O nebezpečném vzdělání a o tom, že vzdělání je zbraň




Sdílet článek:

SYRZDARMA

Vzdělání, které pouze vymývá mozky a neučí kritickému myšlení, je problém. Věděli to už v minulosti a dokázali toho patřičně využít.

Od té doby, co lidstvo vynalezlo písmo, je možné se poučit z minulosti.

O vzdělání, které je extrémně nebezpečné

„Problémem není, že by lidé byli nevzdělaní. Problémem je, že jsou vzdělaní tak akorát, aby věřili tomu, co je naučili. Ale nejsou vzdělaní natolik dobře, aby vlastním rozumem přemýšleli o tom, co je naučili, a nebáli se to zpochybnit.”

Thomas Sowell

Thomas Sowell je americký ekonom a publicista. Je mu přes devadesát let a je to černoch. Pochází z velmi chudých poměrů. Sám o sobě říká, že v mládí byl přesvědčený socialista. Pak šel pracovat na poštu a od té doby je z něj uznáváný obhájce svobodné společnosti a konzervativních principů.

O člověku, který věděl, že vzdělání je zbraň

„Myšlenky jsou mocnější než zbraně. Nedopustíme, aby naši nepřátelé měli zbraně. Proč bychom měli dopustit, aby měli myšlenky.”

„Vzdělání je zbraň, jejíž efekt určuje ten, který ji drží a který určuje, proti komu bude namířena.”

Josif Vissarionovič Stalin

Ruský politik, který byl třicet let, od roku 1922 do roku 1952, generálním tajemníkem komunistické strany. Jeho politika si vyžádala až 8 milionů obětí.

O jednom podstatném rozdílu

„Všechny politické teorie předpokládají, že většina lidí je velmi nevzdělaná. Ti, kdo se hlásí ke svobodě, se liší v tom, že mezi nevědomé zahrnují jak sebe, tak i ty nejmoudřejší.”

Friedrich Hayek

Friedrich Hayek je nejznámějším představitelem rakouské školy. Jeho tvrzení, že mezi nevědomé zahrnuje více lidí než ostatní ekonomové, vychází z jeho teorie o rozptýlených informacích. Jejím důsledkem je potom závěr, že nikdo neví dost na to, aby mohl druhým říkat, co mají dělat.

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (15 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

1 Comment

  1. Paralela k tomu Thomasi Sowellovi:
    Učil jsem léta základy zdravovědy pro budoucí učitele. Problém v koncepci tehdejších učebnic byl ten, že předstíraly studentům jakousi “ucelenost” ve stylu “žádná další fakta mimo tuto učebnici neexistují”. Takže někteří studenti potom vážně tvrdili, že je divné, co se učí na té lékařské fakultě, když oni to samé zvládnou za dva semestry. A, bohužel, mysleli to zcela vážně, protože byli studiem těch učebnic přesvědčeni, že opravdu o zdraví a nemocech znají vše.
    A obávám se, že dnes je podobně koncipována (kastrovaná fakta, předstírající, že nic jiného v oboru už neexistuje) řada oborů a zejména takových, které by měly potenciál vyvrátit bludy, hlásané Zelenými Khmery.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*