Naše soběstačnost, až nám Rus vypne plyn




Sdílet článek:
Jsme taková malá komunita. K nejbližšímu dalšímu stavení je to asi 500 km. A lidi mimo naší rodinu a komunitu vídáme tak jednou za půl roku.

Nijak nás to ale netrápí. Máme svůj svět, žijeme s přírodou a jsme absolutně soběstační. Máme pole, lesy, zvířata, s kravkou pooráme políčko, kozy podojíme, uděláme sýry a maso, vyudíme ho do foroty, takže v zimě nehladovíme. Prostě si vystačíme. Ten pocit, že tolik nám na zimu stačí a že to zvládneme, nás uklidňuje. Tisíce let nás ten pocit uklidňoval. A naopak představa, že nebudeme mít v zimě co jíst, by nás velice zneklidňovala, a to natolik, že už na jaře se začneme hodně starat. Ten princip je tak prastarý a starodávný, že se nám vryl pod kůži, do mozku, metaforicky skoro do našich genů. Pamatujte, být soběstačný je absolutně v pořádku. Jenže…

Překotné 19. a pak hlavně 20. století v zásadě změnilo naši civilizaci a životní styl obyvatel. Těch fenoménů je tolik, že by vydaly na samostatnou knížku. Typické je především to, že nastala masivní dělba práce. S industrializací se mnoho lidí pracujících v zemědělství přesunulo do průmyslu a moderní a bohaté země mají nejvíce zaměstnanců v sektoru služeb. V zemědělství zůstávají jednotky procent pracujících a díky technice i tak zvládnout uživit … ehm … koho vlastně?

Dále dochází k velké urbanizaci. Existují státy, kde většina lidí žije ve městech a jen jednotky procent v periferii na venkově. A shodou okolností ti se často věnují zemědělství. A teď vy, kdo jste pobouření, že se to tak přihodilo, a jste naštvaní, že je všechno blbě: vy už tady přestaňte číst. Někdy u piva zalamentujte, jak je ten svět hrozný a jak bylo v 5. století před naším letopočtem lépe. Dál budou číst jen ti, kteří výše uvedené procesy přijímají jako fakt.

Čelíme situaci, kdy ŽÁDNÁ rodina v Praze není v tomto smyslu „soběstačná“. Nemá zvířata, ani pole, ani neorají, ani nepěstují. Jsou závislí na nakupování v supermarketu. Není-li jídlo v supermarketu, je hlad. To je fakt. Kde je hlad, tam je smrt. Bu bu bu.

Funguje to tak, že v Polabí se vypěstuje obilí, v Podkrkonoší brambory, na Moravě víno a na Vysočině se odchovají prasata a skot. Pak se to doveze do Prahy a Pražáci to všechno sežerou. Prostě normální proces. A u nás na severu sníme i něco z Polska, protože je to blíž než Polabí. A farmy na jihu Čech zase vyvezou mléko do Rakouska, protože tam dostanou více peněz. A vois la, přátelé: máte svobodný trh, na kterém se pořád něco produkuje a někam se to odváží a tam se to prodá a sní.

A teď si představte zemi na jihu, která má daleko delší, intenzivnější osvit, dokonce o čtvrt roku delší než u nás na severu, a navíc ještě má levnou pracovní sílu. V téhle zemi se vyprodukuje jídla habakuk a to dokonce tak levně, že se to i s dovozem vyplatí dovést k nám a sníst u nás. Za mne dobrý. My lidem v té zemi za to dáme peníze a oni si za ně zase koupí něco hezkého průmyslového od nás a modernizují své zemědělství.

A pak se vyskytne levičácký ubožák, který nechce makat, ale má zálusk na vaše prachy. A tak jako tihle ubožáci kdysi prodávali odpustky a lidé jim za ně dávali peníze, aby je nějaký bůh nějakého náboženství nepotrestal za spáchaná svinstva, tak vám nyní podobní ubožáci prodávají zase jinou ideologii.

Na počátku vám onu ideologii vnutí pomocí neurolingvistického programování. To vezmete stavební kameny, které mají silnou emocionální odezvu: ROVNOST. Chudoba. Hlad. Smrt. SOBĚSTAČNOST!!! A pak vám tihle ideologové zařídí, aby váš život byl lepší. Zařídí vám svými regulacemi, aby se celý svět zlepšil. A u toho si samozřejmě vezmou něco pro sebe. Kdo by taky dělal dobro zadarmo, no ne?

