Neparkujte elektrauto v garáži a nedobíjejte ho úplně




Skandál kolem samovznícení elektromobilu Chevrolet Bolt ukazuje, k čemu vede nesmyslný tlak na zbrklé zavádění nových technologií. K průšvihu jako hrom.

Politici v západním světě už několik let hlava nehlava tlačí na elektromobilitu, i když automobilky i řada odborníků varuje, že auta na elektřinu mají řadu problémů a jejich přínos k ochraně klimatu není ani zdaleka takový, jaký byl slibován.

Vedle toho, že na výrobu elektroaut a jejich baterií je potřeba obrovské množství vzácných kovů, které se těží za velmi kontroverzních podmínek hlavně v Africe, vedle toho, že rozvoj elektromobility vyžaduje obrovské investice do infrastruktury, vedle toho, že masivní rozvoj elektromobility povede logicky i k masivnímu nárůstu spotřeby elektřiny a řady dalších velkých ALE, je zde i problém doslova fatální. Je jím riziko samovznícení elektrovozu. Dost možná jste viděli ten cirkus, co se musí dělat, když začne hořet elektromobil. Uzavírání do speciálního boxu na několik dní apod.

V poslední době hýbe světem skandál kolem elektrovozu Chevrolet Bolt. Automobilka, která je velkým propagátorem elektromobility a ráda by už v roce 2035 vyráběla pouze elektromobily, musela kvůli problémům se samovznícením už dvakrát svolávat všechna auta modelu Bolt, aby se pokusila tento problém vyřešit. To se však zjevně nepovedlo. Chevrolet patří do skupiny General Motors.

Riziko požáru je i nadále tak velké, že americké agentuře NHTSA monitorující bezpečnost na silnicích nezbylo než majitele 50 932 aut vyrobených v letech 2017 až 2019 požádat, aby svá auta neparkovali v uzavřených prostorech, a to ani ve svých vlastních garážích. A aby je ani nedobíjeli přes noc.

Společnost GM uvedla, že odkoupila část svolávaných vozidel, ale odmítla sdělit, kolik jich bylo. Výrobci automobilů v USA často odkupují svolávané vozy, aby uklidnili nespokojené zákazníky a vyhnuli se soudním sporům a zásahům federálních úřadů.

Co to ve výsledku znamená? Desítky tisíc lidí si z nějakého důvodu koupily elektromobil místo výrazně levnějšího auta se spalovacím motorem. Nyní s ním ale nemůžou do garáže a nemůžou ho ani přes noc dobíjet. Sama automobilka Chevrolet na jaře letošního roku varoval před dobíjením na plnou kapacitu. Místo toho lidem oznámil, aby se drželi pod 90 %.

Nejsem odborník na motory. Nevím, jestli je budoucnost v bateriích, vodíků, nebo v jiném pohonu. Ale troufám si tvrdit, že by se měla každá technologie nejdříve skutečně vyřešit, potom vyzkoušet, a teprve potom masivně tlačit lidem. Úplně stejné je to třeba v energetice, kde se taky tlačí obnovitelné zdroje, i když zatím nikdo nevymyslel dostatečné možnosti akumulace, ani to, jak zajistit spolehlivé dodávky elektřiny zejména v zimě. Ale stejně to tlačí. Výsledkem jsou pak požáry aut, lidé s nenabitými auty, která nemůžou parkovat v garáži. V případě elektřiny pak může být výsledkem blackout. A ve tmě budou i zelení ilumináti, kteří tvrdí, že na všechno mají patent.

 

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (10 hodnocení, průměr: 4,60 z 5)


>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

  • Číslo účtu: 2501976369 / 2010
  • BTC: 3ECjS5WDWwyjMtHU4ZJjMesEtmJ7eMz69N
  • ETH: 0x67B32F7DD7d084b83a28B59F3EBD2B6b2f837337

VYBRÁNO TENTO MĚSÍC: 2 250 Kč

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

1 Comment

  1. Elektromobilitu nevidím vůbec jako problém. Problém je v tom tlačení. A to je problém obrovský a obavám se, že neřešitelný.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*