článek ke stoletému výročí volebního práva britských žen, v němž se konstatuje: „Jedno víme naprosto jistě, že žijeme v patriarchální společnosti.“ Důkazy přináší pisatel ubohé: „sexuální zpředmětnění žen“ a „nerealistické požadavky krásy“. Grazia ovšem trvá na svém, že „patriarchát je rafinovaně skrytý“, přestože jeho některé rysy jako „nerovné platy a ukradené příležitosti kariérního vzestupu“ bijí do očí.

Hlavně ne soutěživost!

Pánské magazíny s tím kupodivu žádný problém nemají a doktríny feminismu také uznávají. V přehledu hlavních událostí roku 2018 editorial časopisu pánské módy GQ s radostí oznamuje, že „poprvé v dějinách jsme museli pykat za hříchy patriarchátu“. Nepochybně nejhorší ze všech sloganů proti mužům je „toxické mužství“. Šíří se už dlouhou dobu z akademických kruhů a extremistických sociálních sítí a v roce 2019 nakazil i tak seriózní instituci, jakou je Americká psychologická společnost. Ta vydala v lednu pokyny pro zacházení s chlapci a mladými muži, kteří projevují „tradiční maskulinitu“. Ta se podle čtyřicetiletého výzkumu vyznačuje typickými rysy, jako je sebeovládání, soutěživost, nadřazenost a agresivní chování.

Psychologové prohlašují, že tyto návyky mužům škodí, a vydali nové směrnice, aby si všichni tento vážný problém uvědomili. Pro lepší pochopení ještě přikládají definici, že „je to soubor tradičních norem, které stále ovlivňují významnou část populace a projevují se zejména nadřazeností vůči ženám, úsilím o výkon, studem za slabost, touhou po dobrodružství a riziku a sklonem k násilí“. Do takové hloubky hlavního proudu pojetí „toxického mužství“ proniklo.

A opět ani jediná úvaha, že by se podobné problémy mohly vyskytovat i na straně žen. Proč nikdy neslyšíme o „toxickém ženství“ – opravdu neexistuje? A pokud ano, co to je a jak se dá navždy odstranit? Ale ani v případě „toxického mužství“, než se prosadila jeho pomlouvačná ideologie, se nikdo nepozastavil nad fungováním převýchovy. Jestliže je soutěživost speciálně mužským rysem, jak tvrdí psychologové, měli by vysvětlit, kdy je špatná, a kdy užitečná. Předpokládám, že atlet na závodní dráze bude moci svůj soutěživý instinkt naplno využít, jak ale zařídit, aby se mimo stadion choval jako krotký beránek? A co muž s neoperovatelnou rakovinou: máme ho snad kritizovat za to, že se dokáže vyrovnat se svou situací a nepropadá panice? Je-li touha po dobrodružství a riziku mužským rysem, v jaké situaci by se projevovat neměla? Chceme snad opravdu nabádat výzkumníky, aby byli méně podnikaví, hasiče, aby méně riskovali, a vojáky i policisty vybízet, aby se nestyděli ukázat svou slabost? Společnost přece v nebezpečných situacích odvážné muže zoufale potřebuje. Jak je máme přeprogramovat, aby se ve volném čase vzdali statečnosti a odvahy považované ještě nedávno za ctnosti?

Mužské výsady?

Nikdo by neměl pochybovat, že bez ohledu na kulturu a situaci existují zakořeněné špatné mužské vlastnosti. Co ale dělat, jestliže se zcela vymýtit nedají? K problému se můžeme postavit různě a něco se jistě dá zlepšit správnou výchovou, ale výmysly typu „mužské výsady“, „patriarchát“ nebo „toxické mužství“ s tím nemají nic společného. Nezúčastněný pozorovatel by nejspíš poznamenal, že se vůbec nejedná o zlepšení charakteru, ale o úsilí muže neutralizovat, všechny jejich ctnosti postavit na hlavu a požadovat, aby o sobě pochybovali, nesnášeli se a získali nárok na dnes tak módní soucit. Možná také nejde o nic jiného než o pomstu.

Odkud se ale vzala? A proč je rétorika téhle ženské války, jestliže si jsou muži a ženy téměř ve všem rovni, tak ostrá? Je to snad proto, že o nic nejde, nebo se lidé v relativním bezpečí a blahobytu prostě jen nudí, chtějí být důležití a ukázat odvahu, i když se jedná jen o pózu? Nemají v tom prsty také neupřímné debaty na sociálních sítích, které lidem umožňují, aby se předváděli s pocitem, že oslovují celý svět?

Ať už je to, jak chce, misandrie pověst feminismu značně poškozuje. V roce 2016 v názorovém průzkumu 8 000 osob zjistila charitativní společnost za práva žen Fawcett Society, že se k feminismu hlásí jen 9 procent britských žen a 4 procenta mužů. Převážná většina Britů rovnost pohlaví bez problému uznává a je zvláštní, že u mužů to činí o 12 procent více než u žen (86 procent versus 74 procent). Naprostá většina však zjevně odmítá nálepku „feminismus“ a zklamané ženské nadaci nezbylo než výsledky bagatelizovat nebo vysvětlit po svém. A tak si vymyslela, že Británie je národem „skrytých feministů a feministek“, a pokud mluvíme o odmítnutí identifikovat se s feminismem, „pravda je jednoduchá: uznává-li někdo rovnost pohlaví, tak prostě feminista je“. Ze všech odpovědí na otázku, co vás okamžitě napadne, když slyšíte slovo „feministka“, s více než 25 procenty vyhrál výraz „bitchy“ (svárlivá).

Podobně je tomu i ve Spojených státech, jak ukázal průzkum veřejného mínění v roce 2013. Na otázku, zda by si měli být muži a ženy rovni ve svých „sociálních, politických a profesních rolích“, převážná většina Američanů (82 procent) odpověděla „ano“, ale jen 16 procent mužů a 23 procent žen se ochotně hlásilo k feminismu. Většina lidí zaujala neutrální postoj (63 procent) a nechce mít s feminismem ani antifeminismem nic společného.

Příroda je příroda…

Ať už jsou příčiny jakékoli, není zcela jasné, jaký postoj k tomu mají zaujmout muži. Přirozené instinkty obou pohlaví se přeprogramovat určitě nepodaří. Celé tři roky 2014 až 2017 prováděli akademici v Británii důkladné šetření o ideálních představách při volbě partnera. Výsledky zveřejněné v časopise Feminist Media Studies překvapivé být nemohly, ale pro předpojaté feministky byla odhalená skutečnost přímo alarmující. Americký týdeník Newsweek uveřejnil šokující výsledky pod titulkem „Genderové role se nemění, mužské svaly a peníze stále přitahují heterosexuální ženy a homosexuální muže“. Jistě, „pokrok“ nastane, až se ženám budou líbit muži, o které zájem nemají. Co by tak mohlo být ještě nepravděpodobnější?

Douglas Murray je rodák z Londýna, známá postava britské intelektuální scény. Vystudoval anglistiku v Oxfordu. Je autorem jedné divadelní hry (o švédském diplomatu Raoulu Wallenbergovi) a šesti knih. Podivná smrt Evropy (o masové imigraci)  vyšla česky v roce 2018, Šílenství davů (odkud je tato ukázka) vychází v těchto dnech v nakladatelství Leda. Murray je otevřený homosexuál, označuje se za neokonzervativce a křesťanského ateistu.

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (5 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*