Internetová příručka klimatické manipulace. Pro případ horka




Sdílet článek:

G. SITAŘ

Dceřinná společnost Světové zdravotnické organizace připravila návod, jak informovat o teplém počasí. Je to příručka vědeckého strašení.

Před několika lety vznikla iniciativa „Covering Climate Now”, jejímž spoluzakladatelem je britský deník Guardian a k níž se přihlásila řada dalších médií, například Bloomberg nebo televize CBSNews. Celkem se k iniciativě hlásí 170 médií. „Potřeba solidních informací o klimatu nebyla nikdy větší”, uvádí iniciativa. Odkaz na kompletní zdrojové informace na konci článku.

(1) Iniciativa Covering Climate Now a její tipy

a) Řekněte ano vědě. Neexistují různé pohledy na jeden fakt

Novináři musí psát o klimatu stejně jasně jako vědci. Pokud někdo popírá klimatickou změnu a nedá se tomu vyhnout, protože se jedná o vládního politika, řekněte, že nemluví v dobré víře.

b) Klimatická krize je příběhem všeho

Ať už píšete o podnikání, zdraví, zábavě nebo čemkoli jiném, vždy najdete klimatický pohled.

c) Zdůrazněte zkušenosti chudých komunit

Environmentální spravedlnost je klíčem klimatického příběhu.

d) Hlavně nedávejte slovo odpíračům klimatické změny

Již neexistuje žádný dobrý argument proti klimatické vědě. Názory, které jsou mimo vědecký konsensus, nepatří do seriózních novin.

(2) Internetová příručka GHHIN neboli Heat Guide

„Global Heat Health Information Network” neboli GHHIN je sdružení vědců, politiků a dobrovolníků, které založily Světová zdravotnická organizace WHO, mezinárodní meteorologická organizace a řada dalších institucí včetně mnoha univerzit. Jejím cílem je v první řadě upozornit na „katastrofu, kterou pro lidské zdraví představují vysoké teploty”. Její internetová příručka uvádí:

a) Místo toho, abyste s reportáží čekali na to, až vlna veder začne nebo skončí, vytvářejte povědomí takové možnosti předem.

Upozornění veřejnosti na možná rizika umožní lidem se připravit.

b) Místo toho, abyste informovali pouze o vysokých teplotách ve dne, připomeňte čtenářům, že vysoké teploty v noci jsou velmi nebezpečné. 

Vlhkost vzduchu a vysoká teplota v noci znásobují rizika horkého počasí.

c) Místo toho, abyste ukazovali lidi na pláži, u bazénů nebo ve fontánách, ukazujte je, jak trpí v horku.

Obrázky lidí, kteří si užívají vysoké teploty na pláži nebo u bazénu jsou v rozporu s vážností reportáže a neukazují vysoká rizika horkého počasí. Můžete ukázat plné čekárny v nemocnicích, lesní požáry, zkroucené kolejnice, sucha nebo přívalové srážky.

c) Místo toho, abyste dělali rozhovory pouze s mezinárodními experty, spojte se s místními experty.

Experti, kteří rozumí lokálním podmínkám, mohou poskytnout zajímavý úhel pohledu.

e) Místo toho, abyste ukazovali pouze obrázky toho, jak dopadá horko na lidi, udělejte reportáž vyváženou a ukažte opatření na snížení rizik. 

Lidé mají tendenci vypínat přiliš negativní reportáže, které mohou považovat za poplašné. Pokud ukážete nějaká opatření, dáte lidem pocit naděje.

Dalším bodem v návodu na komunikaci je zdůraznění klimatické spravedlnosti. Horko dopadá více na chudší populaci, a proto by její hlas měl být více slyšet a měly by být používány doporučené výrazy. Například místo výrazu „homeles” je doporučen výraz „lidé, kteří čelí nestabilnímu ubytování”.

(3) Jedeme dál

Agentura AP přišla s iniciativou, jejímž cílem je publikovat v druhé polovině roku sérii článků, jež upozorňují na klimatickou změnu a její vliv na lidské zdraví.

V měsíci září proběhne pod záštitou iniciativy konference novinářů s názvem „Klima mění všechno”. Jejím programem bude diskuze o tom, jak informovat o klimatické změně, aby to vyvolalo pozornost u široké veřejnosti. Jedním ze zdrojů pro novináře je právě průvodce horkem „Heat guide”, který publikovala GHHIN.

(4) Jak to vypadá v praxi

Jeden z dobrých příkladů využití internetové příručky je britská televize. Protože léto bylo v Británii veskrze normální, zaznělo ve zprávách na konci července: „Rekordní teploty, které jsme v Británi zažili minulé léto, jsou ukázkou toho, co nás čeká, pokud nesnížíme emise skleníkových plynů.”

O rekordních horcích v Británii z roku 1911 se redaktorka nezmiňuje.

Pozn. autora: Je to důmyslná, působivá a velmi efektivní strategie.

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (23 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*