Ještě tak napůl chápu, že za doby studené války zněla doktrína MY a ONI, přičemž my na Východě jsme se museli uživit bez těch na Západě. Ale dnes přichází tihle prodejci sociálních odpustků znovu a cpou vám do hlav: Česká republika musí být potravinově soběstačná!

Takto mi to vykládal i můj strýc Vladimir, kdysi i předseda zemědělského družstva v Krkonoších. Vždy se rozčiloval: „Tohle můžou vykládat jen nějací blbouni z ODS, že soběstačnost je tisíc let překonaná hloupost a že se všechno dá koupit, takže když jsi bohatý, nemusíš být soběstačný. Ale až nastane problém – aha! Poláci a Němci a jižani budou mít sami málo, tak kde seženeme jídlo pro lidi? Myslíš, že nám prodají jídlo, aby sami hladověli? Nene, nají se a nás nechají umřít hlady! Nám nedají už nic. Musíme být soběstační.“

Tenkrát, a to mi bylo jen šestnáct, jsem strýcovi oponoval: „A když nám Rus vypne ropu a plyn, jak bude fungovat naše soběstačné zemědělství závislé na technice? Jsme schopni za jednu sezónu všechno předělat na orbu koňmo? Není ropa, není nafta, není traktor, není pole, není ječmen, není jídlo, není soběstačnost. Takže pokud přijmeme tuto katastrofickou hypotézu, musíme zůstat soběstační na celém produkčním řetězci a nikoli jen na jeho absolutním konci.“

A nyní přidávám, že pokud nastane tak šílená katastrofa (a mentalita studené války dodnes rezonuje v mnohých hlavách), že celý svět hladoví a jídlo mají jen země, které ho dosud nepotřebovaly všechno, co vyrobily, a masivně ho vyvážely, a i tyto země mají jídla málo, pokud nastane tak strašlivá katastrofa, že se svět začne štěpit na MY a ONI a jedni hladoví a druzí nehladoví, pak si neumím představit, že v takovém armageddonu se bude řešit, kdo je Čech a kdo je Polák. V takovém pekle se bude řešit, kdo je moje dítě a kdo není moje dítě.

A teď, jestli si myslíte, vy nabubření Pražáci, že my ze severu vám pošleme nějaké jídlo jen proto, že žijeme v nějakém stejném státě (haha) a u toho necháme hladovět naše děti, tak na to rovnou zapomeňte. Je nedostatek jídla, naše děti jedí jako první. Tečka. Takže jaká správní jednotka má být vlastně samostatná a soběstačná? Kraj? Okres? Vesnice? Rodina? Stát? Kontinent? Už to cítíte, jak jsou ty mantinely soběstačnosti uměle a ideologicky nakreslené a odtržené od reality?

U nás na severu je farma z jihu Polska blíže a než farma z jihu Čech. Proč by proboha mělo být jídlo z jižních Čech více „naše“ než z jihu Polska? A když nastane hlad, první pojdou Pražáci. (Ano, pořád ještě je to humor, mám je rád, ty Pražáky, byť praví Pražáci si už nakoupili na severu chaty a baráky a odstěhovali se z Prahy, aby uvolnili místo Moravákům, co si teď hrají na Pražáky.)

Ono je všeobecně těžké v přemýšlení vystoupit z intencí nacionálního státu. A ideologie nacionalismu, nacizmu, nacionálního socialismu, fašismu, patriotismu – to všechno jsou ideologie, které levicoví prodavači odpustků ponejvíce používají. Já vlastně neznám libertariána „vlastence“. Nevidím důvod, proč by měl libertarián milovat „vlast“. Vidím důvod, proč milovat zemi, kde jsem se narodil a kde jsem vyrostl. Jenže já jsem nevyrostl v ČESKÉ republice. To zrovna můžu říci, že jsem vyrostl v EVROPĚ. Nebo dokonce můžu tvrdit, že jsem vyrostl na planetě Zemi. To se obzvláště bude hodit, ať tu přistanou Marťani a budou se ptát po Paroubkovi, že by s ním případně uzavřeli nějakou koalici.

