Němci vyzkoušeli, jak daleko dojedou elektromobily při dálniční jízdě, už při stálých 130 km/h je to tristní




Sdílet článek:

PETR PROKOPEC

Možná si říkáte, že 130 km/h je maximální rychlost, kterou lze legálně jezdit ve většině zemí světa, jenže dálniční přesun nikdy nevypadá tak, že cvaknete tempomat na 130 a o nic se nestaráte. Přesto se už při takto nereálném scénáři z dálniční jízdy z Prahy do Brna zpět stává téměř nesplnitelný sen.

 

Přirozený zájem o elektromobily zůstává minimální, třeba u nás letos oslovily jen 2,34 % kupců. A to je třeba se ptát, jak moc je byť takový (ne)zájem „přirozený” v momentě nekonečných tlaků v jeho prospěch a ohromné přerozdělovací mašinérie na pozadí vývoje, výroby a prodeje takových vozů z popudu Evropské unie.

Po chvíli zamyšlení se tomu nelze divit, s elektrickým pohonem je spojena řada aktuálně neřešitelných problémů. V prvé řadě tu máme vysokou cenu a nejasných dlouhodobých nákladů spojených vlastnictvím. Příběhů o elektromobilech zralých leda na odpis už po osmi či deseti letech jsme slyšeli tolik, že riziko odepsání takřka 100 procent kupní ceny po tak krátké době je značné. Ještě horší je to ale v případě dojezdu a možnosti jeho rychlého doplnění, tato kombinace vlastností činí elektrická auta pro spoustu lidí naprosto nepoužitelnými.

Z pohledu bohatého Pražana, který je majitelem nemovitosti s vlastní dobíječkou schopnou pracovat alespoň s 11 nebo 22 kW, to nemusí být až takový problém. Jenže takové možnosti má málokdo. Daleko více lidí žije v činžácích, kde přístup k domácí dobíječce padá, pro takové elektromobily obvykle nejsou. A lidé žijící s malých městech, kteří musí dojíždět denně za prací do vzdálenějších velkých měst? Pro ty už je to jen utopie.

Nelze se tedy divit tomu, že většina lidí elektromobily odmítá jako nepoužitelné řešení, neboť pro ně použitelné skutečně není. A opravdu to není to jen neopodstatněný strach z neznámého, jak zjistili kolegové z Auto Bildu. Ti postupně doplňují svůj přehled dojezdu elektromobilů ve skutečném světě a aktuálně vyzkoušeli už 50 aut s elektrickým pohonem na dálnici, kde se pohybovali ustálenou stotřicítkou. To pořád není reprezentativní srovnání, neboť konstantních 130 km/h nikdo dlouhodobě není schopen jet, to provoz dovolí možná ve tři hodiny ráno. A v Německu se můžete na většině úseků pohybovat neomezenou rychlostí. Pořád je to ale aspoň 130 km/h a už ty stačí na to, aby výsledky byly pro elektromobily tragické.

Jak praví kolegové, už při překročení rychlosti 80 km/h spotřeba energie dramaticky roste. A při jízdě onou stotřicítkou dojezd mizí před očima. To je nepříjemné hned ze dvou důvodů, přičemž jen jeden je jasně patrný – samotný malý dojezd. Jde tu ale i o zhoršující se jízdní dynamiku. Výkon elektromobilů totiž určuje napětí, které se však v závislosti na nabití baterií snižuje i zvyšuje, což znamená, že čím rychleji jedete, tím méně koní máte postupně k dispozici. Na ostrou akceleraci tak s pár desítkami procent zbývající kapacity baterek můžete zapomenout.

Tím neříkáme, že pro vás elektromobilita nemůže být vyhovujícím řešením. Ovšem není tomu tak pro každého, což by si politici, kteří je tlačí jako jedinou cestu, měli uvědomit. Zejména při pohledu na výsledky testu Auto Bildu, které opravdu nejsou fascinující. Z Brna do Prahy a zpátky totiž (teoreticky) dojedete pouze s pěti vozy z padesáti, což je vzhledem k nerealističnosti jízdy jen a pouze 130 km/h neskutečně málo. A pokud se rozhodnete trochu projet po cílové destinaci, zpět už nedojedete ani tak.

Jak nakonec diplomaticky praví sami Němci, kteří by měli být k elektromobilitě velmi vstřícní: „Pokroky bateriových technologií jsou nepochybné, k dosažení cestovních dojezdů plně vhodných pro každodenní použití ve všech třídách vede ale ještě dlouhá cesta.” Za takové situace je skutečně fascinujícím nápadem nutit elektromobily všem, skutečně fascinujícím.

Dojezd elektromobilů při stálé rychlosti 130 km/h dle Auto Bildu

50. Mazda MX-30 – 140 km
49. Honda e – 153 km
48. Peugeot e-Rifter – 164 km
47. Opel Combo e-Life – 171 km
46. MG 5 – 178 km
45. Mercedes EQB 350 – 200 km
44. SsangYong Korando e-motion – 203 km
43. VW ID.3 Pro 150 kW – 216 km
42. Toyota bZ4X – 217 km
41. Mercedes EQA 250 – 222 km
40. Cupra Born 170 kW – 226 km
39. Volvo XC-40 Recharge – 227 km
38. Subaru Solterra – 244 km
37. Opel Zafira-e Life M – 250 km
36. Polestar 2 DM LR – 258 km
35. Hyundai Ioniq 5 – 261 km
34. Aiways U5 – 266 km
33. Renault Megane E-Tech EV60 – 268 km
32. MG ZS EV – 272 km
31. Mercedes EQV 300 – 273 km
30. Kia e-Soul – 280 km
29. Hyundai Ioniq 5 AWD – 290 km
28. Renault Zoe E-Tech EV50 – 292 km
27. BMW i4 M50 – 299 km
26. VW ID.Buzz Pro – 301 km
25. Kia EV6 – 305 km
24. Skoda Enyaq iV80 – 318 km
23. Audi Q4 e-tron 40 – 326 km
22. Kia Niro EV – 326 km
21. VW ID.4 Pro – 328 km
20. Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ – 328 km
19. Genesis GV60 AWD Dual Motor Sport Plus – 330 km
18. VW ID.4 GTX – 332 km
17. Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo – 336 km
16. Hyundai Kona Electric 150 kW – 336 km
15. Ford Mustang Mach-E GT – 337 km
14. VW ID.5 Pro Performance – 340 km
13. Nio ET7 – 345 km
12. Tesla Model Y LR – 361 km (dříve 304 km)
11. Tesla Model 3 – 363 km
10. Audi RS e-tron GT – 367 km
9. Polestar 2 SM LR – 374 km
8. Nissan Ariya 2WD 178 kW – 378 km
7. Skoda Enyaq Coupe iV RS – 380 km
6. BMW i7 – 388 km
5. Mercedes EQE 350+ – 423 km
4. Genesis Electrified G80 – 427 km
3. BMW iX M60 xDrive: 430 km
2. BMW iX xDrive 50 – 434 km
1. Mercedes EQS 450+ – 482 km

 

 Petr Prokopec

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (19 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*