Kapitán Zujev ukradl MiG a uletěl s ním za svobodou




Kapitán Alexander Michajlovič Zujev proslul svým zběhnutím do USA, když ,,ukradl” stíhačku MiG-29 a ,,drze” s ní odletěl pryč za svobodou, kterou nakonec získal v USA.

Zujev měl být klasickým příkladem vzorného občana, plnícího si své povinnosti, sžitého s postupně se rozkládajícím sovětským komunistickým režimem. Narodil se v roce 1961 a toužil se stát pilotem. Zujev se chtěl přihlásit do letecké školy testovacích pilotů v Akťubinsku, ale i když si věřil, tak i přes chválu jeho schopností vybrán nebyl. Nakonec se však pilotem přece jen stal.

Další významnou událostí pak byla jaderná katastrofa v Černobylu v roce 1986 a následně tbiliský masakr z roku 1989, při němž v gruzínském hlavním městě krvavě potlačila tamní demonstrace sovětská armáda. Výsledkem bylo 21 mrtvých a mnoho zraněných.

Masakr Zujeva šokoval, protože mrtví demonstrovali pokojně a nesnažili se vyprovokovat žádný ozbrojený střet. Zujev se tak definitivně rozhodl opustit svou zemi a podniknout nebezpečnou cestu na Západ i z toho důvodu, že se obával možného nasazení proti demonstrantům. ,,Nechtěl jsem zabíjet vlastní lidi. Byl jsem trénován, abych je bránil, ne zabil,” řekl k tomu později. Současně Zujev věděl, že když se pokusí ve stíhačce, jak plánoval, o útěk, tak samozřejmě riskuje sestřelení od svých ,,kolegů”.

Vymyslel proto jednoho dne svéráznou lest, když upekl jahodový dort, do kterého vpravil sedativa. Poté oznámil svým 18 kolegům-pilotům, že jeho žena čeká dítě, a proto by s nimi rád tuto šťastnou novinu patřičně oslavil. A ,,dílo” se skutečně podařilo. Všech 18 pilotů bylo rázem pod účinkem silných sedativ, Zujev následně přerušil telefonní linky a chystal se jít do hangáru, kde se nacházely letouny MiG-29. Mezitím však musel Zujev zpacifikovat agilního strážce-mechanika, který právě zjistil, že 18 pilotů tvrdě spí. Zujev se snažil mechanika zneškodnit, ale nepodařilo se mu to ,,ručně”, tak použil pistoli a zranil jej do ruky.

Zujev nasedl spěšně do letounu a pokusil se ho odletět. ale nastartování stroje selhalo. Mladík propadl chvilkové panice. ,,Myslel jsem, že tohle je konec mého života,” vzpomínal na dramatické události později Zujev, který se obával, že by neminula kulka za dezerci. Nakonec se však ukldnil a podařilo se mu konečně odstartovat. Zujev letěl asi 240 kilometrů přes Černé moře do tureckého Trabzonu. Když přistál, byl mu letoun zabaven, a Sověti požadovali jeho navrácení.

Jeho pilot se však do Sovětského svazu již nevrátil, a byl předán americkým úřadům, což si Zujev přál. Začal po složitých začátcích pracovat pro CIA a oddělení obrany a prozradil, jak to bylo s korejským letounem Boeing 747 v roce 1983, který byl Sověty sestřelen. Zujev se usadil v San Diegu a žil spokojený život. Ten ovšem netrval příliš dlouho, než do něj vstoupila tragédie. V roce 2001 Zujev zahynul ve 40 letech při havárii letadla. Jeho zajímavý příběh tak měl na konci hořkou tečku.

 

War Is Boring

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (5 hodnocení, průměr: 3,20 z 5)


>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

  • Číslo účtu: 2501976369 / 2010
  • BTC: 3ECjS5WDWwyjMtHU4ZJjMesEtmJ7eMz69N
  • ETH: 0x67B32F7DD7d084b83a28B59F3EBD2B6b2f837337

VYBRÁNO TENTO MĚSÍC: 2 500 Kč

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*