Já vyrůstal v Horní Branné. V Krkonoších. Nevidím důvod, proč jižní Čechy nebo jižní Moravu považovat TAKY za moji vlast. Co je mi do Jihočechů? Dyk my měli problémy už s dolnobraňákama, každej ví, že v Dolní Branné choděj psi a kočky zadkama napřed. A ve fotbale, to jsme jim to vždy natřeli. I když teda pravej Hornobraňák taky nejsem. Jsem z horního konce, a tam už jsou skoro Valteřice. A často jsem skončil zcela zrádcovsky ve fotbalovém týmu s Valteřičáky. Jako ona ta lokální politika není žádná legrace a jsem si stoprocentně jist, že kdyby byl hladomor, tak se Hornobraňáci s Valteřičákama nějak dohodnou, ale dolnobraňáci nás dozajista nechají chcípnout hlady. A teď mi řekněte, co je mi do jižních Čech?

Tady vidíte, že jak dojde na hlad a krizi, celý ten koncept státního nacionalismu se rozsype jak domeček z karet. A dokud hlad není, jsem za to, aby si každý kupoval jídlo, jaké chce, za kolik chce a odkud chce. Soběstačný není nikdo, nikde a v ničem. Je to krásná pohádka z historie, ale v podstatě je to jen klam levičáků, kteří zrovna za naše peníze páchají dobro. Třeba regulace zemědělství, kvóty a clo: Věděli jste, že si v EU nemůžete jen tak koupit pole a založit vinici? Nene, na každou rostlinu musíte mít povolení. A dělají to především proto, abychom byli soběstační a neměli hlad a žízeň. A když už zachránili národní soběstačnost, vrhli se na zachraňování planety před oteplováním. To jen abyste věděli, proč máte tak vysoké složenky za energie.

 

P.S. A stejně – když si vygooglím fotky Horní Branné, vždy mě píchne u srdíčka. A to je ta láska k rodné hroudě, k něčemu, co bezprostředně znáte, to je ta autentická a pravá láska vycházející z nitra, nikoliv z implantované ideologie a z pocitu příslušnosti k nějakému umělému celku.

 

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (8 votes, average: 2,88 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

4 Comments

  1. Neurolingvisticky naprogramovaný se už zase, jako mnohokrát předtím, pokouší neurolingvisticky naprogramovat své čtenářské okolí.

  2. Soběstačnost není žádná politicko-ideologická manipulace, ale otázka přežití. Samozřejmě záleží na okolnostech. Zejména záleží na stupni technologického a společenského vývoje. Pračlověk si musel sám najít jeskyni, ulovit zajíce a utéct před medvědem. Od té doby dosáhl stupeň dělby práce globálních rozměrů, takže by se teoreticky dalo mluvit o soběstačnosti v rámci Země. Hranice optimální soběstačnosti závisí na aktuálním stupni svobody podnikání. Jestliže spoléháte na globální (kontinentální, státní) soběstačnost a politici všech druhů a stran vám rozbijí obchodní vztahy (cly, dotacemi, embargem, válkou ap.), musíte se vrátit k soběstačnosti v rámci dostupnosti dělby práce. Když vám navíc zlikvidují energetické zdroje a zdecimují průmysl, budete se zoufale snažit alespoň o soběstačnost v rámci rodiny.
    Na autorem kritizovaném stanovisku „Česká republika musí být potravinově soběstačná“ není vadná ta soběstačnost, ale představa, že by ji měl zajistit stát. Státy naopak čím dál víc zasahují do svobody podnikání, čímž se stává otázka hranic soběstačných společenství aktuální.
    Autor brojí proti státnímu nacionalismu, ale nic takového neexistuje ani nehrozí. A za zmiňované složenky za energie státní nacionalismus rozhodně nemůže. Ty generuje nadnárodní kartel ovládaný globální mocí.

  3. Česko už soběstačné nebude nikdy….,už proto bychom neměli si dělat nepřátele třeba z energetické velmoci jako je RF….,si myslím…

    Jednou na to doplatíme, ale to už signální Péťa bude dávno za horama i se svými miliony…

  4. Vam se nejak libi pouze obchodovat,a zabijeni lidi je celkem podle Vas nepodstatny detail.Ono ale vetsinou clovek zmeni nazor,pokud jde o kuzi jemu samemu.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*